Värdena är åt skogen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Tinwelende
    svarade
    Njae, nålgräset är rätt så rufsigt, så de klättrar liksom inte upp där... Kiselalgerna har jag märkt har tonat ned sig lite ändå. Trådalgerna och cyanon breder ut sig mer eller mindre beroende på hur stora svängningar i vattenvärdena som jag har skapat, så små vattenbyten ofta låter väldigt logiskt och bra. Jag ska försöka bli ännu bättre på att göra dem mindre än vad de är nu (en gång i veckan).

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Skräp på nålgräs borde amanosarna ta hand om. De är dock inget vidare på kiselalger, eftersom de inte skrapar. Det är alltid bättre med många små vattenvattenbyten istället för få stora. Det är bara akvarieägarens ork som bestämmer det, egentligen.

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Tack för ditt svar!

    Nej, jag har ett tiotal amanoräkor, men jag har inte vågat att sätta i någon mal, i och med nålgräset, som jag har trott skulle bli upprotat med malar, men otocinclus brukar ju inte rota så mycket. Finns det någon mal som skulle rensa nålgräset bra? Det känns som att det fångar upp massa skräp som sätter sig på det (inte bara alger, liksom).

    Kan det vara en idé, i och med att jag har så mycket växter, att bara göra ett 20% vattenbyte varannan vecka, istället för 30-40% en gång i veckan, som jag gör nu, eller vad tror du? Då kanske jag inte tömmer ur den lilla nitrat jag har lika mycket heller.

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Det bruna på stenarna är kiselalger, ja. De kommer att minska med tiden. Har du någon algätande mal i karet? Om inte, tror jag att ett gäng otocinclus skulle kunna funka bra där. De är dock rätt känsliga, så stoppa i inte i dem förrän akvariet är helt stabilt.

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Här är akvariet före och efter städning igår:


    (En vecka sedan senaste vattenbytet)



    De är kanske inte de skarpaste bilderna, men den typen av alger ni kan se - kan man utläsa något särskilt från dem?

    Och är det kiselalger på stenarna i mitt föregående inlägg?

    Jag har i alla fall lugnat mig med att tro att jag behöver alla dessa typer av tillsatser i akvariet nu, förutom att jag vill försöka få upp GH och KH (vilket jag gör gradvis under några veckors tid, tänkte jag - det måste väl ändå vara ok?)

    Och så får jag uppenbarligen införskaffa PMDD snart!

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Nej, det är nog inte kiselalger (det hade jag på stenarna för några veckor sedan, tror jag (se nedersta bilden), men de är borta nu. Här är de alger som just nu dominerar på växterna (främst på nålgräset och Microsorium):



    Ja, jämfört med vad jag haft innan i mina akvarier, så har jag i alla fall mycket nu. Här är en bild från för ett par veckor sedan när även vattnet inte var så klart. Just nu är vattnet kristallklart igen, men nålgräset har kanske en aning mer av dessa trådalger på sig, men det ser samtidigt lite mer vildvuxet ut än vad det gör på den här bilden och när jag ser den nu såhär några veckor senare, så har faktiskt även den högra Vallisneriaplantan växt upp en del (de andra har mest ruttnat bort). Det här var alltså för ett par veckor sedan. Jag ska försöka ta en ny bild någon gång nu i helgen, så att ni kan se.

    Lämna en kommentar:


  • Johan Rosendahl
    svarade
    Värdena är åt skogen!

    Hej, det låter som du har mycket växter i karet. De flesta med växtkar och co2 (t.ex vi) tillsätter nitrat med sin växtnäring. PMDD eller Tropica Aquacare+ (+ betyder N och P i det fallet.) Växterna kan äta mer än vad fiskarna producerar. Växtakvarium brukar kräva mindre vattenbyten än t.ex Malawi, vad vi har förstått, eftersom du närmar dig ett helt ekosystem.

    När du pratar om trådalger och svävaralger; är det då brunt som i kiselalger? I så fall kommer de ge med sig efter några veckor. Filtret ska du bara tömma på gojs när cirkulationen går ner, säger i alla fall de flesta av de erfarna här. Det låter som en väldigt drastisk höjning av KH du tänker dig. (även mycket GH-salt) Det viktigaste är nog att försöka få systemet stabilt utan för mycket tillsatser.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Växter vill ha tillgång till nitrat men de förbrukar väldigt lite av den och att de skulle sluka allt nitrat i vattnet är en total omöjlighet!

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Okej, vad bra. Då har det förmodligen bara gått åt till växterna, då. Men hur ska jag då göra för att få upp nitraten mer (så att jag kan se ett litet överskott). Mata fiskarna mer? Då skulle de i alla fall bli väldigt glada, för som det är nu har de knappt fått mat alls, eftersom jag är så rädd för nitriten nu i början.

    Lämna en kommentar:


  • Ale22
    svarade
    Reklampaus..

    Känner att en intressant tanke håller på att bubbla upp...
    Ställer utan tvekan en del personliga teorier på huvudet.
    Betyder detta att denitrifikation hellre äger rum i bottengruset än i filtret? Med tanke på syretillgången?

    Lämna en kommentar:


  • Emil1981
    svarade
    När det gäller nitratet så är det nog mer troligt att växterna skulle ha förbrukat det än att det skulle ha denitrifierats till kvävgas. Denitrifikation kräver närmast syrefria förhållanden eller i alla fall väldigt låga halter, det beror på att om det finns syre närvarande så använder denitrifikationsbakterierna syre istället för nitrat för att oxidera sin kolkälla.

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Men det är intressant läsning! NÅN nitrifikation måste ju ha skett! Men jag har botten (förutom de främsta fem centimetrarna) full av hårgräs (Elocharis ocicularise) och hela bakpartiet är täckt av Anubias på rot, Microsorium på rot och Vallisneria spiralis, så de måste ju ha slukat en del nitrat, för trots trådalgerna, så har i alla fall hårgräset (/nålgräset? - vad kallar man det oftast?) spridit ut sig ordentligt.

    Jag har riktat utblåset på pumpen lite mer mot ytan, så att ytan inte bara cirkulerar, utan det är nästan så att vattenytan vid utblåset snart skulle börja porla och låta lite (eller hur man nu ska förklara det). Är det för mycket eller för lite ytrörelse då? (Det där har jag nog aldrig hört något om, mer än att vattenytan ska röra sig för att syresätta vattnet). Men jag antar att det nog har med annat att göra än utblåsets riktining, om det nu skett en denitrifikation eller inte? Här är jag heeelt ute på nya marker...

    Jag köpte bikarbonat idag, så imorgon blir det ett litet vattenbyte (20 %?) och tillsättning av bikarbonatet för att få upp KH till ca 10. Är det ett bra värde att satsa på när pH är 7,1-7,2? Enligt min CO2-tabell från JBL hamnar då CO2-halten mitt i det gröna området på deras skala, på ca. 25-35 mg/l.

    Efter morgondagens vattenbyte och bikarbonat tillsätter jag därefter INGENTING mer på länge, mer än konstant CO2-tillförsel och så lite GH-salt och bikarbonat vid behov för att hålla GH- och KH-värdena stabila vid vattenbyten. Är det en bra plan? Kan man hälla i bikarbonat och GH-salt samtidigt utan att det sker någon krock där, eller ska man vänta någon timma även mellan dessa två ämnen?

    Lämna en kommentar:


  • Ale22
    svarade
    Skall göra detta! Tackar så länge.

    Lämna en kommentar:


  • Emil1981
    svarade
    Nu ska vi inte kapa tråden men det finns massor med forskningsrapporter som pdf-filer på nätet som berör ämnet. Prova att googla på "nitrifikation denitrifikation", "anammox" eller kväverening.

    Lämna en kommentar:


  • Ale22
    svarade
    Ursprungligen postat av Emil1981
    Kan inte nitratet förbrukas av växterna då? Eller så uppstår det denitrifikation någonstans i akvariet. Denitrifikation kan ju uppstå halvdant även vid låga syrehalter men producerar då lustgas istället för kvävgas som bildas vid helt syrefria förhållanden.
    Mycket intressant info detta. Har haft funderingar kring olika gaser i mina dammar.
    I min okunskap klumpar jag gärna ihop allt som "sumpgaser".
    Skulle gärna vilja läsa på om detta, har du något att rekomendera?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...