Torv för tefärgat vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    Torv för tefärgat vatten?

    Halloj!!!

    Hur mycket torv behövs egentligen för att vattnet ska färgas? Nu har jag ett block (2x20x10 cm) i filtret och det har gått ca 2 veckor i ett 350L kar med tetror. Jag ser inte ett smack till färgskillnad.



    Styfv, Karlstad
  • Bobby
    • March 2002
    • 351

    #2
    Då har du hittat dålig torv.
    Byt mot ett annat block.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      det är som sagt väldigt stor skillnad mellan olika torv
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Styfv
        • November 2012
        • 176

        #4
        Skit också!
        Ja som jagade runt hela stan efter det här blocket. Enda affären om hade torv hade två block å det får väl bli till våren då. Men jag är alltså inte helt fel ute med doseringen.



        Styfv, Karlstad

        Kommentar

        • copella
          • January 2008
          • 238

          #5
          god jul!
          Jag har torv till mina killisar med torv både från blomsterlandet 50l och plockade på en torvmosse och köpt i akvarieaffär.

          Blomstelandets är blandat med lera och annat men funkar utmärkt som ph sänkare och färgar kraftigt.

          Det plockade tog jag mest växttrådar av och det ger en stadig grund för växterna.

          Akvarieaffärens har hitils varit en besvikelse pga att det var väldigt smått och dammigt. Men det sänkte ph och la sig till sist.

          Frågan är vad vill du ha ut av torven ? ph sänkning eller the färgat vatten eller ???

          C

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av copella
            Frågan är vad vill du ha ut av torven ? ph sänkning eller the färgat vatten eller ???

            C
            Ja det är ju en intressant fråga. Ur de torvsorter som färgar rätt mycket dras "färgen" ur rätt snabbt och verkan blir kort. Den pelleterade torven är drygast och är mycket mer långtidsverkande men färgar rätt lite.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Styfv
              • November 2012
              • 176

              #7
              "Hur mycket torv behövs egentligen för att vattnet ska färgas?"

              Blocket jag har nu är ett typiskt blomsteraffärblock, hur lång tid pratar vi om innan färgen dras ur? Dagar? Veckor? Månader?



              Styfv, Karlstad

              Kommentar

              • Henrik_A
                • August 2010
                • 146

                #8
                Seras funkar bra, blir inte så färgat men det mörkar ner mer som svartvatten.
                Kristalklart vatten ihop med seras torv är väldigt snyggt.

                Kommentar

                Arbetssätt...