Vad höjer nitratvärdet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • R-P
    • September 2014
    • 14

    Vad höjer nitratvärdet?

    Vill gärna förstå mer om mitt akvarium. Jag är nyfiken på vad som orsakat mitt höga nitratvärde mer i detalj.
    Att det är mängden mat och näring som tillförs har jag förstått.

    Matade tidigare tre gånger om dagen tills jag köpte ett nitrattest. Eftersom två fiskar dött och värdet visade på 50mg/litern drog jag ned till att mata en gång om dagen (en tredjedel av tidigare mängd mat).

    Bytte 20+20% av vattnet första gången och har sedan dess bytt 30% i veckan.
    Nitratvärdet har växlat mellan:
    50 mg/l 10 mg/l 50 mg/l 25mg/l 25mg/l
    20+20% VB 20% VB 30% VB 30% VB 30% VB
    20/12-14 26/12-14 31/12-14 6/1-15 11/1-15
    Jag tillför en halv deciliter PMDD varje vecka (efter vattenbyte). Har ett trettiotal fiskar i akvariet som är på 540 liter. Sex Anubias av varierande storlek. Matar ungefär som en sockerbit i storlek med granulat.

    Hur styr jag nitratvärdet egentligen, funderar på om det spelar roll att fiskarnas avföring ligger kvar på botten i akvariet, eller är det någonting "flytande" som går in i filtret och omvandlas från nitrit till nitrat?
    Finns det nitrat i PMDD?

    Eller är jag möjligen ute och cyklar, och borde fokusera på någonting annat med akvariet? Ytterligare en fisk ser "sliten" ut och står för sig själv tidvis.

    Jag är nybörjare så förklara gärna tydligt (eftersom ingenting är självklart för en nyfödd).

    Fredrik

    EDIT:Har två cirkulationspumpar på 1150/liter timmen och tre blå filtermattor (50x50x5cm) nedklippta till kuber. Karet har varit igång i fyra månader.

    Det är inte mycket skit på botten (dammsuger veckovis). Tack för hjäpen Webo.
    Senast redigerad av R-P; 11 January 2015, 15:13.
    Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Ursprungligen postat av R-P
    Finns det nitrat i PMDD?
    Svar ja. KNO3-flaskan. Har du redan höga nivåer nitrat kan du minska på den flarran.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #3
      Spännande ämne tycker jag. Skriver ett kort "hej" så jag kan få notisar när någon skriver i din tråd. Hoppas OK?
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Är själv lite nybörjare men ställer nägra frågor som kan underlägga för att få bättre svar av de som kan detta bättre. Hur länge har akvariet varit igång? Vilket/vilka filter har du (märke och modell)? Är det mycket skit som ligger på bottnen?

        Skickat med Tapatalk från min mobil.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Dashivas
          • December 2014
          • 124

          #5
          Ursprungligen postat av Einarsson
          Svar ja. KNO3-flaskan. Har du redan höga nivåer nitrat kan du minska på den flarran.
          Här har du rätt svar.


          Mycket matande dvs avföring samt överbliven mat ger nitrat häller du sen i kno3 så kan nivåerna sticka iväg.
          Detta är nivåerna jag ger i pmdd och det är förhöjt nitrat från grund pmdd så dina 50ppm är skyhöga men hurvida det är nitraten som dödar dina fiskar vågar jag inte svara på.


          NO3 10ppm
          PO4 2 ppm
          K 10ppm
          Fe 0,1ppm

          oavsett ska du se över ditt matande samt regelbundet vattenbyte samt dosering kno3.

          Göder du med pmdd och matar mycket samt aldrig eller sällan har vatten byte så kan nivåerna som växterna inte använder sticka iväg lavinartat
          http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

          Kommentar

          • R-P
            • September 2014
            • 14

            #6
            Så KNO3-flaskan kan jag ta det lugnare med. Tack Einarsson.

            Ursprungligen postat av Dashivas
            Här har du rätt svar.


            Mycket matande dvs avföring samt överbliven mat ger nitrat häller du sen i kno3 så kan nivåerna sticka iväg.
            Detta är nivåerna jag ger i pmdd och det är förhöjt nitrat från grund pmdd så dina 50ppm är skyhöga men hurvida det är nitraten som dödar dina fiskar vågar jag inte svara på.


            NO3 10ppm
            PO4 2 ppm
            K 10ppm
            Fe 0,1ppm

            oavsett ska du se över ditt matande samt regelbundet vattenbyte samt dosering kno3.

            Göder du med pmdd och matar mycket samt aldrig eller sällan har vatten byte så kan nivåerna som växterna inte använder sticka iväg lavinartat
            Tack för ditt svar Dashivas. Hämtade doseringen från Haacks.se (se nedan).
            Jag har doserat 50 milliliter, vilket skulle (om jag förstod rätt) vara "fulldosering" till ett 500 liters-kar vid vattenbyte 30-50% i veckan. Jag vet inte hur det översätts till andelar per miljon (PPM) så jag förstår inte ditt svar.

            Hur menar du att doseringen jag ger är hög?

            /Fredrik


            "Enklaste skötselsättet som garanterat ger bra näringsnivåer till växterna är att göra ett

            vattenbyte 30-50% i veckan och sedan fulldospulsa för hela akvarievolymen av varje flaska.

            (Har du ett 300 liter doserar du således 30 ml av varje flaska.)

            Har man mycket växter kan få dosera flera gånger i veckan."
            Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #7
              Eftersom mitt brunnsvatten innehåller nitrat, mkt ibland, så är det i mina ögon inte skyhöga världen. Mina fiskar lever i åratal och är pigga och friska. Inga problem att stoppa ner nya ibland heller. Har du kollat dina Nitritvärden, nitrit är inte bra., men det vet du nog. 4 månaders akvarium är fortfarande nytt och kanske inte riktigt i balans. Klokt att minska matningen. Några Anubias är inte särskilt mkt växter, inte storförbrukare av gödning är de heller. Minska gödningen rejält alternativt göd när det ser ut att behövas eller köp snabbväxande växter.
              // Annicka

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #8
                Jag vet ju inte vad slags fisk du har, en del är känsligare än andra när ngt är i obalans i akvariet.
                // Annicka

                Kommentar

                • Dashivas
                  • December 2014
                  • 124

                  #9
                  Ursprungligen postat av R-P
                  Så KNO3-flaskan kan jag ta det lugnare med. Tack Einarsson.



                  Tack för ditt svar Dashivas. Hämtade doseringen från Haacks.se (se nedan).
                  Jag har doserat 50 milliliter, vilket skulle (om jag förstod rätt) vara "fulldosering" till ett 500 liters-kar vid vattenbyte 30-50% i veckan. Jag vet inte hur det översätts till andelar per miljon (PPM) så jag förstår inte ditt svar.

                  Hur menar du att doseringen jag ger är hög?

                  /Fredrik


                  "Enklaste skötselsättet som garanterat ger bra näringsnivåer till växterna är att göra ett

                  vattenbyte 30-50% i veckan och sedan fulldospulsa för hela akvarievolymen av varje flaska.

                  (Har du ett 300 liter doserar du således 30 ml av varje flaska.)

                  Har man mycket växter kan få dosera flera gånger i veckan."
                  Du fick en formel när du köpte pmdd som du blandar efter och som du säger stämmer det med standard formeln att du ska tillsätta 1ml per 10l så i ditt fall 50ml.

                  Dock kan man justera formel på olika sätt beroende på vad dina växter vill ha , ditt kranvatten, hur mycket man matar osv.

                  Dom värdena jag gav är bara själva formeln när man blandar är man osäker kör efter standard receptet.

                  I ditt fall vet du med dig att du har höga nitrat värde så du kan ju sänka kno3 .

                  Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.


                  Här är en kalkylator där man kan sätta in sina egna förutsättningar.

                  En stor anledning till att man gör vattenbyte vid gödning är att nolla värdena i karet så det inte blir obalans och pga man gör vattenbyte så gör det inte så mycket i normala fall om man får lite höga värde av vissa gödnings påsarna .
                  Senast redigerad av Dashivas; 11 January 2015, 16:15.
                  http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                  Kommentar

                  • Thaifighter
                    • August 2006
                    • 420

                    #10
                    Jag har själv ett 535 liters kar med massor av Anubias, Java Ormbunkar och Cryptocoryne crispatula var. balansae, och det växer så det knakar med enbart 4 st 30W lysrör och jag har aldrig tillsatt nån näring, vilket är helt onödigt till såna långsamväxande växter som tex Anubias!
                    Jag byter bara vatten 2-3 ggr per år, och är ibland bortrest i 5 månader utan problem!
                    Jag har några Amano räkor och Otocinclus malar samt några stim Tetror.

                    Thaifighter
                    Alla mina fisk-video på Youtube!
                    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                    Kommentar

                    • R-P
                      • September 2014
                      • 14

                      #11
                      Tack för era svar. Jag är glad över era synpunkter. Det gör det klarare hur jag ska göra med matning och gödning.

                      Samtidigt är en delfråga inte helt klar för mig. Fäller fiskbajs ut nitrit som sedan går in i filtret och blir nitrat och i såfall hur länge sker den processen?

                      Tänker att det är därför dammsugning rekommenderas varje vecka. Annars finns det inget skäl att berätta hur ofta det bör göras eftersom det troligtvis syns när det är dags att städa botten.

                      Har ett par 15 centimetets guldfiskar med runt tio ungfiskar från sommarens lek i dammen, arton kongotetror och sju plecos.

                      /Fredrik
                      Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Det är lortgrisar du har, inte tertrorna då. I gruset och i filtret bildas med tiden de bakterier som omvandlar nitrit till nitrat. Därför brukar man inte städa så hårt i bottnen utan låta den vara ifred. Guldfiskar producerar en hel del dock så det som ligger ovanpå kanske det är bra att suga ut när man byter vatten. Filter rengör man "slarvigt" så man inte tar kål på de bakterier som så småningom jobbar där. I akvarievatten eller ljummet kran, båda tycker jag fungerar bra. Detta gäller innerfiltersvampar som ju måste rengöras oftare än ytterfilter. Hur ofta man behöver rengöra ytterfilter beror på belastningen i karet, storlek av pump och vilket filtermaterial man använder. Tätare filtersvampar och vadd t ex sätter igen sig fortare än grövre svampar.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Skitiga fiskar.. Vad har du för filter och filtermaterial?
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • R-P
                            • September 2014
                            • 14

                            #14
                            Det är ett bakgrundsfilter (filtermedia och cirkulationspumpar bakom en Back to nature bakgrund) med tre stycken nedklippta filtermattor (10PPI) som ursprungligen var 50x50x5 cm. Det är ungefär tre papperspåsar med kuber.

                            Vad grundar man påståendet på att en fisk är "en lortgris"? Har vissa arter mer avfallsprodukter än andra?

                            Tänker att det är husse som är "skitig" som i sin okunnighet gett för mycket mat mot vad växter och vattenbyten har kunnat klara.

                            /Fredrik
                            Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi

                            Kommentar

                            • Bobby
                              • March 2002
                              • 351

                              #15
                              Nitrathalten är bara knuten till hur mkt mat du stoppar i karet - inte vad du har för fiskar.
                              Sen ställer jag mig högst tveksam till nitrattester då dessa kan visa i stort sett vad som helst. Det finns flera vanliga salter och joner i akvarier som nitrattestet kan tolka som nitrat. Så gör dig själv en tjänst och släng nitrattestet.

                              Nitrat krävs det ganska ordentliga halter av för att det ska vara farligt, om du inte har några känsliga arter då förstås.

                              Sen kan det vara lätt att tolka in att något står fel till för att man litar lite för mycket på tester. Det viktigaste redskapet du har är dina egna ögon.
                              Observera ditt kar och dina fiskar, man kan se ganska lätt om något är tokigt.
                              Fiskar som flämtar, står vid ytan och har bristningar vid fenor m.m. Kan tyda på nitrit eller extrema halter av nitrat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...