sänka hårdheten, hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kema
    • December 2003
    • 43

    sänka hårdheten, hur?

    Hej jag behöver råd och hjälp på hur jag ska sänka min hårdhet. Jag har mätt gh som visade 11 och ph som visade 7,6. Jag vill ha ner båda värdena men mest gh. Hur ska jag göra, vilken metod är säkrast?
    Jag har sett att det finns medel att köpa som heter ph/kh minus. Kan jag använda ett sådant? Funkar de bra, är de svåra att dosera exakt?
    Jag har i en stor näve torv i akvariet, sänker det hårdheten eller bara ph?
    mvh frida
    Mvh Frida
  • anli
    • October 2002
    • 654

    #2
    Det är svårt att sänka ph utan att ta ner hårdheten,
    Själv har jag 16 kh i kranen, och har därför en reverse osmosanläggning som gör att jag kan späda till 3-4 kh. Då är det enkelt att få ner ph med torv eller dyligt.
    Anders Lindersson
    Anders Akvariesida

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #3
      pH/kH minus sänker bara kH och pH...du säger att du vill sänka GH från 11 till ?
      pH/kH minus innehåller mest saltsyra som sänker kH så att pH kan sjunka, om man bara vill sänka kH kan man köpa saltsyra och det räcker med en som är 3,5 % så den behöver inte vara stark. Men man ska inte hälla direkt i karet utan man tillsätter en liten mängd i en bytta/kärl med vatten och luftar det ett dygn så har saltsyran reagerat med bikarbonaterna, Co2 bildas och kH sjunker. Man får prova sig fram hur mycket man behöver tillsätta för att sänka kH så mycket man tänkt...för att sänka kH från 5 till 2 så går det åt ca 10 ml/10 L vatten.

      Vill man däremot sänka GH så krävs det ett RO filter eller en avhärdare/jonbytare men en RO är att föredra eftersom det vattnet inte
      innehåller några natriumjoner som det gör i ett avhärdat vatten.
      Torv i akvariet sänker inte GH men påverkar kH lite grann men däremot om vattnet filtreras genom torv så sänks hårdheten men mest kH och även pH.

      Om du bara är ute efter att sänka kH och pH så är torvgranulat kanske både bäst och enklast i ditt fall men placera det i ett ytterfilter för att ge bästa effekt.

      Mvh Janne
      http://www.goc.se

      Kommentar

      Arbetssätt...