Uppstart av kar igen, fiskarna mår INTE bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinrunezzon
    • December 2012
    • 35

    Uppstart av kar igen, fiskarna mår INTE bra

    Tömde hela karet då jag skulle i med en ny bakgrund. allt hade torkat och härdat men idag är mina fiskar inte alls nöjda, ser ut som dom håller på att dö, att dom inte får något syre eller kraft till att simma..

    Vad ska jag göra för att få dom att överleva?
  • BFTO
    • February 2013
    • 18

    #2
    Har du testat vattnet? körde du i aquasafe eller liknande?
    1012,5L Rovfisk

    Kommentar

    • elinrunezzon
      • December 2012
      • 35

      #3
      Ursprungligen postat av BFTO
      Har du testat vattnet? körde du i aquasafe eller liknande?
      vattnet har ju funkat bra innan, hällde i easystart och profito

      Kommentar

      • Dr.Dork
        • December 2012
        • 263

        #4
        Sv: Uppstart av kar igen, fiskarna mår INTE bra

        Hur länge sen var det du startade om? Hur mycket fisk i hur stort kar? Samma sand? Hur förvarades den under tiden karet var tomt? Rengjordes den? Samma fråga, fast med filtret?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Ursprungligen postat av elinrunezzon
          Tömde hela karet då jag skulle i med en ny bakgrund. allt hade torkat och härdat men idag är mina fiskar inte alls nöjda, ser ut som dom håller på att dö, att dom inte får något syre eller kraft till att simma..

          Vad ska jag göra för att få dom att överleva?
          Utan att veta så mycket så antar jag att det är en total omstart i det närmaste och eftersom fiskarna direkt mår dåligt efter nya uppstarten så skulle jag välja att byta så gott som allt vatten, för att få bort eventuell ättika från limningen av bakgrunden, ifall det nu ändå skulle vara så att det inte hade härdat färdigt! Det nya vattnet bör du bereda med vattenberedningsmedel och jag skulle även dra i 0,5dl salt/100L. Avvakta och se efter en förbättring och sen dumpa i en bakteriekultur.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • elinrunezzon
            • December 2012
            • 35

            #6
            Det är en total omstart, fast samma saker som varit i, är i igen. det lilla filtret rengjorde jag helt men mitt ytterfilter fick stå kvar med det gamla vattnet mm.

            Ska jag byta ut att vatten igen och hälla i helt vanligt salt?

            Vattenberedningsmedel vad är det?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av elinrunezzon
              Det är en total omstart, fast samma saker som varit i, är i igen. det lilla filtret rengjorde jag helt men mitt ytterfilter fick stå kvar med det gamla vattnet mm.

              Ska jag byta ut att vatten igen och hälla i helt vanligt salt?

              Vattenberedningsmedel vad är det?
              Helt vanligt salt ja.
              Vattenberedningsmedel är ett medel som neutraliserar klor/kloramin och binder tungmetaller och innehåller biologiska kolloider vilket gör vattnet mer fiskvänligt och skyddar fiskens slemhud. Ex på medel är, sera aquatan, Easy-life ffm, Tetra aquasafe mm.

              Vad exakt menar du med att "ytterfiltret fick stå kvar med det gamla vattnet mm."?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • elinrunezzon
                • December 2012
                • 35

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Helt vanligt salt ja.
                Vattenberedningsmedel är ett medel som neutraliserar klor/kloramin och binder tungmetaller och innehåller biologiska kolloider vilket gör vattnet mer fiskvänligt och skyddar fiskens slemhud. Ex på medel är, sera aquatan, Easy-life ffm, Tetra aquasafe mm.

                Vad exakt menar du med att "ytterfiltret fick stå kvar med det gamla vattnet mm."?
                Okej då är jag med. tömt allt nu och håller på fylla på igen. salt i hällt.

                Menar att jag inte rengjorde det ytterfiltret så att lite av den gamla kulturen skulle finnas kvar..

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av elinrunezzon

                  Menar att jag inte rengjorde det ytterfiltret så att lite av den gamla kulturen skulle finnas kvar..
                  Fast det måste ju ha cirkulation för att hållas vid liv och det låter på dig som att det stått still under tiden du limmade bakgrunden och isåfall är filterbakterierna döda och de förgiftar vattnet när du kopplar in det igen.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ja jag skulle nog sköljt ur ytterfiltret med. bakterierna dör på några timmar. kan vara det som är problemet

                    Kommentar

                    • elinrunezzon
                      • December 2012
                      • 35

                      #11
                      Ja det stod still så då är det nog det som är fel men pumpen var igång medan jag tömde ut allt vatten och fyllde på nytt. så det måste ju vara okej nu eller?
                      När kan jag släppa i fiskarna igen? dom bor nu i en hink och verkar inte alls glada

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        skölj ur ditt filter, o häll tillbaka fiskarna

                        Kommentar

                        • elinrunezzon
                          • December 2012
                          • 35

                          #13
                          Tack

                          Kommentar

                          Arbetssätt...