Discus på gång, duger mitt vatten!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karbonaten
    • January 2004
    • 6

    Discus på gång, duger mitt vatten!?

    Hej Akvarister!
    I ett 7 veckor gammalt öppet akvarie på strax under 200 liter har jag vid mätning med Aquavitals Multistick följande värden:
    Nitrit under 10ppm
    Total hårdhet mer än 7 på stickan
    Karbonathårdhet troligtvis mer än 21...SKÅNE!
    pH ser ut som någonstans mellan 6,9-7,1 på stickan…
    Jag har 160 liter på 20 kardinaler och 4 marmorgurami, och ca 18 växter fördelat i grupper per sort, varierande låga och höga samt en mangroverot och några trevliga stenar..
    I botten ligger ca 35 kilo 4-5mm dansk sjösten..(bör väl skiftas till finare sand för att passa Discus..Belysningen består av 4 st halogen max 50w som oftast står ställda i "skymningsljus" med hjälp av en dimmer.
    Jag ytstädar i gruset varje vecka, och djupstädar var 14:e dag, minimalt med vattenberedning, möjligtvis en skvätt Aquatan och lite Nitrivec när jag kört större städningen. (Har använts mycket sparsamt det sista.
    I övrigt byte ca 15 liter per vecka utan kemi i samband med städet.
    Fiskarna verkar trivas, är pigga och svarar fint på matning.
    Inga angrepp eller dödsfall sedan uppstarten. Algbeväxningen är mycket sparsam, endast lätt tillväxt på blad samt enstaka partier på stenarna...
    Discusen kommer att vara mindre, 4 st 6-7cm som nu kommit till Sverige och går på karantänstationen.
    Jag vill gärna ha synpunkter på beskrivningen ovan samt gärna tips och ide för att skapa så fina betingelser som möjligt för dessa oerhört vackra fiskar. Första Discusen för mig och jag hoppas att det ska går bra!


    Karbonaten
  • Qwerty
    • December 2003
    • 526

    #2
    discusarna mår nog fint där i kan man ju hoppas
    363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #3
      Om du nu köper discus kanske du skulle satsa på lite bättre grejer att mäta dina vattenvärden med. Multisticks fungerar inget vidare och ger på sin höjd en fingervisning om vattnet är bra eller dåligt.
      Nitrit 10 ppm - 10 mg/L låter inget vidare...lever fisken?
      dGH 7 kH 21 pH 6,9-7,1 verkar inte stämma heller...pH borde vara högre
      och likaså dGH.
      Du kommer inte att ångra dig om du köper bättre grejer...jämfört med dina diskusar så är det billigt.

      Mvh Janne
      http://www.goc.se

      Kommentar

      • xedar
        • March 2003
        • 48

        #4
        vart i skåne bor du?
        mitt vatten från kranen har ett kh på ca 20 o ett ph på 8,5
        bor i vellinge kommun.
        samma vatten i vellinge,höllviken och skanör.
        Så om du tänkte köra diskus i detta kran vattens så är det väll inte deras idial vatten precis...
        Sen som JE sa om du nu har nitrit på 10 ppm är så dödar du diskusarna på 5 min.

        Mvh Mikael

        Kommentar

        • imported_n/a
          • January 2004
          • 44

          #5
          Har själv viltfångade discus Blue heeded Heckel,Teefe Green,o sällsynt brun samt en grupp Coari,Bra vattenvärden är PH 6.5.-6.8
          KH 2,GH 2-5.Dessa värden är oxå dom värden som växterna trivs som lägts i.Som ett profft sa,Vad är lättast att få o trivas? växter eller Discus,tveklöst discus. Har du bara friska växter kommer du oxå att få friska discusar.Dina värden kommer att döda dom på stört! O vad är nitrit? Värden över 0.3 får dessa vilda discusar att börja tjippa.Tänk på att kalkstenar,sand höjer kh kraftigt. Ditt vatten löter både hårt o skitigt passar inte discus alls.Prov Malavi i stället.

          Kommentar

          • discus10
            • April 2003
            • 413

            #6
            Jag själv har ett vatten som är ph 8,3 & dh 6,9-7,2 till discus. Jag har som helst inga problem med dom värdena. Jag bytar ca 1/4 del av vattnet i veckan & det är vanligt iskallt kranvatten. Uppgifterna om värdena som är har jag fått ifrån Malmö vattenverk pga ph värdet är ganska svårt här i södra skåne att påverka & hålla stabilt, om man inte experimenterar en del. Det vill jag helst inte göra för mycket då fisken kan bli dålig om det blir för instabilt vatten hela tiden.
            Jag har tom haft frisimmande discusyngel i vanligt kranvatten med dom värdena. Så enligt min mening så tycker jag inte man skall mixtra för mycket om man inte behöver det.
            Mvh Jonas
            http://www.discusklubben.se

            Kommentar

            • JE
              • January 2002
              • 719

              #7
              Jag ifrågasatte de mätvärden som uppgavs, de kan inte stämma helt enkelt. Det vore ju inte kul om Karbonaten's nya discusar dog efter ett tag och han inte förstod varför.
              Så min rekomendation var att införskaffa bättre grejer än Multisticks.

              Mvh Janne
              http://www.goc.se

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Värdena stämmer garanterat inte. KH garanterat över 21 och ph 6,9-7,1 innebär enligt tabell mycket mer än 50 mg/l co2 i vattnet (utanför tabellen). Även om vi räknar bort effekten av eventuella organiska syror så kan du inte få dessa vattenvärden utan att tillsätta massor av co2, och då skulle i princip alla fiskar dö. Har du något i karet idag?
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Karbonaten
                  • January 2004
                  • 6

                  #9
                  Tack för alla synpunkterna.
                  Bättre mätmetoder, ja det håller jag med om. Det är nog läge för det. Jag får nog kolla hur det egenligen ser ut, flera pekar på konstigheter.
                  Men som Xedar skriver har vi höga värden här nere. Kh på 20 och pH på 8.5 är ju tufft, jag har vid nogrannare mätning på åtminstone pH 7,2.
                  Jag har kardinaler och et gäng gurami för att etablera med. Alla verkar må utmärkt och även guramin ser frisk och fin ut. Inga angrepp eller tecken på problem. '
                  Mätmetoder: pH-mätning, vilka metoder finner panelen bäst här?
                  "BtB-testet", Bromtymolblått, om jag stavar rätt. Är den testen bra?
                  BtB var ju annars en soppa man experimenterade med i skolan när jag gick i plugget. Det blev ju så roligt blått...
                  Vem tillverkar förresten BtB idag? Går den att köpa?

                  På kH, vilka tester rekommenderas?
                  Angående pH finns det en mängd skolor när man har diskus. Vissa odlar t o m i sammanhanget långt över pH7 andra anser att det är katastrof.
                  Vilka andra förhållande kan spela in här, det verkar ju kunna köras pH "lite hur som helst" trots att lika många anser att pH på diskus är helt avgörande.
                  MvH/Sören
                  Karbonaten

                  Kommentar

                  • kampfisken
                    • September 2003
                    • 666

                    #10
                    Sera har rätt bra tester som är enkla att göra, man droppar i kemikalier i ett provrör med akvarievatten och läser av mot en färgskala. Dock finns det ju fler märken att välja mellan, det som skiljer är nog mest priset. En rejäl golvpump vore nog att rekommendera, då du kan ha i massor med torv och andra filtermaterial som gör det enklare att få önskade vattenvärden, med "makaroner" i botten och filtermatta högst upp blir det till ett väldigt effektivt biologiskt filter. Kardinaler kan du förvisso ha för att köra in karet med, men förmodligen kommer dom att sluta i magen i dina diskusar.
                    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                    Kommentar

                    • JE
                      • January 2002
                      • 719

                      #11
                      Alla odlade discus typ snakeskin och alla de andra spelar pH inte så stor roll men eftersom rommen och ynglen kräver mjukare vatten för att klara sig så följer ju även pH med neråt åtminstonde ner runt 7,0.
                      Det finns säkert de som odlat dem i något hårdare vatten med en konduktivitet runt 200-250 µS men VF discus kräver mjukare vatten ner mot 80-100 µS vid odling och då är pH omöjligt att hålla över 7,0 men är lätt att hålla runt 6,5-6,8 även utan "syror" med regelbundna vattenbyten, deras rom möglar om det är för hårt.
                      Heckel varianterna kommer oftast från svartvatten med ett pH mellan 4,5-5,5 och en konduktivitet runt 10-20 µS vilket gör dem lite svårare att odla.
                      Om man bortser ifrån att de flesta discus alltid bär på en eller annan parasit är de ganska hårdföra och klarar rätt så stora variationer när det gäller både pH och hårdhet om det bara är stabila förhållanden men misslyckade lekar är mycket vanligt i fel vatten.

                      Akvarieaffärer har tillräckligt bra tester men inte "multisticks".
                      Förutom No2-nitrit som oftast inte är ett problem i ett inkört akvarium (skall ej vara mätbart om filtret fungerar) så är discus känsliga mot No3-nitrat så det är bra att ha förutom pH testet. kH och dGH vet du redan och om du inte skall mixtra med vattnet utan använda ditt kranvatten så behöver du dem inte.

                      Mvh Janne
                      http://www.goc.se

                      Kommentar

                      • Karbonaten
                        • January 2004
                        • 6

                        #12
                        Återigen levereras intressanta svar. Tack!
                        Jag har precis avslutat en avläsning på Seras tester. pH 6,5!!
                        Det skiljer sig delvis mot ett annat "fabrikat". Denna gången kändes det mer OK i resultat och trovärdighet.
                        "kampfisken" resonerar om ytterfilter och det är helt riktigt. Jag bör gå över till det, samma kommentar från flera andra!
                        Ja, Kardinalerna är nog färdiga, tanken är att lyfta dom till ett säkrare liv! Fiskmat finns på burk.
                        Skriv gärna mer någon som kan rekommendera metod på vattenbyte när man har discus!
                        Vad har grussorten/storlek för betydelse isamband med botten"livet", hur noga ska man städa i gruset för att inte paja "livet mellan stenarna?"

                        Karbonaten

                        Kommentar

                        • Norpan
                          • December 2003
                          • 679

                          #13
                          Jag skulle nog inte använda BTB till detta, omslagsintervallet är lite väl stort. Nog bättre att köra på någon slags stickor (eller skaffa en pH-mätare, men den måste då kalibreras mkt noga..) Kan tyvärr inte svara på de diskusrelaterade frågorna..

                          //Jenny
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                          Grodor..lite trevligare, lite bättre

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            #14
                            Ursprungligen skickat av JE
                            Alla odlade discus typ snakeskin och alla de andra spelar pH inte så stor roll men eftersom rommen och ynglen kräver mjukare vatten för att klara sig så följer ju även pH med neråt åtminstonde ner runt 7,0.
                            Det finns säkert de som odlat dem i något hårdare vatten med en konduktivitet runt 200-250 µS men VF discus kräver mjukare vatten ner mot 80-100 µS vid odling och då är pH omöjligt att hålla över 7,0 men är lätt att hålla runt 6,5-6,8 även utan "syror" med regelbundna vattenbyten, deras rom möglar om det är för hårt.
                            Heckel varianterna kommer oftast från svartvatten med ett pH mellan 4,5-5,5 och en konduktivitet runt 10-20 µS vilket gör dem lite svårare att odla.
                            Intressant inlägg JE
                            Tycker inte det är så svårt att få fram ett vatten som håller Ph runt 5 o 50-60 mikrosiemens. Detta med hjälp av osmos o torv. Problemet är ju återföringen av främst Ca Mg samt andra spårämnen utan att höja ms. Nästan alla preparat för att tillföra Ca Mg idag innehåller ju karbonater vilket skickar upp ms i höjden.
                            Om man ser till Svart/Vit/klar vatten så har detta en koncentration av Ca Mg runt 1.5 - 5 mg/l trots låga ms tal.
                            Samtidigt skall Ca Mg skall vara i ettm 80-20 förhållande.
                            Aquatic nature har i dag produkter med flytande Ca Mg utan carbonater.
                            Detta produkter är dock för saltvatten och där gäller inte här 80-20 förhållandet. Produktinfo går inte heller att översätta o mg/l.
                            Är det någon som vet vad 1mg Ca Mg/l motsvarar i ms.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • Karbonaten
                              • January 2004
                              • 6

                              #15
                              Nogrannhet är en dygd. Första rundan var nog rena skämtet.
                              Nya värden för komments, alltså, discus på G, hur kommer detta att gå:

                              NO3: 20 (ej säker på vad detta värde är för enhet på)
                              NO2: ej mätbart, inget utslag vit"kudde"
                              GH: 5
                              KH: 5
                              pH: 6,5

                              Varsågod att tycka till..
                              Karbonaten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...