Hur säkerställa syrerikt vatten trots värme utan att ha det strömt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Tack Kjell. Är man obotligt nyfiken så är mycket okänt intressant. Alltid lär man sig nåt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Läser man den första artikeln fattar man å andra sidan inte varför man inte har någon. Nu blev jag ställd....
      Får läsa vidare om den blir totalsågad i slutet...
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        He he Vilken batalj. Har nu läst igenom det hela och ett stort tack, för att du skickade med en rejäl debatt, Kjell. Blir nog ingen Oxydator för mig dels pga riskerna för växter etc. Men intressant var det.
        Du har inte lust att köra lite i en tråd med andra diverse artiklar från "den gamla goda tiden"? Man glömmer så lätt vår historia.
        För egen del är det upplyftande att få läsning från en tid i livet då man fortfarande hade nåt att kamma
        Gör du det så kommer du i varje fall ha en entusiastisk läsare. Tycker du gott kan grunna på det
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          TYcker nog att debatterna var bättre förr i tiden - nu går allt så fort och man googlar snabbt fram lite argument som stödjer ens sak för att snabbt slänga in ett inlägg. Då grubblade och filade man i veckor på att skriva ett bra svar - man letade i böcker för att hitta argument, man ringde folk som kunde hjälpa en, man testade själv etc. etc.

          Kanske skulle det vara något att köra en tråd med "gamla godingar".
          Ser t.ex. att jag redan 1979-1980 skrev en serie med artiklar om "nybörjarinformation om malawi och tanganyikaciklider". Dock mycket vatten har flutit i våra akvarier sedan dess så det finns säkert en hel del läsvärt att ta del av där.
          Fram till dess att jag startar upp en tråd så kan ni ju leta själva https://www.ciklid.org/artikelarkiv/index.php
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 August 2014, 16:51.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            TYcker nog att debatterna var bättre förr i tiden - nu går allt så fort och man googlar snabbt fram lite argument som stödjer ens sak för att snabbt slänga in ett inlägg. Då grubblade och filade man i veckor på att skriva ett bra svar - man letade i böcker för att hitta argument, man ringde folk som kunde hjälpa en, man testade själv etc. etc.

            Kanske skulle det vara något att köra en tråd med "gamla godingar".
            Ser t.ex. att jag redan 1979-1980 skrev en serie med artiklar om "nybörjarinformation om malawi och tanganyikaciklider". Dock mycket vatten har flutit i våra akvarier sedan dess så det finns säkert en hel del läsvärt att ta del av där.
            Fram till dess att jag startar upp en tråd så kan ni ju leta själva https://www.ciklid.org/artikelarkiv/index.php
            En sådan tråd skulle uppskattas å det varmaste.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #21
              Ytterligare en aspekt: vilka malar har du och vilka temperaturer har dom i naturen? (Man får ta många sådana uppgifter med en nypa salt) F
              Det kan ju vara så att dom inte är särskilt lämpliga att kombinera med diskus?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                När jag hade dessa problemen i mitt 960, gjorde jag motsatt effekt mot vad som kanske är lämpligt. Jag gasade på med co2 och ljus, satte i mer snabbväxande växter och fick en grym syreboost i karet från växterna. Men man får hålla ögonen öppna, och risken är att fisken faktiskt drunknar, och absolut inte ha varmare vatten är 30 grader. Och inte förglömma, ytcirkulation.

                Det är orsaken att jag aldrig har en doppvärmare med effekt som är mer än hälften av karet. Så i mitt 720 har jag en doppvärmare som är på 300w, och orkar hålla 30 grader utan större problem, men skenar den blir det inte lika fort skadligt varmt.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #23
                  Dels vill jag säga att med ökad cirkulation i karet så har jag inte de problem längre som beskrivits i början på tråden. Jag har efter ökad cirkulation pigga välmående fiskar.

                  Sedan apropå Erik Åhlanders kloka fråga så vet jag inte hur de lever i naturen. Har bara som de flesta av arterna jag har läst på diverse sajter och frågat andra vad som fungerar och då överlag då fått svaret att detta är en kombination som fungerar. Längre än så har jag inte forskat vidare eller ifrågasatt de uppgifter jag egentligen fått av alla jag frågat.

                  Men det behöver ju inte betyda att det är rätt.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  Arbetssätt...