Behöver akut rådgivning 720 Tanganyika kar nystartat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    Behöver akut rådgivning 720 Tanganyika kar nystartat

    Tja ska ta detta kort , har startat ett 720 tanga kar med kritvit kalkgrus botten och med mängder med kolsten...... Nu kommer frågan hela akvariet blev gult alltså ill gult med gult beläggning på ytan. Man ser på vissa stenar rost färgat lager..... Är detta farligt hur fan får jag bort detta???? Gjort vatten byte två dagar i rad inte hjälpt ett skit tyvärr...... Hjälp mig snälla
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Använd ett kraftigt innerfiltret där filterklockan är packad med tätt packad filtervadd
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • plusskenford
      • August 2011
      • 252

      #3
      Tack Kjell du är en ängel �� ska göra detta med en gång har vit tätt vadd uppe !!

      Kommentar

      • plusskenford
        • August 2011
        • 252

        #4
        Slängde i två innerfilter av typen fluval u4 som är tätt packade med vit ludd filtermassa. Varför blev det så här Kjell ??

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det sannolika är väl att gruset färgar - "vitt" grus färgar nästan alltid mer eller mindre och då blir det gulvitt.

          TYcker dock att det låter märkligt att kolsten "rostar" - det skall de inte.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Jag hade vit kalksand och en hel del svart kolsten i mitt 960 Tanganyika, för några år sedan. Precis i början blev vattnet gulvitt, och det var bara att låta det lägga sig, med hjälp av god filtrering. Vissa kolstenar fällde ut en röd-gulaktig, rostfärgad substans i stråk över en del av stenarna.
            Vattnet i mitt kar blev snabbt kristallklart, och det roströda verkade inte påverka någonting negativt.

            Man kanske borde ta reda på vad den röda fällningen består av (jag vet tyvärr inte) och avlägsna de kolstenar som fäller..?

            Kommentar

            • plusskenford
              • August 2011
              • 252

              #7
              Tackar för svar ! En uppdatering nu efter två dagar kjells briljanta idé om innerfiltter tätt packat med vitt filter ludd funka kanon nu är det bara lite dimmigt, men det har ju med uppstarten och göra. Har upptäckt att två stenar är röda eller snarare sagt rostfärgade resten är bra..... Men som sagt jag tror dom har fällt ut sitt nu så dom får vara kvar.

              för övrigt så har jag 5 leleupi och 10 multifaciatus som uppstart fiskar. Sen undrar jag en sak om multisarna varför aldrig mina leker? Jag hade 5 stycken i mitt 60 lit akvarium där lekte dom inte tror då att jag bara hade hanar. Men så köpte jag 5 till på ett annat ställe och har nu då slängt i dom i 720..... Men som sagt inga tendenser dom står och hovrar över snäckskalen och gruffas så klart lite Sins emellan. En gräver som en galning, men hur vet jag hur leken har påbörjat .

              Kommentar

              • plusskenford
                • August 2011
                • 252

                #8
                Uppdatering på gång, jag tog ur innerfilterna och sköljde av dom ordentligt vattnet blev knall orange. Sen när det blev klart och fint igen tryckte jag ner innerfilterna igen och kommer köra dom en vecka igen för eventuellt en ny rengöring. Men det har gjort nytta men det är fortfarande inte hundra procent. Har även bytt vatten 30 % för att få bort skit....
                multisarna trivs men apelsinerna beter sig lite konstigt, är det vanligt att dom står lodrätt och hovrar ?? Gillar även va vid filterna och trycka.

                Kommentar

                • plusskenford
                  • August 2011
                  • 252

                  #9
                  Ser bättre ut idag efter tvätt av filter.... Men kommer ta ett tag innan allt försvinner ligger ju belägg på all inredning tyvärr !

                  Kommentar

                  • plusskenford
                    • August 2011
                    • 252

                    #10
                    Uppdatering igen för den som bryr sig !! Rost vattnet har försvunnet, karet är nästan 100% klart.
                    lite rost belägg här och där men det försvinner ju med tiden, men kommer nog ha i innerfilterna ett tag till.
                    multisarna har bott in sig bra i karet och mina fem apelsiner blir bort jagade så fort dom närmare sig reviret av snäck skal.
                    karet har varit i gång styvt tre veckor nu och vill nog vänta minst en månad till innan stor inköpet av fisk anländer.

                    tack för all hjälp så här långt !

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av plusskenford
                      Uppdatering igen för den som bryr sig !! Rost vattnet har försvunnet, karet är nästan 100% klart.
                      lite rost belägg här och där men det försvinner ju med tiden, men kommer nog ha i innerfilterna ett tag till.
                      multisarna har bott in sig bra i karet och mina fem apelsiner blir bort jagade så fort dom närmare sig reviret av snäck skal.
                      karet har varit i gång styvt tre veckor nu och vill nog vänta minst en månad till innan stor inköpet av fisk anländer.

                      tack för all hjälp så här långt !
                      Halloj!
                      Har du någon bild på karet, eller kanske rent av en film? Det vore kul och intressant att få kolla in burken!

                      Kommentar

                      • plusskenford
                        • August 2011
                        • 252

                        #12
                        Tja �� jo tänkte faktiskt starta upp en projekt tråd med mitt och frugans akvarium. Och lägga upp lite bilder och fisk val med mera

                        Kommentar

                        • plusskenford
                          • August 2011
                          • 252

                          #13
                          Man måste vara gold medlem för lägga in bilder va ?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av plusskenford
                            Tja �� jo tänkte faktiskt starta upp en projekt tråd med mitt och frugans akvarium. Och lägga upp lite bilder och fisk val med mera
                            Ursprungligen postat av plusskenford
                            Man måste vara gold medlem för lägga in bilder va ?
                            Det är klart att du skall dra igång en projekttråd, ös på! Japp, du måste vara goldmedlem för att lägga bilder direkt i tråden, annars kan du lägga upp bilder på något annat ställe och länka hit!

                            Jag funderade på beteendet på dina leleupi, som du beskrev tidigare. Om de blir rejält undanskuffade från miljön i karet (händer lätt med Tanganyikaciklider om karet är för trångt) kan de ställa sig lodrätt i hörnena på karet. Är det så dom gör?

                            Kommentar

                            • plusskenford
                              • August 2011
                              • 252

                              #15
                              Tja !! Nja för trångt kan det inte vara det är ju 2 meter lång och 60 brett och 60 högt, och befolkningen är ju 10 multisar och 5 leleupis. Dom äter när det bjuds på mat helt galna så aptiten är det inget fel på och det är ungfiskar. 3 st tycker jag rör på sig mycket mer än dom andra två dom trycker mer i hörnen eller så står dom helt enkelt still bara.
                              Jag tror faktiskt Att dom kanske inte är 100 % ok men som sagt jag få ge dom lite tid, ska försöka sätta fart med en projekt tråd och lite bilder !

                              Mina multisar har ordnat upp hierarkin och är väldigt roliga och se nu hur dom beter sig mot varandra och inkräktare så som i detta fallet är leleupisarna. Börjar faktiskt ana yngel på gång ser en hona som är mycket i sitt snäckskal och fläktar är ju inte helt omöjligt iaf��.

                              Kan även tillägga att nu är akvariet hundra procent klart ��. Det känns ju iaf väldigt bra, matade i dag med lite mysis alla åt som vargar. Men som satt har matat väldigt sällan nu under uppstarts perioden !

                              Det var en liten uppdatering från mig ha det gott folk !!!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...