Högt Nitratvärde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockholger
    • September 2011
    • 78

    #16
    Jag har använt tetratest, dubbel och trippelmätt och kommer fram till exakt samma resultat. Jag hittar inget bästföre på testet, bara nån form av batchkod. Det borde dock inte vara gammalt då jag fick invänta leverans till butik. Nån som har dåliga erfarenheter av dropptest i allmänhet och tetras test i synnerhet?

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #17
      Ursprungligen postat av Rockholger
      Jag har använt tetratest, dubbel och trippelmätt och kommer fram till exakt samma resultat. Jag hittar inget bästföre på testet, bara nån form av batchkod. Det borde dock inte vara gammalt då jag fick invänta leverans till butik. Nån som har dåliga erfarenheter av dropptest i allmänhet och tetras test i synnerhet?
      Köp ett från JBL också, så utgår vi ifrån det sedan
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Rockholger
        • September 2011
        • 78

        #18
        Har en undran kring mitt filter. Jag kör ju med originalfiltret i mitt Juwel 240l.
        Jag har hittills bytt den översta vita filtermattan en gång i veckan i samband med vb. Grejen är den att när det gått en halv vecka så är det inte alls lika bra fart på vattnet ur filtret beroende på att den vita mattan blivit ganska kompakt av allt bös som hamnar där. Ska jag låta bli att använda det vita filtret för att få bättre sprutt på genomströmningen eller får jag en massa partiklar i karet då?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #19
          Ursprungligen postat av Rockholger
          Har en undran kring mitt filter. Jag kör ju med originalfiltret i mitt Juwel 240l.
          Jag har hittills bytt den översta vita filtermattan en gång i veckan i samband med vb. Grejen är den att när det gått en halv vecka så är det inte alls lika bra fart på vattnet ur filtret beroende på att den vita mattan blivit ganska kompakt av allt bös som hamnar där. Ska jag låta bli att använda det vita filtret för att få bättre sprutt på genomströmningen eller får jag en massa partiklar i karet då?
          Ja du vill ha bra fart på filtret hela tiden så då skulle jag välja att ta bort filtervadden! Då kan du köra långa intervaller utan att röra filtret och när du märker att flödet minskar så är det bara att rengöra filterkuddarna växelvis!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Rockholger
            • September 2011
            • 78

            #20
            Då kör jag på det, så får jag väl se om det blir en massa grövel som yr runt i karet.
            Btw, efter två 50%-iga vb så har nitrat gått från 100 till ca 25.
            Lite förbryllande då testet visade på 12.5 i kranvattnet. Det kan mao inte stämt som tidigare antytts. Vad är det i kranvattnet som kan göra att testet störs?

            Kommentar

            • Janne E
              • December 2007
              • 261

              #21
              Köp ett från JBL också, så utgår vi ifrån det sedan
              Problemet med olika nitrat test är att de visar lite olika beroende på fabrikat, en del visar galet för mycket och en del visar mer korrekt, nitrat är inte helt enkelt att mäta då många faktorer kan påverka test resultatet, JBL är ett gott råd då detta fabrikat är klart bättre än de flesta andra på marknaden.

              Mvh Janne

              Kommentar

              Arbetssätt...