För varmt hjälp!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Froggy_1983
    • June 2003
    • 140

    För varmt hjälp!!!!!!!

    Hoppas ni kan hjälpa mig mitt akvarium är ett 180 liters och jag har ingen dooppvärmare men ändå är det 29 grader har två lysrör och en massa växter!!!

    <font color="red"><font size="3">Hur sänker man vattnets temperatur?</font id="size3"></font id="red">

    <font color="yellow"><font size="2">Om man använder duschen och fyller på i en vatten kanna luftas kloren ut så att man inte behöver använda vatten preparat?
    Tänkte att hälla på kallvatten en anning.....</font id="size2"></font id="yellow">
    180 l sällskapsakvarium
    54 l med neontetror
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    om du inte skriver med gul text så kan vi säkerligen läsa vad du skriver lättare.

    Jag vet itne vad du har för fiskar men den lilla mängd klor vi har i det kommunala vattnet i Sverige ska inte vara någon fara, jag fyller alltid på direkt från kranan vilket många andra här också gör. Sen om du bara ska kyla ner vattnet så handlar det ju knappast om så stora mängder?

    Hur byter du vatten i vanliga fall?
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Läs den nästan identiska frågan på http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12529

      Om du kan ta bort täckglasen: ta bort dem. Annars så fixa ventilation mellan ramp och glas t ex genom att placera rampen på blyertspennor eller helre något ännu tjockare ex värmeljus (brukar man ju ha hemma). Sänk tiden på belysningen till 8 eller i nödfall sex timmar. Se till att det finns ventilation under täckglasen. Öka cirkulationen på ytan. Mata försiktigt. Håll rent.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Froggy_1983
        • June 2003
        • 140

        #4
        Till Gosatta:

        Vad jag har för fiskar står under det jag skrev

        och den gula texten är:
        Om man använder duschen och fyller på i en vatten kanna luftas kloren ut så att man inte behöver använda vatten preparat?
        Tänkte att hälla på kallvatten en anning.....

        Tack för svaren iallafall.
        180 l sällskapsakvarium
        54 l med neontetror

        Kommentar

        • Froggy_1983
          • June 2003
          • 140

          #5
          Till Gosatta: vattenbyte ca 60 liter i veckan
          180 l sällskapsakvarium
          54 l med neontetror

          Kommentar

          • Ante1
            • December 2002
            • 385

            #6
            jag byter vatten dagligen nu, varje eftermiddag.
            -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              hej
              flytta karet till ett svalare ställe ha den i skuggan.

              Kommentar

              • Froggy_1983
                • June 2003
                • 140

                #8
                Det kommer inte soljus på karet nu har graderna gått ner har bara tänt ett lysrör ett power-glo så nu är det 27-28 grader.....
                180 l sällskapsakvarium
                54 l med neontetror

                Kommentar

                • Nemesis
                  • May 2003
                  • 161

                  #9
                  Jag har alltid minst 6 stora isblock i frysen för just sådana här tillfällen... Bara att lägga i allihopa så sänker man med ett par-tre grader - Annars går frysklabbar och Frysta pet flaskor bra också. Täckglaset är som sagt bra att ta bort, en fläkt mot vattenytan kan fungera bra också för att blåsa bort den uppvärmda luften från ytan.

                  Det jag gör dagligen i den här värmeböljan:

                  Häller i is tre gånger om dagen
                  Byter vatten en gång om dagen 35-50%
                  Fläktar ytan hela tiden
                  Tagit bort täckglas
                  Lagt lysrampen högre och förkortat ljustid till 8 timmar
                  Satt en fläkt mot mitt ytterfilter
                  Dragit ned alla gardiner och fixat ständigt korsdrag

                  och ändå kommer inte temperaturen ned under 27.5 grader. HATA SOMMAREN.

                  Kommentar

                  • MusiCat
                    • April 2003
                    • 299

                    #10
                    Nej, det är verkligen hemskt nu under sommaren! Jag har 29 grader i mitt 350 liters... Tack för tipset med is i akvariet! Ska testa det nu, men jag lär ju få hälla i hur mycket is som helst om det ska ha nån betydelse i akvariet...
                    Mvh, Kattis
                    http://www.tjornebrant.se

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen skickat av MusiCat
                      jag lär ju få hälla i hur mycket is som helst om det ska ha nån betydelse i akvariet...
                      Jag provade med en djupfryst 1.5L PET flaska tidigare idag, den sänkte på 40 minuter (tiden det tog att helt smälta) temperaturen från 29 till 28 grader i mitt 160L akvarium. Rumstempen låg hela tiden på 28C.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • MusiCat
                        • April 2003
                        • 299

                        #12
                        Okej...två såna minst då iaf...Ska testa!

                        Mvh,
                        Mvh, Kattis
                        http://www.tjornebrant.se

                        Kommentar

                        • bagarn
                          • March 2003
                          • 31

                          #13
                          jag har ett litet problem jag också 1225 liter och 34 grader men det verkar gå bra har hört att man kan höja till 34-35 grader om man har problem med flagelater .stämmer det då borde det gå bra att ha varmt ett tag

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen skickat av bagarn
                            jag har ett litet problem jag också 1225 liter och 34 grader men det verkar gå bra har hört att man kan höja till 34-35 grader om man har problem med flagelater
                            Det beror mycket på vad du har för fisk, men vid 34 grader börjar det bli seriösa problem för ganska många fiskar. Om du kan få ner temperaturen så är det nog ingen dum idé. Jag ligger som sagt på 29-30 och är inte orolig, men vid 34 skulle jag, personligen, kallsvettas.

                            Grejen med fiskar (och vattendjur i allmänhet) är att gränsen mellan att må ganska bra och att rulla över på rygg död är bara 2-3 grader, och om din termometer stämmer så ligger du på den gränsen nu: du ligger inom någon enstaka grad ifrån att fiskarna dör, och när de väl börjar visa symptom kan det redan vara för sent.

                            Att du ligger så högt ovan yttertemperaturen tyder också på att du har någon värmekälla i ditt akvarium - antingen belysningen eller en värmare - så tills yttertemperaturen sjunker en bit kan det nog vara idé att helt släcka belysningen eller köra den på natten istället, och dra ur kontakten till värmaren. Kan du öppna nåt fönster, ta bort ev. täckglas etc kan det nog också hjälpa.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • bagarn
                              • March 2003
                              • 31

                              #15
                              nu blev jag nervös fiskarna jag har är uaru diskus apistogramma l-malar.temperaturen stämmer men vi har 30 grader i huset när det är så här varmt ute,vi har haft nästan 30 grader ute i över en vecka det är bra cirkulation pumpar runt nästan 6000 liter i timmen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...