Värdena ser fel ut och fiskarna blir lidande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #31
    Fiskodlare använder sig över lag av luftdrivna filter och därför kändes det inte som en jättestor chansning när jag tog steget bort från ytterfilter, droppfilter osv. Man ska sätta sig in i hur kvävecyklen fungerar och hur man upprätthåller den i sitt akvarium sen blir det lättare att gallra bland alla vettiga och ovettiga svar och tips man får av folk som vill dela med sig
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #32
      BjörnJ Under vilka förutsättningar driver luftbubblor ut syre ur vattnet?

      Challecat Oroa dig inte för syrehalten. Du har växter i vattnet och en pump som fixar cirkulation, om det är bubblor eller ej kommer förmodligen varken göra till eller från.
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • Challecat
        • October 2017
        • 22

        #33
        En till fisk dog idag en marmorgurami

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #34
          Ursprungligen postat av hivemindhermit
          BjörnJ Under vilka förutsättningar driver luftbubblor ut syre ur vattnet?

          Skrev jag det..? ursäkta, ett fatalt tankefel, jag tror jag menade att man inte kan tillsätta syre till vattnet med sådana luftbubblor och att man ventilerar bort koldioxiden, som växterna vill ha, så det är sällan bra att bubbla i växtakvarium. Bra att du påpekade det!

          Challecat Oroa dig inte för syrehalten. Du har växter i vattnet och en pump som fixar cirkulation, om det är bubblor eller ej kommer förmodligen varken göra till eller från.
          "En till fisk dog idag en marmorgurami"

          -Beklagar dödsfallet!
          Helt klart har du något problem här, för att nu förtydliga en självklarhet.
          Guramis brukar i alla fall vara motsåndskraftiga mot syrebrist.
          Jag vet att jag för rätt många år sedan fick vita pricken på just marmorgurami och bilbuksfiskar som gick i samma akvarium, bilbukarna fick det först, dagen efter såg man det på guramisarna, hade för en gångs skull läkemedel hemma och kunde inleda behandlingen snabbt redan dag 1,, klarade alla guramis men några bilbukar föll ifrån. det fanns mosaikgurami också, men vad jag minns klarade sig dessa från angrepp.

          Fick du mätt upp nitrit/nitrathalterna?
          Har du några överlevande fiskar nu?
          Undersökte du den senast avlidna fisken? i så fall såg du något konstigt?

          Om nu nitritvärdet skulle vara ok, kan jag ju som jag skrev tidigare, misstänka annan förgiftning eller sjukdom, eller parasitangrepp.
          Lätt att tro att du fått med dig något ned i akvariet tillsammans inredningen som förgiftat fiskarna, om nu alla värden är bra.

          Foresten, jag var i en större zoo-butik häromdagen, en som tillhör en landsomfattande butikskedja, och där på hyllan ser jag teststickor, inte helt olika dem för att testa urinprov, men för akvaristiskt bruk, så jag tar tillbaka även den frågan...

          Kommentar

          • hivemindhermit
            • September 2017
            • 214

            #35
            Ja, hemskt tråkigt att en till fisk dog! Men som vanligt, vi behöver mer information för att kunna hjälpa mer. Och helst foton!
            /Alex
            375 + 112 liter drömmar

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #36
              Ursprungligen postat av hivemindhermit
              Ja, hemskt tråkigt att en till fisk dog! Men som vanligt, vi behöver mer information för att kunna hjälpa mer. Och helst foton!
              Håller med om det, nu blir det bara fler mer eller mindre gissningsvisa spekulationer.

              Kommentar

              • Challecat
                • October 2017
                • 22

                #37
                Jag har inte fått tillfälle att köpa hem andra tester, hoppas på att tiden finns nu till helgen.

                En sak som kanske är lite skum är att jag kan se vad jag gissar är luft blåsan (ingen aning om vad den heter) ganska tydligt på en av dom fiskarna som är hängig, jag vet inte om jag helt enkelt inte tänkt på det förr men kan det vara nåt slags symptom? Detta är på en honungsgurami

                Tittade på fisken som dog, såg inget konstigt på henne.

                Jag har levande fiskar i akvariet ja, egentligen bara två som jag skulle säga att jag märker något konstigt med, en pärlemogurami som inte åt men nu har jag ju inte matat dom på ett par dagar så vet inte om han skulle äta nu men han ser mager ut. Den andra är honungsguramin, han hänger mest på botten nu för tiden, det är honom jag ser en tydlig "knöl" på som jag gissar är blåsan

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #38
                  Simblåsan kanske?
                  Det är inget normalt beteende hos olika guramisar att vistas vid botten, inte ens i de lägre vattenlagren, ok för korta stunder, men om de uppehåller sig nära botten under längre tid är det fel, ledsen att behöva skriva det. Guramis håller sig strax under ytan och ned till mitten ungefär.
                  Det finns ju olika fisksjukdomar med symptomet "simblåseförlamning" dessvärre är detta oftast inte behandlingsbart.
                  Precis som hos oss människor kan ju även fiskar få olika tumörer, om nu knölen du beskriver är en sådan...
                  Jag vet inte om det är vanligt hos honungsguramin. Men se om ditt bibliotek har lördagöppet och låna någon bra bok, exempelvis "Akvariets lexikon" den är nu kanske minst 25 år gammal, visseligen har det kommit ilallafall någon nyare upplaga, men där står mycket om olika sjukdomar och ännu mer om vattenkemi.
                  Sedan har väl de flesta fiskarna i artbeskrivningarna bytt namn si så där sjutton gånger.... Men grundkunskapen har inte föråldrats så himla mycket. Ja det finns ju andra bra akvarieböcker med kapitel om sjukdomar och annat elände också...
                  Senast redigerad av Björn J.; 02 December 2017, 09:39.

                  Kommentar

                  • Challecat
                    • October 2017
                    • 22

                    #39
                    nu har jag testat vattnet med seras tester, vattnet är enligt dom tipp topp.....
                    Inget nitrit, inget nitrat och inget amoniak

                    Kommentar

                    • Challecat
                      • October 2017
                      • 22

                      #40
                      Detta upptäcker jag idag! Det här är fisken som inte har ätit på väldigt länge, är väldigt mager, nu ser jag ju att hans fjäll sticker upp, jag har hört talas om detta men vet inte orsaken, vet bara att det absolut inte är bra!

                      Så här har INTE dom andra fiskarna sett när dom har dött

                      EDIT: försöker lägga upp bild men forumet säger att jag inte har behörighet!

                      Kommentar

                      • Challecat
                        • October 2017
                        • 22

                        #41
                        Hallå, nu har två till dött... Vad händer??

                        Kommentar

                        • hivemindhermit
                          • September 2017
                          • 214

                          #42
                          Börjar låta som om du har någon typ av infektion i akvariet, tyvärr. :/
                          /Alex
                          375 + 112 liter drömmar

                          Kommentar

                          • Challecat
                            • October 2017
                            • 22

                            #43
                            Ja jag håller med så vad gör jag D:

                            Kommentar

                            Arbetssätt...