Uppstart av 200-literskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Uppstart av 200-literskar!

    Jaha, då var förhandlingarna avklarade och karet är igång!

    Jag hade tänkt börja med att flytta över pygmépansarmalarna från grabbens 54-liters, för de får för lite utrymme, och för mycket stryk av paletterna som går där...
    Frågan är ju om det är bädat för nitritkatastrof att flytta över alla åtta från början, jag tycker ju det borde gå. Jag hällde i en skvätt gammalt akvarievatten och så tänkte jag passa på att vrida ur grabbens filter i det nya karet imorrn, släppa i pygméerna och hoppas på det bästa!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Uppstart av 200-literskar!

    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Jaha, då var förhandlingarna avklarade och karet är igång!

    Jag hade tänkt börja med att flytta över pygmépansarmalarna från grabbens 54-liters, för de får för lite utrymme, och för mycket stryk av paletterna som går där...
    Frågan är ju om det är bädat för nitritkatastrof att flytta över alla åtta från början, jag tycker ju det borde gå. Jag hällde i en skvätt gammalt akvarievatten och så tänkte jag passa på att vrida ur grabbens filter i det nya karet imorrn, släppa i pygméerna och hoppas på det bästa!
    Är nog inga problem alls. 8 st pygme corrys låter som en bra pilot patrull i ett 200 liters

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      Är nog inga problem alls. 8 st pygme corrys låter som en bra pilot patrull i ett 200 liters

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
      Ja då var det nyinflyttat!
      Det blev pygméerna och en liten ancistrus som också fick för mycket stryk...
      Nu hoppas jag bara att stjärtfenan som blivit avbiten på en av pygméerna växer ut igen, för den ser inte ut att trivas utan!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Nu när karet har gått en månad hade jag förväntat mig att incyklingen skulle vara klar, men inte...
        Dropptestet säger 0.6-0.7 i nitritvärde och det gjorde mig lite förbryllad!

        Passade på att inspektera filtermediet i Fluval 4:an och upptäckte till min fasa att det är "någon" som glömt att rengöra det efter att karet avveklades förra gången för ca tio år sedan!
        Där hittade jag en gråbrun svaveldoftande sörja av gamla växtdelar, så det fick bli att tvätta ur skiten tyvärr...
        Nitrivec tillsatte jag naturligtvis och räknar med att köra fulldos så fort vattnet klarnar upp ett par gånger till, men är det bara att finna sig i ännu en incykling av karet nu?
        Vad tror ni?

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Nu när karet har gått en månad hade jag förväntat mig att incyklingen skulle vara klar, men inte...
          Dropptestet säger 0.6-0.7 i nitritvärde och det gjorde mig lite förbryllad!

          Passade på att inspektera filtermediet i Fluval 4:an och upptäckte till min fasa att det är "någon" som glömt att rengöra det efter att karet avveklades förra gången för ca tio år sedan!
          Där hittade jag en gråbrun svaveldoftande sörja av gamla växtdelar, så det fick bli att tvätta ur skiten tyvärr...
          Nitrivec tillsatte jag naturligtvis och räknar med att köra fulldos så fort vattnet klarnar upp ett par gånger till, men är det bara att finna sig i ännu en incykling av karet nu?
          Vad tror ni?
          ...men efter tio år - varför kollade du inte upp filtret och rengjorde det innan start

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Ja, det kan man ju fråga sig ängsligt...

            Vågar man tro att jag haft i alla fall någon nytta av månaden som gått, trotts den plötsliga rengöringen av filter?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Karet är ju fortfarande "nästan incyclat" men filtret har ju halkat efter lite men huvudsaken att karet kommer igång. Bara att hålla igen på maten. Var du lite stressad eftresom du inte sköljde ur det gamla filtret innan du stoppade i det månntro
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Jag var väl lite ivrig att få igång det ja. Vad jag däremot inte begriper är att jag var så ivrig att avvekla att jag inte tvättade ur det redan då!?!

                Kommentar

                Arbetssätt...