Vad händer med mitt akvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Jag är personligen tveksam till nitrit, det brukar inte gå så snabbt, och även att de brukar hålla sig ofta mot ytan. Förgiftning är troligast, kanske i kombination av flera orsaker.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Dashivas
      • December 2014
      • 124

      #17
      Ursprungligen postat av Jonas1978
      Jag kör med eheim 2073 ytterfilter, ej rengjort utan gått konstant i gamla + ersättnignskaret så där finns ju lite "gottigheter".
      Vad menas med att en sand surnar??
      Det har jag aldrig hört talas om? Pratar vi PH? i så fall kanske jag skall dosera bikarbonat för att höja PH
      Det är fukten och skiten i sanden som surnar inte själva sanden.
      Dock är den rengjord innan du stoppat den i karet då är detta inte problemet.

      Men ja surnar den så sjunker ph radikalt och får otrevliga bakterier
      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ja som flera har skrivit - har den stått i hinkar under några dagar och sedan inte tvättats innan den las ner i akvariet så är det säkert orsaken
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bobby
          • March 2002
          • 351

          #19
          Dina fiskar har förmodligen blivit förgiftade av svavelväte från sanden. Det är ett grymt potent gift.

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #20
            Svavelvätet vädras ut rätt fort, krävs dock timmar i akvariet.. Lät du vattnet snurra ett dygn innan du la i fiskarna? i så fall tror jag inte på det.

            Kommentar

            Arbetssätt...