Högt Nitratvärde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockholger
    • September 2011
    • 78

    Högt Nitratvärde

    Akvariet: Juwel 240l med tillhörande originalfilter på 600l/h samt streamer på 1100l/h. Bottensubstrat är ett rejält lager blästersand. Invånare är fn 7st acei, 5st auratus, en stor rödzebra samt fyra rödzebrayngel och en pleco.
    Växter utgörs av en liten vallisneria som håller på tyna bort.
    Uppmätt ph 7, kh 5, ammoniak 0.
    När jag nu mätte nitrat visade det sig att det ligger på 100 eller iaf väldigt nära. Samtliga värden uppmätta med dropptest.
    Vattenbyte sker varje vecka på ca40%.
    Filtret gör jag inget åt mer än byter den översta vita filtermattan vid varje vb.
    Att jag måste ner med nitratnivån är jag på det klara med. Det tänkte jag göra genom att byta 5-10% dagligen en vecka. Men vad är det som orsakar denna nivå?
    Matar en gång om dan med pellets inte mer än vad som försvinner på två minuter.
    I det närmaste noll avföring på botten samt inga foderrester eller döda växter.
    Ska jag nu även göra rent kuddarna i filtret i en hink med akvarievatten eller rubbar jag för mycket på balansen i övrigt då? De fiskar jag nu har ser ut att må bra, men jag har haft tre dödsfall inom två månader på rödzebrorna.
    Råd mottages tacksamt.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Byter du så kommer nivåerna ligga kvar.

    Byt stort, 2 dagar i rad och mata lite mindre så är du rätt sedan. Små byten = piss i älven.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Rockholger
      • September 2011
      • 78

      #3
      Ok. Då jag litar på dig får det bli så trots annat tips från annat håll. Byta stort alltså, pratar vi typ 50% nu? Och när jag fått ner nivåerna, hur ser jag till att de håller sig där?
      Slightly ot, de nivåer jag mätt fram med dropptest stämmer på pricken med värdena jag fick fram med stickor.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Jag tror att det är så att nitrattest kan slå väldigt fel om man har tex ammonium i vattnet och testet blir missvisande! Detta med tester är inte mitt område men minns detta från nån tråd där de som kunde sin sak drog upp detta fenomen! Vad har du för nuítrathalt i kranen?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Rockholger
          • September 2011
          • 78

          #5
          Test på kranvattnet visar 12.5mg/l.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Ursprungligen postat av Rockholger
            Test på kranvattnet visar 12.5mg/l.
            Ok, det verkar helt osannolikt att det kan sticka iväg upp mot 100 när du byter 40% vatten varje vecka... måste va nåt som stör testet!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Rockholger
              • September 2011
              • 78

              #7
              Kan nivåerna bero på att jag i princip aldrig gjort rent kuddarna i filtret? Kan det i dom samlas sån mängd avföring och växtrester att nivåerna går upp? Jag tycker själv det skulle vara konstigt då den översta mattan i filtret inte släpper igenom några större partiklar, men det är det enda som liknar förklaring som jag kommer på.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Nej det tror jag inte, den "smuts" som finns i filtermaterialet är detritus och den är det som blir kvar av den biologiska nedrytningen av organiskt material, den kan knappast belasta vattnet (höja nitratvärdet) eftersom det är dött material!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Rockholger
                  • September 2011
                  • 78

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Ok, det verkar helt osannolikt att det kan sticka iväg upp mot 100 när du byter 40% vatten varje vecka... måste va nåt som stör testet!
                  Har kontrollmätt och kommer fram till samma värde.
                  Vad skulle det kunna vara som stör testet?

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Du har ju ett problem om halten i kranvattnet stämmer, med den halten bör inte vattnet ges till småbarn. Ta och kolla upp det där, antingen via den som levererar vattnet eller skicka in ett prov om det är eget vatten.

                    Med hyggligt med fisk och lite växter så kommer ju nitraten att stiga över tid. I all synnerhet eftersom du redan har nitrat i bytesvattnet får du ju ta till ordentligt med vattenbytesstorlek om det skall ge nåt. Ta t ex ditt 40 % byte, effekten av det blir:

                    0.6 x 100 + 0.4 x 12.5 = 65 efter bytet.

                    Du har alltså fortfarande väl hög halt efter bytet och med lite tillförsel efterhand så kommer du ingen vart på det viset. Byter du i stället 75 % så blir det så här:

                    0.25 x 100 + 0.75 x 12.5 = 34 efter bytet.

                    Då börjar det likna nåt eller hur? Skall du få nåt gjort och inte vill ägna all din tid åt att byta småskvättar så får du alltså satsa på rejäla vattenbyten. Viss risk kan ju finnas med det men det gör det å andra sidan med höga nitrathalter också. Förslagsvis gör du några rejäla byten i följd inom några dar och ökar mängden efterhand för att inte chocka fiskarna allt för mycket, t ex 1/2, 2/3, 3/4. Då bör du se en klar effekt på nitrathalten.

                    Om nu nitrathalten i kranvattnet stämmer så gör det att det blir mycket svårare att få ner nitraten i akvariet till vettiga värden, t o m om du byter allt vatten har du ju en hygglig nitrathalt. Forska lite om som sagt halten stämmer och om du kan göra nåt åt det. Ett alternativ är annars en osmosanläggning, då får du bytesvatten med noll i nitrat. Dock med ett visst krångel och en kostnad.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Rockholger
                      • September 2011
                      • 78

                      #11
                      Detta med nitrat i dricksvattnet kändes mer än skumt då vi har kommunalt vatten. Kollade på socialstyrelsens hemsida och där anger de 50mg/l som gränsvärde.
                      Då kanske inte 12.5mg/l är så anmärkningsvärt ur den aspekten.
                      Dock kvarstår mina problem med nivåer kring 100mg/l.
                      Hur jag får bukt med detta på kort sikt har jag förstått är med upprepade stora vb.
                      Men vad har orsakat problemet och hur undviker jag att det återkommer?

                      Kommentar

                      • SCB
                        • November 2011
                        • 134

                        #12
                        Plantera mer växter som kan ta hand om nitratet?
                        Eller har du fisk som gillar att förstöra allt vad växter heter?
                        //Olof
                        230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                        Kommentar

                        • Rockholger
                          • September 2011
                          • 78

                          #13
                          Ursprungligen postat av SCB
                          Plantera mer växter som kan ta hand om nitratet?
                          Eller har du fisk som gillar att förstöra allt vad växter heter?
                          Lite knepigt med växter då jag har enbart mbunas och en pleco.

                          Kommentar

                          • SCB
                            • November 2011
                            • 134

                            #14
                            Aha. Ja nu när jag har läst på lite mer så ser jag ju problemet.
                            Men.. Ställ ett till akvarie brevid som är fullt med växter och låt dom dela vatten? Man behöver ju alltid ett till akvarium.
                            //Olof
                            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Jo, har du kommunalt vatten så är det enkelt, bara kontakta kommunen eller vad det nu kan gå via för bolag och höra efter vad nitraten ligger på. 12.5 låter lite högt för att vara kommunalt vatten, det är lite sådär till spädbarn. Bor du som det står i Västerås så är det ju än mer skumt, det är inte i den trakten det brukar bli höga nitratvärden. För Västerås hittar jag en siffra på 1.6 mg/l och det känns långt mer rimligt för ett kommunalt vatten i det området. Kanske har du ett test som visar för högt?
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...