Ja - återkom - jag har lagt bevakning på tråden.
MVH Lasse
Analys av djupborrad brunn.
Kollaps
X
-
Aha saltvatten, då förstår jag varför du inte är på Zoopet så ofta. Snällt av Kjell att skicka trådar vidare, tack Kjell!
Jag/vi är jättetacksamma för att du har tagit dig tid, återkommer när vi har fått svar på analysen
//IngerLämna en kommentar:
-
MVH LasseLämna en kommentar:
-
Jobbar med vatten? Ja - till och från har jag gjort det i mitt yrkesverksamma liv men framförallt så fick jag mitt första akvarium omkring 1961
Min vuxna bana inom akvaristiken startade någon gång kring 1973 när min första skatteåterbetalning anlände i brevlådan.
Jag är en gammal sötvattensakvarist som sedan 2006 konverterat helt till saltvatten. Min främsta merit (alla håller dock inte med) är väl att det var jag som introducerade Kjell Fohrman i hobbyn någon gång på 1970-talet. Jag har inte varit så aktiv här på några år men när Kjell upptäcker något kring vatten som han inte helt reder ut själv brukar jag få ett mail om att titta på tråden i fråga. Jag är mest aktiv på Saltvattensguiden numera.
Varför jag frågade om Bottniabanan var för att jag letade efter möjliga källor - den invigdes ju 2010. Jag kan dock inte förklara vattenvärdena i din test närmare än så här och fråga förra ägaren om de tog provet efter någon vattenbehandling eller innan hydroforen. Om man tittar på alla andra värden (än pH, alk och natrium) så hade jag förväntat mig ett lågt pH - så lågt att du kan få kopparutfällningar i rören och då kan man ju förvänta att man höjt pH på något sätt medvetet. Jag har varit med om att när man haft helt nytt pH-höjande material så har pH skjutit i höjden men i de fallen har kalcium följt med. Om du tar ett nytt vattenprov på samma sätt - ta det före eventuell vattenbehandling. Finns det ingen vattenbehandling så tar du provet på kallvattensidan någonstans i fastigheten. Rengör dock eventuella filter på tappställets kran (det lilla locket som kan sitta på en del armaturers mynning och gör att vattenstrålen inte blir så hård - det är en grogrund för bakterier).
När du får svaret - skriv det i den här tråden så man lär sig något nytt
Alkaliteten i ditt prov är given i mg/l HCO3. För att få detta kryptiska värde till vårt (akvaristernas) mått på alkalinitet - dKH så skall man dividera den siffran med 21,6 (ungefär)
-
Undrar varför det står enligt analysen, att vattnet är tjänligt med anm. på Fluroid?
-
Går den nya Botniabanan förbi? Jag har sett vart det ligger och det ligger i ett område med svenskt urberg vad jag kan förstå, Alla vattenvärden förutom pH, KH och Na pekar också på detta.
När du tar vattenproven - ta dem innan eventuell vattenrening så du får värdena direkt från den djupborrade brunnen.
@ Bygert. alkaliniteten kan bero på flera olika orsaker - när du mäter den så handlar det om hur mycket syra du behöver sätta till för att titrera till en speciell punkt. Är det höjt med OH så får du en alkalinitet men utan buffringsförmåga. Tittar man på alla andra parametrar så finns inget som tyder på att det är en alkalinitet orsakad av karbonater - det vi i normala fall brukar prata om. Den vanligaste formen av karbonatbärande mineral är kalciumkarbonat - eller kalksten med ett svenskt ord. Kalcium är 5 mg/l vilket motsvarar - om allt varit bundet till kalksten ett KH på betydligt mindre än 1. Är vattnet manipulerat/förorenat med natriumbikarbonat (vilket skulle förklara både natriuminnehållet och KH) så blir pH fel. I det fallet blir aldrig pH högre än 8,3 i sötvatten - efter den punkten sänker natriumbikarbonat pH ner till 8,3. Det enda ämnet jag kan tänka mig orsaka detta vatten är lut - Natriumhydroxid - NaOH. Det skulle kunna förklara allt vad gäller detta vatten - både det höga pH:t, alkaliniteten (vilken i det fallet skulle vara ren OH alkalinitet med minimal buffringsförmåga) samt natriuminnehållet. Hur det sedan kommit dit är en öppen fråga.
MVH Lasse
Vi ska ta kontakt med förra ägaren under dagen, så får vi se vad han har att säga.
Du är så kunnig Lasse, jobbar du med vatten?
//IngerSenast redigerad av Inger H; 30 November 2014, 10:28.Lämna en kommentar:
-
Går den nya Botniabanan förbi? Jag har sett vart det ligger och det ligger i ett område med svenskt urberg vad jag kan förstå, Alla vattenvärden förutom pH, KH och Na pekar också på detta.
När du tar vattenproven - ta dem innan eventuell vattenrening så du får värdena direkt från den djupborrade brunnen.
@ Bygert. alkaliniteten kan bero på flera olika orsaker - när du mäter den så handlar det om hur mycket syra du behöver sätta till för att titrera till en speciell punkt. Är det höjt med OH så får du en alkalinitet men utan buffringsförmåga. Tittar man på alla andra parametrar så finns inget som tyder på att det är en alkalinitet orsakad av karbonater - det vi i normala fall brukar prata om. Den vanligaste formen av karbonatbärande mineral är kalciumkarbonat - eller kalksten med ett svenskt ord. Kalcium är 5 mg/l vilket motsvarar - om allt varit bundet till kalksten ett KH på betydligt mindre än 1. Är vattnet manipulerat/förorenat med natriumbikarbonat (vilket skulle förklara både natriuminnehållet och KH) så blir pH fel. I det fallet blir aldrig pH högre än 8,3 i sötvatten - efter den punkten sänker natriumbikarbonat pH ner till 8,3. Det enda ämnet jag kan tänka mig orsaka detta vatten är lut - Natriumhydroxid - NaOH. Det skulle kunna förklara allt vad gäller detta vatten - både det höga pH:t, alkaliniteten (vilken i det fallet skulle vara ren OH alkalinitet med minimal buffringsförmåga) samt natriuminnehållet. Hur det sedan kommit dit är en öppen fråga.
-
Verkar konstigt det där vattnet. Borde inte bli såna värden naturligt, måste nästan vara manipulerat på nåt sätt. Typ att nån pytsat i nåt för att höja pH. Vad är det för typ av vatten, enskild brunn eller nåt gemensamt? Hur djupt är det borrat? Är det bara ett hål ner eller är det nån ytvattenbrunn först? Finns det nån typ av reningsanläggning? Där kan det ju vara tillsatt nåt.
pH ensamt säger inte allt, det är i kombination med alkalinitet som det blir intressant. Och här är båda värdena höga, det innebär att pH är högt och att det är trögt att få ner det, det ska till en hel del innan det sjunker. Det som kan göras är att:
Kolla upp vad det är frågan om. Det kan ju vara nåt tillfälligt eller nåt filter som fått spader. Se vad som händer över tid eller åtgärda.
Kör Malawi och liknande. Då har du ju rätt värden från början.
Pressa ner värdena med någon syra.
Skaffa en osmosanläggning. Det är lite pyssel med det men då får du ut rent vatten som du kan ställa in precis som du vill och då behöver du inte fundera mer över vad det är för vattenkvalitet.
Nja Malawi och Inger klaffar inte så bra tillsammans - inte heller osmos, orkar bara inte med en massa pysslande.
Som sagt, så ska vi göra en ny vattenanalys.
Tack ni som engagerar er i vårat nya vatten
-
Verkar konstigt det där vattnet. Borde inte bli såna värden naturligt, måste nästan vara manipulerat på nåt sätt. Typ att nån pytsat i nåt för att höja pH. Vad är det för typ av vatten, enskild brunn eller nåt gemensamt? Hur djupt är det borrat? Är det bara ett hål ner eller är det nån ytvattenbrunn först? Finns det nån typ av reningsanläggning? Där kan det ju vara tillsatt nåt.
pH ensamt säger inte allt, det är i kombination med alkalinitet som det blir intressant. Och här är båda värdena höga, det innebär att pH är högt och att det är trögt att få ner det, det ska till en hel del innan det sjunker. Det som kan göras är att:
Kolla upp vad det är frågan om. Det kan ju vara nåt tillfälligt eller nåt filter som fått spader. Se vad som händer över tid eller åtgärda.
Kör Malawi och liknande. Då har du ju rätt värden från början.
Pressa ner värdena med någon syra.
Skaffa en osmosanläggning. Det är lite pyssel med det men då får du ut rent vatten som du kan ställa in precis som du vill och då behöver du inte fundera mer över vad det är för vattenkvalitet.Lämna en kommentar:
-
Vet du hur djup brunnen är? Utsläpp kan ju gå långt och ta lång tid på sig om du tar vatten från en gammal artefakt. Ta ett antal akvarietester och ta med KH också. Jag skulle nog investera i en vattenkemisk undersökning av ett auktoriserat labb också för att få bekräftat vilka värden som finns idag. Bör inte kosta mer än 5 - 700 kronor. Ta kontakt med Miljö och Hälsa och fråga vilka Lab de rekommenderar. Förutom pH och det obefogade höga natriumhalten är vattnet bra tycker
MVH Lasse
Har luskat lite mer. Grannsjön (Öjesjön), som bara ligger fyra km. bort, förser hela Härnösands kommun med dricksvatten.
Vår Sjö (Häggsjön) var också på tapeten, men den var för liten.
Vet inte om det har någon betydelse, att det inte har funnits några åretruntboende i fastigheten på länge - vattnet har ju i princip stått stilla?
-
Vet du hur djup brunnen är? Utsläpp kan ju gå långt och ta lång tid på sig om du tar vatten från en gammal artefakt. Ta ett antal akvarietester och ta med KH också. Jag skulle nog investera i en vattenkemisk undersökning av ett auktoriserat labb också för att få bekräftat vilka värden som finns idag. Bör inte kosta mer än 5 - 700 kronor. Ta kontakt med Miljö och Hälsa och fråga vilka Lab de rekommenderar. Förutom pH och det obefogade höga natriumhalten är vattnet bra tycker jag
-
Du skall inte bli skakis - det går att reda ut. Provet kan ha varit en engångshändelse (eller ditt senaste). Har du en KH test? Ta då ett KH på vattnet och redovisa det här. Kan du tala om vart ungefär platsen ligger och om det finns pappersmassaindustri i närheten. Den första testen skulle kunna vara tagen nästan var som helst i Norrland - om det nu inte var för pH och natriuminnehållet.
MVH Lasse
Det här stället ligger mellan Sundsvall och Härnösand, inga industrier ligger i närhet till fastigheten - men det kanske dom inte måste göra?
Fast pappersmassaindustrier finns ju/har funnits i både i Sundsvall och Härnösand...
Just nu bor vi ju ganska så nära en hel del av dessa industrier.
-
Du skall inte bli skakis - det går att reda ut. Provet kan ha varit en engångshändelse (eller ditt senaste). Har du en KH test? Ta då ett KH på vattnet och redovisa det här. Kan du tala om vart ungefär platsen ligger och om det finns pappersmassaindustri i närheten. Den första testen skulle kunna vara tagen nästan var som helst i Norrland - om det nu inte var för pH och natriuminnehållet.
-
Nu blir jag ju skakis igen Lasse, du verkar veta vad du pratar om. Ska visa sambon vad du har skrivit.
I alla fall så kollade jag PH-värdet i dag med JBL:s dropptest. Provet fick stå i ett par timmar innan jag kollade.
Det visade på det minsta värdet enl. JBL 7,4- 9,00 PH-test - i ärlighetens namn så fattar jag ingenting?
-
Jag tror att du behöver reda ut det här - inte bara med utgångspunkt från dina fiskar utan för hela familjen. Kräv ett nytt prov på de vattenkemiska parametrarna - det kan vara en billig investering
Lämna en kommentar: