Fettfläckar på vattenytan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToMTeMoR
    • January 2004
    • 36

    Fettfläckar på vattenytan?

    Vad kan detta bero på? Jag har stora fettfläckar som flyter omkring på vattenytan, vi tog bort många av dom men nu har det blivit en massa små istället. Är det farligt?
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    #2
    Nej, det är inte farligt. Det kan bero på att du matar för mycket.
    Med vänlig hälsning
    Alexander

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Om det är liksom skimmeraktiga fläckar du menar brukar det vara ett tecken på för lite ytcirkulation och försvinner oftast ganska snabbt om man får lite bättre fart på vattenytan.

      Ne
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • dolken
        • February 2003
        • 605

        #4
        köp en cirkulationspump den minsta det räcker
        inget akvarium längre har inte råd längre....

        Kommentar

        • imported_n/a
          • January 2004
          • 44

          #5
          Låter som det skulle vara protein från fodret.Det lägger sig som en gråvitaktig hinna på vattenytan.Röker du? o i så fall i det rummet där du har dina tankar? Om ja sluta med det nikotin o andra fuftföroreningar typ färsk målafärg mm e väldigt giftigt för fiskarn. Även om du inte har en öppen tank.Röker själv o har löst det med luftrenare som renar rummet 3ggr/timmen o stängd dörr till mina tankar. Såg för en tid sedan ett matlagningsprogram från england.Där hade man ett akvarium i köksfönstret 40cm bakom spisen.Oj Oj tänkte jag undrar hur mkt fett mm som hamnar i den tanken.Inte helt smart placering.

          Kommentar

          • Rosa
            • September 2002
            • 435

            #6
            Jag är rökare och röker i hela lägenheten och har inga problem med oljig hinna eller fiskdöd.
            Eva

            Kommentar

            • Psykopistolen
              • July 2003
              • 17

              #7
              Matar du mycket med torrfoder är det antagligen fett från flingorna som lagt sig på ytan. Inget farligt.

              Kommentar

              • marcus_swe
                • July 2003
                • 483

                #8
                Min "feta yta" slutade med grön yta.... Men det verkar ingen här kunna svara på vad det beror på.

                Kommentar

                • tommpa
                  • October 2003
                  • 69

                  #9
                  Matar du med mysis?
                  Kröken - det enda raka!

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • January 2004
                    • 44

                    #10
                    Nu e vi där igen! (dåliga svar som inte hjälper den som frågat) Vid all fodring utsöndras först protein,därefter omvandlas proteinet till Amonium eller Amoniak (beroende på gällande ph värde) för att sedan omvandlas till nitrit o vidare till nitrat eller e de bara jag som e helt dum i huvudet? (förmodligen jag men hos mig förhåller det sig så)

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Du har helt rätt i hur kvävecyklen funkar. Men allting är proteiner innan det blir något annat och proteiner är lättare än vatten och hamnar gärna på ytan, dessutom så är proteinerna det mest långlivade stadiet i kvävecyklen näst efter nitrat. Det är det som man kan se som hinnor på ytan. Olika foder ger olika mycket hinnor, matar du med oxhjärta? Det folk hjälps åt med är att hitta vilket foder som är boven, alla har olika erfarenheter och delar med sig av dom, det tycker jag är vad som ger ett levande forum och folk lär sig väldigt mycket av det oavsett motstridiga erfarenheter. Poliser som skall ställa allt till rätta kan och andra sidan förstöra en god stämmning.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • tommpa
                        • October 2003
                        • 69

                        #12
                        Ursprungligen skickat av pö
                        Nu e vi där igen! (dåliga svar som inte hjälper den som frågat) Vid all fodring utsöndras först protein,därefter omvandlas proteinet till Amonium eller Amoniak (beroende på gällande ph värde) för att sedan omvandlas till nitrit o vidare till nitrat eller e de bara jag som e helt dum i huvudet? (förmodligen jag men hos mig förhåller det sig så)
                        Det var ju ett bra svar på ToMTeMoRs fråga.
                        Kröken - det enda raka!

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          • January 2004
                          • 44

                          #13
                          Rosa har varit hos många odlare, Grossister,både här o där och även i litteratur sett bilder från deras lokaler världen över.I sammtliga fall har det varit rökförbud hos dessa proffs. är det bara en slump? Våra laster bör inte lastas över på våra fiskars hälsa.

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            • January 2004
                            • 44

                            #14
                            Tropfrog försöker inte "leka polis" men som jag sa det hjälper inte den som ställer en fråga att få ett svar som är under frågandes kunskap eller ett svar som inte är ngt svar.Matar själv en ggr dag med först cyclops,röda plankton eller levande artemier. Efter en timme med svarta mygg,röda mygg,vita mygg i mix 10%svarta,40%röda o 50%vita mygg Gärna levande. 2 ggr veckan med hum hums räkmix. Oavsätt hur,när jag matar får jag en protein hinna på ytan vilken inte stör vare sig mig eller mina fiskar därav mitt tips till frågande om att det kunde vara det.Har som bekant inte så våldsammt hög ytcirkulation vilket bara skulle få protein hinnan att inte uppfattas men fortfarande finnas där(i tanken) Nu är det natt i Amazonas sedan länge o mina fiskar sover(har du sett hur en vildfångad discus sover) just det liggande vid ytan på sidan som en död fisk skit bra kamoflage mot rovdjur o jag tänker göra likadant för att undvika mitt kvinnliga rovdjurs anfall.

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Skulle vara kul att veta vika inlägg du anser inte svarar på frågan och jämföra det med vilka inlägg tomtemor anser inte svarar på frågan. Jag tror att du skulle bli både förvånad och kanske lite stött. Om du undrar vilka inlägg jag tycker inte svarar på frågan så är svaret inga. Men däremot så tycker jag att det finns en del svar som svävar ut lite väl långt i från frågan och dom står du för. Att förklara kvävecyklen i ett inlägg som svar på vad fettfläckarna på ytan beror på är att hamna lite utanför frågan, men det är inte fel.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...