Nitrit, jäklar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Nitrit, jäklar...

    Jaha, då var man där då. Värden i mitt 310L i går: Nitrit 0,8 (Nitrat 3, pH 7,1)

    Jag har gjort 50% delvattenbyte nu på morgonen, och sugt upp en del slam från botten.

    Jag har ju sex st 10 cm guldfiskar på typ vinterförvaring, vattentemp c:a 15 grader. De har varit i akvariet ungefär tre veckor, är det bara helt normalt att man får nitrit så här eller? ( Fråga 1)

    Nästa fråga är om nån vet hur vattentemperaturen påverkar. Blir det mer eller mindre nitir/farligt med nitrit om man har lägre temperatur? (Fråga 2)

    Jag har köpt en Sodastream Co2 med nattavstängning. Kan jag köra i gång den eller ska jag vänta? (Fråga 3)

    Finns det nåt mer man ska göra än vattenbyte och slamsugning? (Fråga 4)

    Är det en bra set-up med ett stort förfilter och sen ett par ytterfilter (Fråga 5)

    Övriga data:
    två st Tetratec 600 EX med förfilter i form av stor skumsvamp:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium12.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,3 KB
ID: 2183518

    Belysning 2 st 36W Sylvania Aquarelle
    Tänker att allat går långsammare i och med att det är svalt, så jag kör halv dos PMDD och Easycarbo.
    Skolade in akvariet med dammvatten och ett gäng kardinalfiskar några veckor.
    Delvattenbyte 30% varje vecka.
    Fiskarna ser pigga ut, det händer inte mycket med växterna, jag får frisera lite Riccia en gång i veckan det är allt.
    Matar med Räkmix varannan dag
    Övervintrar Pistia, därför lite lägre vattenstånd.
    Vattenväxt jord som bottensubstrat samt dansk sjösten 4-8 mm ovanpå.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium11.jpg
Visningar: 2
Storlek: 232,5 KB
ID: 2183519
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Har karet vart igång 3v så peakar nitriten nu. Det du bör göra är stoppa maten, tillsätta en bakteriekultur, tex från ett inkört filter eller på flaska. Vattenbyte är bara av godo om du kan ta vatten från ett annat fungerande kar, kranvatten är inte en lösning på nitritproblemen. Du funderar på att köra Co2 vad jag förstod? Co2 tycker jag du ska köra i ett växtkar isåfall och inte i ett så fisklastat kar.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • roffen2
      • August 2012
      • 197

      #3
      Jag bytte 50% till kranvatten och tillsatte ett pulver som egentligen är till för start av dammfilter på våren, men jag är hyfsat säker på att det innehåller nån slags nitrit-bakteriekultur. Fick i vilket fall som helst ner nitrithalten till 0,1.

      Misstänker väl både den traditionella nitritspiken och övermatning med räkmix....

      Kört igång Co2 på lågvarv, en bubbla varannan sekund. Tänker att jag ska ha bättre fart på växterna och att det är bra med mycket växter till mycket fiskar....

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Svårt att ha mycket växter med de invånarna...snyggt kar annars!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • roffen2
          • August 2012
          • 197

          #5
          Än så länge käkar dom faktiskt inte på växterna.... Antingen är de väldigt väluppfostrade (troligast) eller så har dom inte lärt sig ännu (nänänä)

          Oj - nu fick jag vit dimma i stället. För mycket bakteriekultur kanske?

          Kommentar

          Arbetssätt...