Vattenbyte 30% nu hänger 2 mosaikguramis vid ytan i varsitt hörn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • veronika_420L
    • October 2017
    • 17

    Vattenbyte 30% nu hänger 2 mosaikguramis vid ytan i varsitt hörn

    Har 420L, inte många fiskar och det är väl inkört sen 10 år. Bytte vatten idag ca 1/3, kollade pH innan och efter, nitrit och ammoniak efter, alla värden bra. pH ca 7,5 och temperatur 28C. Drog däremot upp en hel plantering med växter då jag imorgon ska hämta hem en grupp diskus. Kan det varit så att det varit gasfickor i bottengruset? Rosentetrorna 10st verkar opåverkade, 2 ancistrus och 5 pansarmalar beter sig som vanligt, men mosaikguramisarna simmar väldigt nära ytan och kippar lite luft då och då (utom vid matningen). Gjorde rent min fluval 4+ innefilter men inte den stora Eheim 4+ som jag rengjorde lätt för en vecka sen. Slamsugit botten. Bör jag göra ett till vattenbyte? Hur stort om så?
    Senast redigerad av veronika_420L; 30 October 2017, 17:03.
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    #2
    Mosaikguramis är labyrintfiskar; de har ett särskilt organ med vilket de kan hämta syre ur luften. Så att de kippar luft är helt normalt beteende för just guramis. Beter de sig konstigt utöver detta?
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar

    Kommentar

    • veronika_420L
      • October 2017
      • 17

      #3
      Nope de verkar ok annars, du lugnade just mig, jag har ju inte haft såna innan och de har bott här en vecka. Tackar! (borde läst på innan såklart)

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Du gjorde en bra analys annars för har man en djup sandbotten och sen river upp den efter lång tid så kan man frigöra kvävgas om det har pågått en denitrifikation i sanden...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Challecat
          • October 2017
          • 22

          #5
          Vad är bäst att göra om man misstänker att man frigjort gaser? Vattenbyte eller vänta och se?

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ha is i magen avvakta litet, om de andra fiskarna visar tendens till syrebrist byt vatten igen, har du något annat akvarim att ta vatten ifrån isåfall?
            Guramis och övriga labyrintfiskar har ineffektiva gälar och måste komplettera med att "andas" vid vattenytan. Dessa fiskar klarar syrefattiga vatten väldigt bra, men dom är också en indikator på att syremättanaden i vattnet sjunker då de snappar luft mer än vanligt.
            Men om du har en extra filterpump, innarfilter, sätt in den och se till att vattenytan rörs om ordentligt, i övrigt har du redan fått bra svar i denna tråd. Samma sak har hänt mig några gånger i tätplanterade växatkavrum som skördats elller skattats.

            Kommentar

            • veronika_420L
              • October 2017
              • 17

              #7
              Det var ingen fara, alla mår bra nu och äter massor. Jag har ett innerfilter med Fluval 4 så det borde räcka.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Det är väldigt bra att vara uppmärksam på fiskarnas beteenden.
                Men den dagen andra fiskar snappar luft vid ytan bör du se upp!

                Kommentar

                Arbetssätt...