När kommer nitriten egentligen??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FeliciaC
    • March 2013
    • 71

    När kommer nitriten egentligen??

    Hej, jag har ju startat upp mitt 54-liters på helt fel sätt med mina 10 glödbandstetror (hade 11 men en hoppade tyvärr ut). Jag har väntat och väntat på nitriten nästan ända sedan jag skaffade dem, men jag har inte haft någon nitrit överhuvudtaget. På onsdag var det fyra veckor sedan jag skaffade fiskarna, och även om många verkar säga att akvariet ska ha börjat stabilisera sig nu så känns det ändå osäkert om det verkligen har gjort det eftersom jag inte har haft någon nitrit. Kan nitrithöjningen ha blivit uppskjuten av någon anledning eller borde jag snart kunna fundera på att stoppa i ett gäng räkor? Jag matade fiskarna var tredje dag första 10 dagarna ungefär, och sedan blev det varannan, nu funderar jag på att börja mata varje dag för att se så att vattnet klarar den belastningen.

    Jag mäter nitriten regelbundet med dropptest från sera så jag litar ju på resultatet, men som ni förstår känns det märkligt om jag har klarat mig undan nitrit trots att akvariet blev uppstartat på fel sätt.
    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Varför är du orolig över att inte få någon nitrit? Det är väl bara att gratulera till att du har sluppit detta elände! Vad var det som var så fel i början? Ett 54-liters med 10-11 glödbandstetror som får mat var tredje dag tycker jag låter som en utmärkt start. Särskilt om du har mycket växter också. Jag tror nog att du kan stoppa i några räkor, för det skulle vara konstigt om det inte hade börjat stabilisera sig något sånär efter fyra veckor.

    Olle

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av FeliciaC
      Hej, jag har ju startat upp mitt 54-liters på helt fel sätt med mina 10 glödbandstetror (hade 11 men en hoppade tyvärr ut). Jag har väntat och väntat på nitriten nästan ända sedan jag skaffade dem, men jag har inte haft någon nitrit överhuvudtaget. På onsdag var det fyra veckor sedan jag skaffade fiskarna, och även om många verkar säga att akvariet ska ha börjat stabilisera sig nu så känns det ändå osäkert om det verkligen har gjort det eftersom jag inte har haft någon nitrit. Kan nitrithöjningen ha blivit uppskjuten av någon anledning eller borde jag snart kunna fundera på att stoppa i ett gäng räkor? Jag matade fiskarna var tredje dag första 10 dagarna ungefär, och sedan blev det varannan, nu funderar jag på att börja mata varje dag för att se så att vattnet klarar den belastningen.

      Jag mäter nitriten regelbundet med dropptest från sera så jag litar ju på resultatet, men som ni förstår känns det märkligt om jag har klarat mig undan nitrit trots att akvariet blev uppstartat på fel sätt.
      På vilket sätt anser du att akvariet startats upp felaktigt?


      Väldigt sparsam matning och med dagar emellan i början och sedan försiktigt minskat till varannan dag är nog ett väldigt bra sätt för att inte få döda fiskar.
      Med lite skit (av lite mat) så kanske du inte kan ösa på med hur mycket fisk som helst direkt men några fler invånare borde inte vara något problem, speciellt inte om du fortsätter vara lite försiktig med matning.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av FeliciaC
        Hej, jag har ju startat upp mitt 54-liters på helt fel sätt med mina 10 glödbandstetror (hade 11 men en hoppade tyvärr ut). Jag har väntat och väntat på nitriten nästan ända sedan jag skaffade dem, men jag har inte haft någon nitrit överhuvudtaget. På onsdag var det fyra veckor sedan jag skaffade fiskarna, och även om många verkar säga att akvariet ska ha börjat stabilisera sig nu så känns det ändå osäkert om det verkligen har gjort det eftersom jag inte har haft någon nitrit. Kan nitrithöjningen ha blivit uppskjuten av någon anledning eller borde jag snart kunna fundera på att stoppa i ett gäng räkor? Jag matade fiskarna var tredje dag första 10 dagarna ungefär, och sedan blev det varannan, nu funderar jag på att börja mata varje dag för att se så att vattnet klarar den belastningen.

        Jag mäter nitriten regelbundet med dropptest från sera så jag litar ju på resultatet, men som ni förstår känns det märkligt om jag har klarat mig undan nitrit trots att akvariet blev uppstartat på fel sätt.
        Byter du mycket vatten så rubbar du balansen och förlänger uppstartstiden, men jag vet inte hur du gjort. Normalt så når nitriten sin kulmen efter 14 dgr från fisk kommit i. http://www.bestfish.com/newtank3.html
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • FeliciaC
          • March 2013
          • 71

          #5
          Okej tack så mycket för svar! I princip alla sa åt mig att det var på tok för mycket fisk, men jag kanske har klarat mig då! Jag byter förresten en fjärdedel vatten i veckan. Men då så, släpper i några räkor snart då
          54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
          375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

          Kommentar

          • Olle A
            • January 2002
            • 1661

            #6
            10 glödbandstetror i ett 54-liters är absolut inte för mycket fisk. Lycka till med räkorna!

            Olle

            Kommentar

            • FeliciaC
              • March 2013
              • 71

              #7
              Vad bra och tack
              54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
              375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

              Kommentar

              • FeliciaC
                • March 2013
                • 71

                #8
                Jag köpte igår 3 st amanoräkor som verkar må bra än så länge! Tror ni att jag kan köpa två st påfågelgobys nu på onsdag eller blir det för mycket?
                54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
                375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

                Kommentar

                Arbetssätt...