Höja kH med hjälp av kalksten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cuaifeach
    • March 2003
    • 92

    Höja kH med hjälp av kalksten?

    Eftersom min pojkvän nu hade dragit ut mig för en natt i tält mitt ute på allvaret (Öland) så tänkte jag att det skulle vara kul att ta hem lite kalksten i form av fossiler (försök att hitta en kalksten utan fossil här!) att ha i akvariet.

    Det akvariet det handlar om står i Umeå där kH värdet enl. "min" zooaffär är lika med/under 1. Funderar på att göra en sydostasien aktig biorop i det till hösten. Akvariet är inte igång just nu utan jag hade tänkt att sätta igång det och ta upp kH och få det och pH:t stabilt innan jag släpper i fiskar.

    Vad vinner jag /förlorar jag på att höja kH?

    Hade tänkt att ha en hel del växter i akvariet och funderar på om jag måste sätta till CO2 och om jag förstått det rätt är det lättare att att få pH fall med en lågt kH.

    Finns det någon vägledning hur mycket 1 cm3 kalsten påverkar kH:t eller är det bara att stoppa i och göra mätningar tills man får det värdet man eftersträvar?

    Cuaifeach
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Jag tror inte man får ta kalksten på Öland, eller?
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Cuaifeach
      • March 2003
      • 92

      #3
      Jag har bott här hyfsat länge och har aldrig hört något sådant, så det tror jag inte, hade inte tänkt bryta loss några större stycken utan några mindre lösa stenar som ligger på marken. Vi befann oss norr om gränsen till delen som är världsarv (där vet jag inte hur reglerna är).

      Kommentar

      • torb
        • June 2003
        • 117

        #4
        Att plocka sten och grus utan tillåtelse från markägaren är faktiskt förbjudet enligt brottsbalken 12:2. Men när det handlar om de ringa mängder man kan tänkas vilja stoppa ner i ett akvarium skulle nog varken ägaren eller någon myndighet orka bry sig. Så om man råkar träffa på markägaren vore det i alla fall trevligt om man frågade om lov.

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Ok, jag vet inte så noga. I alla fall så kommer det ju att funka med kalksten. Hur mycket du behöver är svårt att säga. Ta lite mer än du tror är lagom, sen får du mäta dig fram.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • Cuaifeach
            • March 2003
            • 92

            #6
            Jag ska nog kunna hitta några stenar på tomten, tror inte att mamma och pappa bryr sig om jag tar en sten eller två

            Kommentar

            Arbetssätt...