Lagom ytrörelse?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

    Lagom ytrörelse?

    Läste i ett annat inlägg här på forumet att för stor ytrörelse på vattnet driver ut Co2 urkaret.Ytrörelsen syresätter ju vattnet om jag inte är helt fel ute.Då är frågan vad som är lagom ytrörelse för att fiskarna ska trivas samtidigt som jag inte vill driva ut Co2`n ur burken?Känns som det blir en ond cirkel!Nej f-n nu känner jag mig negativ.Nåväl det finns ju dom som lyckas med både fiskar och växter så.....Har sett i en del akvarier att vattenytan "bara" cirkulerar utan någon som helst krusning,möjligen närmast utblåset.Hur påverkar det syresättningen?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.
  • Åza
    • January 2004
    • 13

    #2
    Jag undrar oxå! I mitt 112 l har jag en pump som har effekten 500l/h (tror jag). Men det är ett fasligt tryck och fiskarna får verkligen kämpa i vattnet. Igår kväll petade jag in en bit skumgummi i utblåset och då blev effekten mindre... Men ska det verkligen behövas - kanske är min pump med filter för stark?

    <center></center>

    Nygammal akvarieägare
    *********************
    "I de mörkaste vattnen går de djupaste fiskarna"
    *********************

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Nu är jag inte helt hundra på detta men:

      Om man har så mycket ytcirkulation att vattnet ser rent ut på ytan och inte får någon "film" så är det bra.

      Om man vill sänka ytcirkulationen kan man flytta utblåset stegvis mot botten till man får lagom cirkulation.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      Arbetssätt...