Fiskdöd efter vattenbyte...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Fiskdöd efter vattenbyte...

    Jag bytte 25-30% vatten härom dagen som jag brukar göra var 7-14:e dag. Sedan åkte jag iväg några timmar och när jag kom hem igen hade de nyinköpta dvärgpansarmalarna allvarliga balansproblem och bolivianerna var bleka och stod och flämtade.
    För säkerhets skull doserade jag vattenberedningsmedel innan jag var tvungen att ge mig iväg ett par timmar igen. När jag återigen kommit hem hade bolivianerna färgat ut igen men nu skall jag strax plocka upp den 6:e och 7:e döda habrosusen ur karet...

    Jag står som ett frågetecken och fattar inte vad som händer, ingen av habrosusarna jag hade sedan tidigare har uppvisat några symptom och bolivianerna repade sig snabbt efter vattenberedningsmedlet, men de nya habrosusarna fortsätter att dö!

    Det enda jag gjort annorlunda vid det här vattenbytet var att krama ur filtret lite då det var synnerligen tätt, men en del av slammet åkte i ett nystartat förvaringsakvarium och där mår innvånarna bra, så det kan ju knappast ha varit något giftigt där heller...'

    Är det någon annan som haft problem med Mölnlyckes kommunala vatten nyligen, normalt använder jag inte ens vattenberedningsmedel, och en sådan här massiv fiskdöd har jag aldrig tidigare upplevt???
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Fiskdöd efter vattenbyte...

    Malar är känsliga, så vid problem är det de som får pisk först.
    Låter som förgiftning, vet du om ni har kloraminer i vattnet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      #3
      Hur nyinköpta? Syrebrist ger samma reaktion.

      Mvh UB

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Har du kollat vad du har för pH i karet? Om man har ett något lägre pH i karet och har i kommunalt vatten i den där dosen så kan det leda till att pH sticker uppåt. Det i sig är nåt fiskarna kanske kan hantera men problemet är att det kan leda till att måttligt problematisk ammonium går över till giftig ammoniak och då blir det rejält illa.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av Bygert
          Har du kollat vad du har för pH i karet? Om man har ett något lägre pH i karet och har i kommunalt vatten i den där dosen så kan det leda till att pH sticker uppåt. Det i sig är nåt fiskarna kanske kan hantera men problemet är att det kan leda till att måttligt problematisk ammonium går över till giftig ammoniak och då blir det rejält illa.
          Nu mätte jag ju inte innan bytet, så vad pH ligger på nu är väl tämligen ointressant..?
          Ammoniumnivåerna tror jag inte borde vara ens måttliga då jag har låg fisklast, väl ingånget kar och mycket växter.
          Vi får se hur det utvecklar sig, cikliderna och L181:orna verkar må bra, så jag hoppas att det bara är de nyinköpta C-malarna som stryker med, det är bara dem jag plockat upp hittills och än finns några av dem kvar!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Vad tror du Bygert?
            pH nu ikväll låg på mellan 6.5 och 7.0, men närmare 6.5, hur jag nu har lyckats att få ner det dit..?
            Inget utslag för NO2.
            Som sagt såg bolivianerna ut att må bättre efter att jag doserat aquatan för hela akvarievolymen.

            Jag tycker att det här var någon förgiftning, men av vad? Det står ingenting om kloraminer vid vattenverket på kommunens hemsida, och normalt använder jag inte ens vattenberedningsmedel längre!
            Blir liksom inte klok på det här...

            Kommentar

            • Fissure
              • July 2013
              • 153

              #7
              Om du har ett PH på 6.5 nu efter ett vattenbyte bör man kanske kunna anta att ditt PH varit ännu lägre innan byte? Kanske blev chockade av en snabb höjning? Antar att du har runt PH 8 i kranen? Kan ha hänt något som fått ditt PH att dippa mer än vanligt då du inte haft problem innan vid vattenbyte?
              Projekt : Rötter (450L Omstart)
              Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Det kan mycket väl vara så!
                Jag skall mäta pH direkt från kranen jag tappar ur sedan så får vi se!

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Jaha, vattnet som jag byter med håller ca 7.5 i pH, och några dagar efter ett 25-30% vattenbyte håller karet alltså ändå mellan 6.5 och 7.0 i pH-värde, så det borde ju varit ännu lägre innan bytet...
                  Skall jag behöva köpa pH-sänkande medel och dosera vattnet med innan jag byter då kanske, har ju ingen större lust att höja pH i karet!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag skulle inte personligen bry mig om det, skillnaden är så liten att det kan bli värre om du laborerar...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Jag skulle inte personligen bry mig om det, skillnaden är så liten att det kan bli värre om du laborerar...
                      Jag ser naturligtvis helst att jag slipper hälla något annat än vatten i mina kar, MEN om nu pH ligger på 6.5 ett par dagar EFTER ett vattenbyte med vatten som håller pH 7.5 eller något högre så borde väl vattnet i karet ha legat på kanske 5.5 i pH innan vattenbytet, enligt min räknemattematiska hjärna. Och det skulle väl innebära en rätt så dramatisk omställning för fisken att hantera på mindre än en kvart..?

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Jag ser naturligtvis helst att jag slipper hälla något annat än vatten i mina kar, MEN om nu pH ligger på 6.5 ett par dagar EFTER ett vattenbyte med vatten som håller pH 7.5 eller något högre så borde väl vattnet i karet ha legat på kanske 5.5 i pH innan vattenbytet, enligt min räknemattematiska hjärna. Och det skulle väl innebära en rätt så dramatisk omställning för fisken att hantera på mindre än en kvart..?
                        Men vad har vattnet du häller i för kH? Det är egentligen det som avgör vad för pH du får.

                        Om du tappar upp en tillbringare och mäter pH efter 4 timmar vad för pH får du?

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Ursprungligen postat av simpson
                          Men vad har vattnet du häller i för kH? Det är egentligen det som avgör vad för pH du får.

                          Om du tappar upp en tillbringare och mäter pH efter 4 timmar vad för pH får du?
                          Jag har försökt kolla kH-värdet på kommunens hemsida men där står bara dH 4, menar man dGH eller dKH när man skriver så?

                          Sedan har jag ju inget exaktare än Seras reagensvätska som jag skall försöka jämföra med en färgkarta när jag mäter pH...
                          Senast redigerad av Mr Woods; 26 November 2013, 22:49.

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Jag har försökt kolla kH-värdet på kommunens hemsida men där står bara dH 4, menar man dGH eller dKH när man skriver så?Sedan har jag ju inget exaktare än Seras reagensvätska som jag skall försöka jämföra med en färgkarta när jag mäter pH...
                            Du har väl i stort sett 'standardvatten' som väldigt snabbt tappar sitt pH-värde från högt till lågt. Anledningen är att ledningsnätet mår bättre av högt pH värde.Sök lite på buffring av vatten

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Ursprungligen postat av simpson
                              Du har väl i stort sett 'standardvatten' som väldigt snabbt tappar sitt pH-värde från högt till lågt. Anledningen är att ledningsnätet mår bättre av högt pH värde.Sök lite på buffring av vatten
                              Jo, jag förstår ju vad du menar, jag skall hålla lite koll på pH och mäta innan jag byter vatten nästa gång, fattar ju inte hur jag lyckats få ner pH utan att ens försöka när jag inte kör med CO2, och byter 20-30% vatten så gott som varje vecka..?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...