Hög nitrit utan fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    Strunta i det där testet, är troligen näringen du tillsatt som gör att testet får spel... tar dessutom längre än 6 dagar för att det ska kunna bildas nitrat i ett nytt akvarium

    Lämna en kommentar:


  • Gunnar52
    startade ett ämne Hög nitrit utan fiskar

    Hög nitrit utan fiskar

    Så har äntligen den gamla önskedrömmen blivit uppfylld och en ny hobby påbörjats! Ett nytt fint akvarium 125 liter, på plats! Mitt första!
    Efter väl påläsning - inte minst alla fina artiklar på Zoopet - började jag projektet efter konstens alla regler.
    Akvariet placerat i ett mörkt rum utan fönster.
    I med näringssubstrat (Tetra Complete Substrate) och över det väl tvättad sand (Råda blandat med liten del grövre grus, allt tvättat).
    Rötter (som legat länge i vatten tills de inte färgar mer) och växter (snabbväxande).
    Aqua Safe och växtnäring (Premium Nutrion).
    Juwel akvarium och Juwels filter kompletterat med Cirax keramisk granulat.
    Till sist Nitrivec.
    Ljuset på 8 timmar/dag.

    Efter tre dagar mitt första nitrittest vilket visade ingen nitrit. ((Tetra droptest).
    Så efter ytterligare tre dagar planerade jag köpa 2-3 fiskar att starta med.
    Tog för säkerhets skull ett nytt nitrittest - som nu visade mellan 0,3-0,8 mg.
    Blev rådd i affären att börja vattenbyta och vänta med fiskarna (= inga glada miner hos familjen...).

    Nu har det gått 5 dagar, jag byter 50% varje dag och häller sedan i Nitrivec. Ändå ligger nitrithalten nu på 1,6 och sjunker inte.
    Jag kan ju inte dra ner på fiskmaten eftersom inga fiskar finns. Blir inte klok på om jag ska fortsätta byta eller inte...
    Växterna trivs bra.
    Temperaturen kanske lite hög: 27,6 trots att jag ställt in värmestaven på 24. Temperaturmätaren (också den Juwel) sitter dock på samma sida som filtret - kanske borde sitta på motsatta sidan?


    Funderar på att ta bort Juwels kolpatron?
    Hälla Nitrivec rakt ner i filtret?
    Eller vad gör man??
    Hur lång tid kan det ta innan det normaliseras och vad kan bekämpa nitriten när inga fiskar finns?

    Jag vet att nitritfrågor är vanliga men hoppas ni erfarna vill hjälpa en nybörjare!
Arbetssätt...