Dimmigt vatten fort, fiskar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dadosuseri123
    • September 2015
    • 48

    Dimmigt vatten fort, fiskar dör

    Jag bytte inprincip hela mitt 30l kar med vatten förra helgen för det var jättedimmigt och man kunde knappt se att lampan var på. När jag bytte 10l varannan helg kom det tillbaka lika mkt efter varje gång. Tillsammans med bytet tog jag ut mangrove roten kokade, och nu är den i en liten hink. Istället för den satte jag i den andra roten (vet inte vad den heter) som jag haft och skrubbat i 3 månader ungefär i hinken. Alltså bytte jag plats på mangroveroten och den andra. Jag satte också i en ny växt, sköljd mm. och gjorde rent de andra växterna. Medans detta hände var alla 6 guppy yngel varav 2 nya små och 2 vuxna hon guppys (hanen dog innan) i en annan hink. Jag fyllde på, och det var glasklart. Nu en vecka senare har det börjat bli dimmigt. Jag har innerfiltret på högsta och en till honguppy dog igår (ganska klart att den dog för bytet) nu är det en hona och 6 yngel. Jag har JBL easy test, sticktest eller vad det heter. De verkar vara fel för pH visar typ 6 på Mölndals kranvatten. Jag kanske får köpa dropptest isf.

    Iaf hur ska jag få det så att det inte blir dimmigt så fort, och vad orsakar det? Vet inte vilka stenar jag har med vissa ser ut som kolbitar. Det enda jag kan tänka mig är felet är att pumpen är för trög (gjorde rent den också)






    Jag vill ju ha ett skinande rent akvarie!
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Jag skulle genast misstänka den svarta sanden (troligen aluminiumsilikat)! Den är känd för att haverera akvarier. Jag skulle direkt byta ut den mot vanlig sand.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Hej!
      Jag hade haft lite liknande problem för 2 år sedan typ i mitt 54l. Efter många vattenbyte och samma problem med dimmigt vatten så bytte jag till 80%, men ändå funkade inte efter 2-3 dagar. Rengjorde filtret för jag misstänkte att det var den, men samma sak, så bestämde jag att ta bort allt jag har i karet såsom roten, stenarna, grus. Och då bytte jag vattnet 50% och väntade i 1 vecka. Så mådde fiskarna bra samt vattnet var helt kristall klar. Jag kokade allt jag hade tagit bort, grus, stenar, roten i 8 timmar, sedan la jag gruset bara och väntade en vecka för att kolla.
      Det gick alldeles utmärkt. En vecka senare så la jag roten och väntat 1 vecka. 1 sten varje vecka tills allt blev bra.

      Jag visste inte vad orsaken var som gjorde vattnet dimmigt, men i alla fall jag fick rätt på det till slut även om det tog oerhört lång tid.

      Lite osäker på vad det kan vara som orsakar ditt problem, men jag delade med mig min erfarenhet och hur jag gjorde.

      Jag skulle genast misstänka den svarta sanden (troligen aluminiumsilikat)! Den är känd för att haverera akvarier. Jag skulle direkt byta ut den mot vanlig sand.
      Kan vara möjligt som du sa, har hört att svart grus kan innehålla saker som får fiskar att dö

      Lycka till
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Jag skulle genast misstänka den svarta sanden (troligen aluminiumsilikat)! Den är känd för att haverera akvarier. Jag skulle direkt byta ut den mot vanlig sand.

        Aluminiumsilikat är inte det minsta giftigt, däremot kan den svarta sanden kanske innehålla föroreningar. Ännu en i den stora samlingen av Zoopet-myter.

        /Tobbe

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Tobbe R


          Aluminiumsilikat är inte det minsta giftigt, däremot kan den svarta sanden kanske innehålla föroreningar. Ännu en i den stora samlingen av Zoopet-myter.

          /Tobbe
          Finns nog många myter - men många verkar ha problem med svart sand, medan det funkar utmärkt för andra.
          Så uppenbarligen är det inte den svarta sanden i sig, utan bara vissa fabrikat av dessa som innehåller något (t.ex. föroreningar som du skriver). Frågan är dock vilka.

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Man ska inte avfärda detta som nån myt tobbe! Många har upplevt problem med den svarta sanden!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Man ska inte avfärda detta som nån myt tobbe! Många har upplevt problem med den svarta sanden!

              Men det har inte med aluminiumsilikat att göra.

              Tobbe

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Jag skulle genast misstänka den svarta sanden (troligen aluminiumsilikat)! Den är känd för att haverera akvarier. Jag skulle direkt byta ut den mot vanlig sand.
                Detta råder jag dig till att prova Dadosuseri
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Dadosuseri123
                  • September 2015
                  • 48

                  #9
                  Oj, nu har jag inte varit så aktiv, men jag har läst era kommentarer. Jag vet inte om jag ska byta ut sanden eller inte. Det blir 4 gången och det är ett ganska stort projekt. Men det går på 1 dag. Går det inte bort med tiden om man byter 10l varannan vecka?
                  Jag ska lägga till att det är terrariumsand, djuraffären sa att det inte var några problem och nekade till att det var sanden som gjorde det. Vi gjorde rent den innan vi startade akvaruimet. Ah, ska jag göra det ändå? Det går ju ändå så fort😀

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ja jag skulle iallafall testa att byta för att se om problemen stannar upp! Du kan ganska enkelt byta sand genom att suga upp den med vattenslangen medan inredningen är kvar och sen bara lägga i den nya sanden...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Dadosuseri123
                      • September 2015
                      • 48

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Ja jag skulle iallafall testa att byta för att se om problemen stannar upp! Du kan ganska enkelt byta sand genom att suga upp den med vattenslangen medan inredningen är kvar och sen bara lägga i den nya sanden...
                      Hur ska man kunna få bort sanden utan plantor ramlar eller roten trillar mm? Om tex roten inte har någon sand under sig kan den väl inte vara kvar?
                      Jaja, jag får se hur det blir. Jag kanske tar ur all inredning, och ska jag ta bort allt vatten också? Och ta bort all sand och lägga på ny.
                      Det blir nog enklast.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Frågan är ju om det är dimmigheten som orsakar fiskdöden. "Dimma" brukar inte leda till att fiskarna dör utan är mer en estetisk fråga.

                        Att bli av med själva dimman gör man lättast genom att fylla filtret med packad filtervadd och sedan ta ur och rengöra filtret med några timmars mellanrum
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Dadosuseri123
                          • September 2015
                          • 48

                          #13
                          Frågan är ju om det är dimmigheten som orsakar fiskdöden. "Dimma" brukar inte leda till att fiskarna dör utan är mer en estetisk fråga.

                          Ja, jag tänkte inte det var som gjorde döden heller. Det är ju guppys så de är känsliga. Det kanske är något vattenvärde som är fel. Eller bara en tillfällighet. Ungarna har ju klarat sig bra.


                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Att bli av med själva dimman gör man lättast genom att fylla filtret med packad filtervadd och sedan ta ur och rengöra filtret med några timmars mellanrum
                          DET var en mycket bra idé/lösning! Då skulle man kanske inte behöva byta ut sanden, det är ju verkligen värt att testa ialla fall! Återkommer när vi testat det!

                          Kommentar

                          • Bisho
                            • September 2013
                            • 304

                            #14
                            Ursprungligen postat av Dadosuseri123
                            Ja, jag tänkte inte det var som gjorde döden heller. Det är ju guppys så de är känsliga. Det kanske är något vattenvärde som är fel. Eller bara en tillfällighet. Ungarna har ju klarat sig bra.
                            Egentligen Guppisarna är en av de tåligaste fiskarna vad jag vet, men det som finns i handeln idag är inte lika tåliga jag vet inte varför faktiskt, de lever inte lika länge som innan. Känns lite knepigt men det är så tyvärr.
                            Men oavsett om dem är tåliga eller inte, att alla dör samtidigt eller en efter en betyder att det är något fel i karet som bör hittas och åtgärdas.
                            Mitt tanganyika akvarium
                            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                            Kommentar

                            • Bisho
                              • September 2013
                              • 304

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                              Att bli av med själva dimman gör man lättast genom att fylla filtret med packad filtervadd och sedan ta ur och rengöra filtret med några timmars mellanrum
                              Tänkte passa på och fråga en sak.
                              Hjälper det inte att göra vattenbyte ganska oftare på 50%?!
                              Med oftare menar jag nu 1 gång per dag eller varannan dag
                              Mitt tanganyika akvarium
                              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                              Kommentar

                              Arbetssätt...