Formeln mellan pedant skött Discus akvarium och bakteriekultur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheSwedishPike
    • June 2013
    • 123

    Formeln mellan pedant skött Discus akvarium och bakteriekultur

    Hej, en tanke kom och knackade mig på axeln och jag kunde inte släppa tanken. Satte mig för att söka information om det på google, men hittade inte riktigt mitt svar utan bara massa google trodde att jag menade.

    I alla fall, jag undrar hur filtrets bakteriekultur kan fungera i ett pedant skött Discus akvarium där 50% av vattnet blir bytat dagligen i vissas fall. Man har ju hört att man inte ska ha filtret avstängt för länge, inte röra för mycket i filtret, osv.

    Hur kan det då fungera i ett sånt akvarium eftersom jag räknar med att man stänger av filtret medan man bytar 50% av vattnet, annars går nog pumpen torr. Tar inte filtret skada av detta? Sen den där regeln om att "vattnet måste mogna", vad händer där liksom, det kan väl inte bli moget vatten om man bytar 50% vatten dagligen när ett akvarium i normalt bruk får 30% vatten bytat 1 gång i månaden?

    Hjälp mig att förstå zoopet, jag är väldigt förvirrad vet ni...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kan inte se någon som helst anledning till att byta 50% av vattnet dagligen i ett diskusakvarium. De som gör så gör det sannolikt för att de matar mycket kraftigt med foder som smutsar ner oerhört mycket - men det finns det ju ingen anledning till att göra.

    Sedan oavsett det så har du missat lite av syftet med att ha en bra bakteriekultur i vattnet. Det är ju för att det inte skall bli nitrit och för att pH skall svänga väldigt mycket. Om man har samma vattenvärden på det vatten man byter man som man har i akvariet så har ju akvariet i sig hela tiden stabila värden och då behövs egentligen vare sig filter (dock kan något behövas för syresättningen även om färskvatten är syrerikare än kranvatten) eller några nyttobakterier i akvariet
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 December 2013, 18:09.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av TheSwedishPike
      Hej, en tanke kom och knackade mig på axeln och jag kunde inte släppa tanken. Satte mig för att söka information om det på google, men hittade inte riktigt mitt svar utan bara massa google trodde att jag menade.

      I alla fall, jag undrar hur filtrets bakteriekultur kan fungera i ett pedant skött Discus akvarium där 50% av vattnet blir bytat dagligen i vissas fall. Man har ju hört att man inte ska ha filtret avstängt för länge, inte röra för mycket i filtret, osv.

      Hur kan det då fungera i ett sånt akvarium eftersom jag räknar med att man stänger av filtret medan man bytar 50% av vattnet, annars går nog pumpen torr. Tar inte filtret skada av detta? Sen den där regeln om att "vattnet måste mogna", vad händer där liksom, det kan väl inte bli moget vatten om man bytar 50% vatten dagligen när ett akvarium i normalt bruk får 30% vatten bytat 1 gång i månaden?

      Hjälp mig att förstå zoopet, jag är väldigt förvirrad vet ni...
      Nu kör jag inte diskusakvarie men byter ungefär 50% av vattnet en gång i veckan eller upp mot 10 dagar. Mitt eheim ytterfilter får stå och gå under vattenbytet, pickupen är under halva vattenmängden så det är inga problem. Ett modulfilter med lös pump går torr efter en fjärdedel av vattnet är borta, så ungefär vid fjärdedelen stänger jag av den pumpen och slår på den igen när jag fyllt upp dit.
      Minimal nertid på pumparna.

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        #4
        Formeln mellan pedant skött Discus akvarium och bakteriekultur

        Filtret stängs eventuellt av vid naturkatastrofer av tyngre slag, annars aldrig..
        Bakterierna sitter ju i filtret och med så täta vattenbyten förändras ju inte nivåerna speciellt mycket.

        Metoden, slang ut, slang in samtidigt äger..
        Vattnet byts, jag dricker kaffe, filtren tickar på

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Byter du 50% av vattnet var dag hinner det oftast inte bli skadliga ämmen i vattnet då du samtidigt har ett väl fungerande filter. Tex odlare som har hög belastning i sina kar byter mycket vatten för att fisken ska kunna växa på sig, samtidigt som man matar mycket som Kjell skriver.
          Ska du få upp fisken i bra storlek, och inte få diskus med tekoppsstora ögon på liten kropp är detta vägen de flesta väljer att gå.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Nanoräkan
            • May 2011
            • 255

            #6
            Är det inte så att om man byter så mycket vatten som man gör när man tex drar upp diskus så fungerar inte filtret som biologisk filtrering utan man använder det för mekanisk filtrering? Detta på grund av att det inte hinner bildas några bakterier i filtret.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Nanoräkan
              Är det inte så att om man byter så mycket vatten som man gör när man tex drar upp diskus så fungerar inte filtret som biologisk filtrering utan man använder det för mekanisk filtrering? Detta på grund av att det inte hinner bildas några bakterier i filtret.
              Varför skulle inte de hinna bildas? Filtret är ju ifred...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Nanoräkan
                • May 2011
                • 255

                #8
                Jag kan mycket väl ha fel, har bara för mig att jag läst det någonstans antagligen diskusforum. Men i vilket fall så är det vad jag förstått inte så vanligt att man har biologisk filtrering i uppväxtkar eftersom man byter så mycket vatten så filtret fyller ändå ingen funktion (biologiskt) eftersom det inte hinner bildas några farliga ämnen. Detta borde väll isf göra så att nitrifikationsbakterierna inte får någon mat? Det sista här är bara spekulationer från mig och jag är inte alls säker på att det stämmer så kom gärna och rätta om jag har fel!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Så kan det säkert vara hos någon, men jag har aldrig sett det. Antingen står det ett eller flera ofta luftdrivna svampfilter i karet, eller ytterfilter.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • TheSwedishPike
                    • June 2013
                    • 123

                    #10
                    Jag tänkte mig mer som Juwels akvarium. Där sitter ju en filterbehållare och där måste ju pumpen stängas av i så fall. :P Så egentligen lever de flesta Discus i en väldigt farlig miljö. Hur fanken ska man kunna åka på semester då?! Lämnar man karet 2 dagar i streck så blir hela karet ju förgiftat om där inte är några nyttobakterier.
                    Nyttig tråd detta, många saker som jag aldrig har tänkt på genom åren med akvarium som börjat klarna.

                    För övrigt tack till alla för sina svar.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Sedan har jag pga ett misstag från min partner när jag varit borta på jobb haft Juwel innerfilter avstängt ett dygn och när hon kom på det så slog hon på det. Fick reda på detta en timme efteråt detta skett och tänkte nu är det kört. Men mätte Nitrit och Nitrat. I stort sett 0. Så inte vet jag om dessa bakterier tvärdör direkt vattengenomströmningen upphör.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • jozi81
                        • January 2011
                        • 917

                        #12
                        Formeln mellan pedant skött Discus akvarium och bakteriekultur

                        Tror att de anaeroba (syrefattiga) bakterierna som bildas i dessa miljöer faktiskt är farligare än de döda Aeroba.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Sedan har jag pga ett misstag från min partner när jag varit borta på jobb haft Juwel innerfilter avstängt ett dygn och när hon kom på det så slog hon på det. Fick reda på detta en timme efteråt detta skett och tänkte nu är det kört. Men mätte Nitrit och Nitrat. I stort sett 0. Så inte vet jag om dessa bakterier tvärdör direkt vattengenomströmningen upphör.
                          Om det skall ske något negativt beror på flera faktorer som var filtret är placerat (filtermaterialet i en golvpump försämras snabbare än filtermaterialet) i ett innerfilter, vilket filtermaterial man har, samt framförallt hur akvariet sköts - dvs i ett dåligt skött akvarium med en underdimensionerat filter så kan det gå väldigt snabbt, medan det å andra sidan krävs ett väldigt långt stillastående i ett filter i ett "pedantskött" akvarium.

                          Sedan som sagt - i ett akvarium där man byter 50% av vattnet dagligen så behövs det knappt något filter och det var ju det som frågan ursprungligen handlade om.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #14
                            @ jozi

                            Döda bakterier bryts ned till amonium =farligt

                            Levande bakterier oavsett om dom är anpassade till syrerikt eller syrefattigt vatten bryts inte ner till ammonium = ofarligt

                            Anaeroba bakterier kan dock producera svavelväte om det råder nitratbrist men det tar ett tag innan det händer.

                            Att anaeroba bakterier skulle vara farliga är helt fel, fråga vilken saltvattensakvarist som helst, där förlitar sig de flesta på de anaeroba bakteriernas denitrifikation för att bli av med nitrat.

                            Kommentar

                            • jozi81
                              • January 2011
                              • 917

                              #15
                              Formeln mellan pedant skött Discus akvarium och bakteriekultur

                              Ursprungligen postat av addo
                              @ jozi

                              Döda bakterier bryts ned till amonium =farligt

                              Levande bakterier oavsett om dom är anpassade till syrerikt eller syrefattigt vatten bryts inte ner till ammonium = ofarligt

                              Anaeroba bakterier kan dock producera svavelväte om det råder nitratbrist men det tar ett tag innan det händer.

                              Att anaeroba bakterier skulle vara farliga är helt fel, fråga vilken saltvattensakvarist som helst, där förlitar sig de flesta på de anaeroba bakteriernas denitrifikation för att bli av med nitrat.
                              Ok

                              Kommentar

                              Arbetssätt...