PH Värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hybriden
    • March 2014
    • 28

    PH Värde

    PH 7,0 Neutral är om jag förstått de rätt optimalt. Vid vattenbyte i ena karet 94L hamnar PH´t på 5,5 - 5,7 i de andra 200 liters ligger PH´t på 6,5 - 6,7 efter en månads vatten 6,9 - 7,0 neutral ,temp 25´C+. Är ett PH på 5,5 - 5,7 godkänt? under 7 = surt just 5,5 är ju mer eller mindre PH´t i kran vattnet.
    200 Liters som har en annan grundning i botten materialet som 20kg eldorado blomjord sen 25kg råda sand me mest växtlighet i ligger som sagt på 6,5 - 6,7 vid ett 50% vattenbyte,vad anses bra eller dåligt.
    sett at vissa växter vill ha PH från 5,5 - 7,5 vissa runt 8,0 tänker mest på fisken växterna är gröna och fina 94 L karet i princip alg fritt ph 5,5 - 57 de andra har lite algbildning men inget okontrollerat PH 6,5 - 7,0....
  • Hybriden
    • March 2014
    • 28

    #2
    kan ph värdet regleras på hur närings baserat vattnet är på gott och ont eftersom mitt då en månad gamla vatten i 200 liter hade ph på 6,5 när de va ny bytt och 6,9-7,0 när de va en månad gammalt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      pH-värdet kan justeras ganska enkelt med hjälp av ett CO2-system (men det kostar) samt att man ser till att buffra vattnet.
      Optimalt värde är väl annars ett pH på ca 7,5 och ett kH på ca 4 - detta klarar de allar flesta växter och fiskar.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Hybriden
        • March 2014
        • 28

        #4
        Gjorde vattenbyte nu ligger PH´t i båda karen på 6,5 - 6,7 typ 30% vattenbyte i båda som max i ena karet har jag haft PH 6,9 men då me en månad gammalt vatten

        Kommentar

        Arbetssätt...