Avhärdare använda vattnet till akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phhasek
    • January 2012
    • 26

    Avhärdare använda vattnet till akvarium.

    Har avhärdare hemma för att avhärda vårt annars überhårda vatten (mätt upp till 19dKH). Går att bypassa filtret men det är ju lite pest eller kolera vad gäller vattnet jag kan få ut. Antingen tokhårt eller avhärdat med de obalanser det innebär. Ska starta ett riparium med några "vanliga" fiskar, typ neontetra så inget fancy. Har haft saltvatten och malawi samt diverse andra kar så har en del koll på detta men inte vad gäller avhärdat vatten. Har till och med funderat på flaskvatten för att slippa "problemet". Hur gör ni med avhärdare?
  • phhasek
    • January 2012
    • 26

    #2
    Jag kommer inte ha några växter under vattnet utan bara med rötterna i vattnet. Kommer använda biltemas "sand" (ej bläster) på botten samt ph- neutrala lecakulor och ECS substrat i "byttorna" där växterna ska hållas (riparium planters). Troligtvis någon red moore rot samt någon sten som pynt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag känner inte till hur olika avhärdare är uppbyggda.
      På den "gamla goda tiden" på 80-talet när jag bodde i Kalmar så vet jag att många som bodde på Öland använde avhärdare. En del av dessa kunde använda det avhärdade vattnet, medan andra inte kunde så uppenbarligen är olika avhärdare olika uppbyggda
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Du får helt enkelt mäta upp vattnet du får ut ur avhärdaren. Kh bör aldrig ligga lägre än 4
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • phhasek
          • January 2012
          • 26

          #5
          Ok, om jag mäter med salifert får jag samma resultat både före och efter. Om jag mäter med det tillhörande testet (avhärdaren är av märket callidus och fylls på med avhärdningsalt) får jag omslag på första droppen, dvs = 0.

          Kommentar

          • phhasek
            • January 2012
            • 26

            #6
            På det senare testet (ej salfert) står att antal droppar = hårdhet i tyska grader. Totalhårdheten torde väl vara den samma så detta test måste mäta förekomsten av någon speciell jon eller nåt??

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Det finns både totalhårdhet (GH eller dGH) samt karbonathårdhet (KH eller dKH) och det är inte samma sak. Totalhårdheten är det som oftast mätes men som åheim skriver så är KH betydligt intressantare för oss akvarister.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • karolin
                • March 2015
                • 33

                #8
                Att ett visst värde i vattnet, exempelvis karbonathårdheten alltid, ett mycket bestämt påstående, ska ligga över en viss nivå är naturligtvis inte sant. Knappast har dessa framgångsrika odlare och innehavare av en liten känslig fisksort fel: "Dies sind eine Leitfähigkeit zwischen etwa 20 und 100 Mikrosiemens/cm, eine Karbonathärte von (nahezu) 0 Grad KH und eine Gesmthärte von höchstens 2 Grad KH." http://www.parosphromenus-project.or...en/wasser.html

                Neontetra är en fisk som mig veterligen kan trivas bra i väldigt mjukt vatten. Jag har själv haft fisk som jag höll i osmosvatten.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av karolin
                  Att ett visst värde i vattnet, exempelvis karbonathårdheten alltid, ett mycket bestämt påstående, ska ligga över en viss nivå är naturligtvis inte sant. Knappast har dessa framgångsrika odlare och innehavare av en liten känslig fisksort fel: "Dies sind eine Leitfähigkeit zwischen etwa 20 und 100 Mikrosiemens/cm, eine Karbonathärte von (nahezu) 0 Grad KH und eine Gesmthärte von höchstens 2 Grad GH" http://www.parosphromenus-project.or...en/wasser.html

                  Neontetra är en fisk som mig veterligen kan trivas bra i väldigt mjukt vatten. Jag har själv haft fisk som jag höll i osmosvatten.
                  Anledningen till att man skall ha ett KH som inte är för lågt beror på att ett vatten med ett lågt KH har dålig buffringsförmåga och då kommer pH att variera rejält och ett instabilt pH är mycket sämre för fisk än att KH inte är optimalt. Så visst har du rätt att vissa fiskar kan odlas bättre i ett extremt mjukt vatten men då måste man ha kontroll över vattenvärdena.
                  Sedan vet inte fiskarna alltid om vilka värden som är rätt för dom . Den enda som vad jag vet riktigt framgångsrikt har odlat kardinaltetran (som är klart svårare än neonen) odlade dom i Ölandsvatten (pH över 8 och en hårdhet på uppåt 20). Dvs åt helskotta "fel" värden men ändå blev det helt rätt.

                  PS. Jag ändrade från KH till GH för totalhårdheten i ditt citat eftersom du råkade citera fel.

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    När vi flyttade till Sölvesborg och byggde hus fick jag lära mig något som jag aldrig behövt tänka på under alla år i Göteborg; vattnets hårdhet. Här ligger hårdheten på runt 10-11 dH så vi installerade en avhärdare Ecomini för att minska hårdheten. Främst för att inte kalka igen värmepanna, vattenmaskiner, kaffebryggare (mkt viktigt!) och slippa kalkfläckar osv.

                    Som en bonus så fick vi lite vatten som är lite lättare att jobba med som akvarist. Nu är dH nere på runt 4. Drar man ner hårdheten till 0 så börjar det lösa kopparn i ledningarna så blonda personer blir gröna i håret.
                      Ecomini helautomatiska avhärdningsfilter är en helt ny typ av avhärdare med extremt låg salt- och vattenförbrukning. Ecomini förbrukar ca 25 kg salt/år, vid en vattenförbrukning på cirka 150 m3/år. En standardavhärdare förbrukar cirka 150-200 kg/år. Spolningen (regenerering) tar bara 16 min att utföra, en standardavhärdare tar normalt ca 90 min. Detta betyder att du […]

                    Kommentar

                    • karolin
                      • March 2015
                      • 33

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Anledningen till att man skall ha ett KH som inte är för lågt beror på att ett vatten med ett lågt KH har dålig buffringsförmåga och då kommer pH att variera rejält och ett instabilt pH är mycket sämre för fisk än att KH inte är optimalt.
                      Det är helt riktigt, lågt KH innebär liten buffringsförmåga, att just pH-värdets variationer skulle vara farliga beror ju på andra faktorer, snarare än just det värdets variationer i sig. Vad vattnet innehåller i övrigt alltså. Jag har väldigt mjukt vatten med låg karbonathårdhet och har inte stött på några problem på den fronten. Vare sig vad gäller växter eller fiskar. Det bör tilläggas att jag inte har haft några fiskar som varit sådana som varit utpräglade hårdvattensfiskar. Jag har även flyttat fisk mellan olika H-värden, exempelvis från ett akvarium där det låg på 7,4 till ett annat där det låg på 4,3. Så länge det inte är för stora skillnader i konduktiviteten verkar det inte vara några problem. Eller andra föreningar som kan bli skadliga i surt vatten.

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Så visst har du rätt att vissa fiskar kan odlas bättre i ett extremt mjukt vatten men då måste man ha kontroll över vattenvärdena.
                      Sedan vet inte fiskarna alltid om vilka värden som är rätt för dom . Den enda som vad jag vet riktigt framgångsrikt har odlat kardinaltetran (som är klart svårare än neonen) odlade dom i Ölandsvatten (pH över 8 och en hårdhet på uppåt 20). Dvs åt helskotta "fel" värden men ändå blev det helt rätt.
                      Haha, en klassiker! Jag misslyckades ganska ordentligt med en mjukvattensfisk trots att jag gick efter regelboken. En del andra som inte har gjort det verkar ha lyckats bra.

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      PS. Jag ändrade från KH till GH för totalhårdheten i ditt citat eftersom du råkade citera fel.
                      Tack för det! Du var mer uppmärksam än jag där. Dock låter jag mitt felcitat stå kvar i mitt förra inlägg, eftersom du rättade det.

                      Man skulle nog kunna sammanfatta det som så, att om det inte rör sig om extrema arter eller arter som uppenbarligen mår bättre i surare eller mer alkaliskt vatten, eller speciell odling, så tror jag att man kan förlita sig på kranvatten ganska bra, om det i sin tur inte är extremt. Det är vad jag skulle tippa på åtminstone. Men jag är ingen expert.

                      Kommentar

                      • karolin
                        • March 2015
                        • 33

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robot
                        När vi flyttade till Sölvesborg och byggde hus fick jag lära mig något som jag aldrig behövt tänka på under alla år i Göteborg; vattnets hårdhet. Här ligger hårdheten på runt 10-11 dH så vi installerade en avhärdare Ecomini för att minska hårdheten. Främst för att inte kalka igen värmepanna, vattenmaskiner, kaffebryggare (mkt viktigt!) och slippa kalkfläckar osv.

                        Som en bonus så fick vi lite vatten som är lite lättare att jobba med som akvarist. Nu är dH nere på runt 4. Drar man ner hårdheten till 0 så börjar det lösa kopparn i ledningarna så blonda personer blir gröna i håret.
                        Haha, ja just det, är det inte så att vattenverket buffrar sitt vatten om det är mjukt, för att det inte ska slita på ledningarna?

                        Kommentar

                        • phhasek
                          • January 2012
                          • 26

                          #13
                          Nu har jag mixtrat med råvatteninbladningen och mäter nu upp runt 4grader dH istället för 0. Räcker detta? Vad har hänt med det behandlade vattnet som tagit upp NaCl? Någon nackdel med att säg 9/10 är behandlat vatten och 1/10 är råvatten?

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av phhasek
                            Nu har jag mixtrat med råvatteninbladningen och mäter nu upp runt 4grader dH istället för 0. Räcker detta?
                            Är det KH eller GH du har mätt?

                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • phhasek
                              • January 2012
                              • 26

                              #15
                              På testet (no name) står att en droppe motsvarar 1grad dH.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...