Att behålla vattenvärdena på bästa sätt!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    Att behålla vattenvärdena på bästa sätt!?

    Hej,



    Kör ett malawikar på 240 liter och har justerat vattenvärdena från:

    kH: 2
    pH: 8,5
    TILL
    kH: 7
    pH: 8

    Har använt mig utav Seras KH/PH plus.
    Kan denna kombineras med pH minus? eller påverkas även kH då?

    Jag vet att jag borde försöka höja kH till över 10 med tanke på att vi har malawi att göra med!

    Frågan till er är hur jag lättast behåller mina vattenvärden när jag gör vattenbyten osv?

    Byter jag 50% en gång i veckan så lär väl kH gå ner och pH skjuta i höjden med göteborgs kommunala vatten!

    Tips mottages varmt på hur mycket och hur ofta jag bör göra vattenbyten.

    Invånarna är
    4 Golden (4stycken dog med en dags mellanrum av någon anlednig) (Ej nitrit eller ammoniak)
    8 Zebra
    3 Mari Gold

    Mvh
    Freddan
    Senast redigerad av freddan_gbg; 19 July 2012, 19:13.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du skriver att du skall använda pH-minus - varför? Malawi vill ju ha ett högt pH-värde.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • freddan_gbg
      • December 2011
      • 297

      #3
      Haft problem med att pHt dratt upp mot 9 innan av någon anledning så är rädd att ammoniumet övergår till ammoniak!

      Därför handlade jag en sådan flaska för att gardera sig!

      Kommentar

      • freddan_gbg
        • December 2011
        • 297

        #4
        Ingen som vet? ne? jo?

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ursprungligen postat av freddan_gbg
          Ingen som vet? ne? jo?
          Du...

          Mecka inte....


          Byt 50% av vattnet varje vecka...

          Det är inte svårare än så, jag hade älskat att köra Tanganyika eller Malawi med ditt vatten..

          Så, sluta mecka!!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det är inget problem att pH går upp till 9.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det är inget problem att pH går upp till 9.
              Så länge som man håller nere ammonium nivåerna. Som vanligt är det svajet som är problemet, om det är något problem.
              Med kranvatten på pH 8.5 och så pass lågt KH borde det funka med bikarbonat för att få det hela lite mer stabilt.

              Mathias förslag funkar oftast riktigt bra och ger minst meck bara man tar hand om eventuellt klor eller kloramin i vattnet.

              som vanligt är jag misstänksam på mirakel preparat som "fixar" vattnet.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • freddan_gbg
                • December 2011
                • 297

                #8
                Hej grabbar tack för era svar!

                Är bara så orolig över att jag får pH-svängningar med mitt låga kH, nu har 4 st golden dött och en röd zebra... jag vet inte vad jag gör för fel, matar lagom, har bytt vatten 50% veckan, slänger i 2tsk ektozon och 3 korkar easylife... även testat att byta från hink och inte slang, använt mig av duschmunstycket för har fått för mig att man kan "vädra" ur lite klor när vattnet skummar sig? påhitt kanske? hehe vill bara att de skall fungera och att alla mår prima, som de verkar göra men dessa dödsfall förstår jag mig inte på!?

                Ammoniak/ammonium test har jag och testar då och då men inget utslag på att det skulle vara något sådant i vattnet, inte heller nitrit som nämnts tidigare!

                mvh

                Kommentar

                • Christer5

                  #9
                  Jag använder även duschmunstycket och vattnet blir faktiskt vädrat då

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Ursprungligen postat av freddan_gbg
                    Hej grabbar tack för era svar!

                    Är bara så orolig över att jag får pH-svängningar med mitt låga kH, nu har 4 st golden dött och en röd zebra... jag vet inte vad jag gör för fel, matar lagom, har bytt vatten 50% veckan, slänger i 2tsk ektozon och 3 korkar easylife... även testat att byta från hink och inte slang, använt mig av duschmunstycket för har fått för mig att man kan "vädra" ur lite klor när vattnet skummar sig? påhitt kanske? hehe vill bara att de skall fungera och att alla mår prima, som de verkar göra men dessa dödsfall förstår jag mig inte på!?

                    Ammoniak/ammonium test har jag och testar då och då men inget utslag på att det skulle vara något sådant i vattnet, inte heller nitrit som nämnts tidigare!

                    mvh
                    Det här är lite funky och jag ska försöka förklara hur man kan tänka när det gäller Malawiciklider och vart man oftast kan stöta på bekymmer..

                    1, Gruppernas storlek är otroligt viktiga, vissa arter går faktiskt bäst själva ibland härtill räknar jag Demasoni och till viss del Auratus. Dessa två arterna kan bli rent galna vilket leder till ett elände för övriga invånare. Jag vill gärna veta hur stora grupperna är och hur stora de är i storleken. Golden är en rätt vek Malawiciklid så de blir gärna stressade till döds om det vill sig illa. Det är bra att börja med yngel när den första Malawibiotopen sätts samman, då hinner man fylla karet med rätt antal individer innan de hinner bli könsmogna vilket jag har provat med stor framgång. Du vet, bättre stora grupper än många olika grupper!

                    2, Miljön i akvariet skall erbjuda stressad fisk goda möjligheter att gömma sig. Stenröset skall vara stort, då menar jag verkligen rejält med väl förankrade stenar (då slipper man oftast fotbad)

                    3, Mitt vatten har ett ph på 7,6 och kh ligger på 4. Det här har fungerat bra för mig och det enda jag har gjort för att buffra vattnet är att ha kalkrik botten och kalkstenar. Det behövs väldigt små åtgärder för att få till ett dugligt vatten och de värden du beskriver tycks ju vara mer än bra. Malawi är rätt känsliga i vissa avseenden och du gör alltid bäst i att ge dem bra vatten, mycket av den varan uppskattas verkligen. Kolfilter är en bra idé ur en teoretisk synpunkt men jag vet faktiskt inte hur effektiva de är. Jag brukar dem när det fryser i bakken och när det tinar. Vi brukar få brott på rören här på gatan. Byt 40-50% så kommer de gilla dig skarpt. Det här kan det råda delade meningar om men jag har verkligen sett att det fungerar bättre än små byten.

                    4, Fodret är otroligt viktigt för dessa ciklider. De mår bäst om de får ett foder som är väl anpassat utefter deras behov. Jag har sett Malawiciklider sjukna in till synes utan orsak men det har ofta berott på att fel foder har tilldelats fisken. Är du osäker så kan jag tipsa om Tropicals flingfoder till Mbunas, det fungerar perfekt och det är skapligt billigt. Läs gärna på om räkmixens fördelar också.

                    5, Låt bli med alla kemikalier. Detta hjälper inte, det stjälper nog mer om du inte vet till 100% att du gör rätt. Du kommer inte få bekymmer om du byter massor med vatten en gång i veckan!

                    6, Några mer frågor? kom ihåg: Gruppernas storlek är så otroligt viktiga, gör du fel här kommer fisken stressas ihjäl av starkare individer. Det här är hård fisk och det är svårt att lyckas riktigt bra, om man börjar med vuxna individer.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • freddan_gbg
                      • December 2011
                      • 297

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Det här är lite funky och jag ska försöka förklara hur man kan tänka när det gäller Malawiciklider och vart man oftast kan stöta på bekymmer..

                      1, Gruppernas storlek är otroligt viktiga, vissa arter går faktiskt bäst själva ibland härtill räknar jag Demasoni och till viss del Auratus. Dessa två arterna kan bli rent galna vilket leder till ett elände för övriga invånare. Jag vill gärna veta hur stora grupperna är och hur stora de är i storleken. Golden är en rätt vek Malawiciklid så de blir gärna stressade till döds om det vill sig illa. Det är bra att börja med yngel när den första Malawibiotopen sätts samman, då hinner man fylla karet med rätt antal individer innan de hinner bli könsmogna vilket jag har provat med stor framgång. Du vet, bättre stora grupper än många olika grupper!

                      2, Miljön i akvariet skall erbjuda stressad fisk goda möjligheter att gömma sig. Stenröset skall vara stort, då menar jag verkligen rejält med väl förankrade stenar (då slipper man oftast fotbad)

                      3, Mitt vatten har ett ph på 7,6 och kh ligger på 4. Det här har fungerat bra för mig och det enda jag har gjort för att buffra vattnet är att ha kalkrik botten och kalkstenar. Det behövs väldigt små åtgärder för att få till ett dugligt vatten och de värden du beskriver tycks ju vara mer än bra. Malawi är rätt känsliga i vissa avseenden och du gör alltid bäst i att ge dem bra vatten, mycket av den varan uppskattas verkligen. Kolfilter är en bra idé ur en teoretisk synpunkt men jag vet faktiskt inte hur effektiva de är. Jag brukar dem när det fryser i bakken och när det tinar. Vi brukar få brott på rören här på gatan. Byt 40-50% så kommer de gilla dig skarpt. Det här kan det råda delade meningar om men jag har verkligen sett att det fungerar bättre än små byten.

                      4, Fodret är otroligt viktigt för dessa ciklider. De mår bäst om de får ett foder som är väl anpassat utefter deras behov. Jag har sett Malawiciklider sjukna in till synes utan orsak men det har ofta berott på att fel foder har tilldelats fisken. Är du osäker så kan jag tipsa om Tropicals flingfoder till Mbunas, det fungerar perfekt och det är skapligt billigt. Läs gärna på om räkmixens fördelar också.

                      5, Låt bli med alla kemikalier. Detta hjälper inte, det stjälper nog mer om du inte vet till 100% att du gör rätt. Du kommer inte få bekymmer om du byter massor med vatten en gång i veckan!

                      6, Några mer frågor? kom ihåg: Gruppernas storlek är så otroligt viktiga, gör du fel här kommer fisken stressas ihjäl av starkare individer. Det här är hård fisk och det är svårt att lyckas riktigt bra, om man börjar med vuxna individer.
                      Du är som alltid en pärla Mathias! Tack för detta svar!

                      Jag kör som sagt med 20-25 kilo kalksten i karet.

                      Körde igång med 5st golden och 3 st mari gold, körde dessa i karet i 2 veckor utan några problem med dödsfall osv, fyllde sedan på med 3st golden till och 8 st röd zebra, kanske gick lite snabbt fram med fiskar?

                      Fiskarna var ca 5-6cm vid inköp.

                      Jag byter ca 50% av vattnet varje torsdag, och slänger i lite salt (1tsk/50liter) och Easy Life som sagt.

                      Matar sparsamt en gång om dagen med Hikari Cichlid Gold Pellets, den mindre sorten (Baby).. försöker se till att alla får för dom blir ju som galningar vid mattillfällena, dock ingen överflödig mat!

                      De som dött har gjort de på ungefär samma sätt, de har segnat till, blivit dåsiga, gärna lagt sig bredvid någon sten, inte orkat äta... pågått under 2-3 dagar sen knall fall borta... vid det första tillfället låg 2 golden döda alldeles bredvid varandra. EN av dom såg jag simma och helt plötsligt singla ner till botten som en fjäder ungefär, såg skit knepigt ut!

                      Inga tecken på sjukdom, röd zebra har lite svarta saker på sig lite varstanns men detta var med från butik från herkules zoo i göteborg!

                      Har även inhandlat två små ancistrusmalar till så de blir lite ordning och reda på algerna!

                      Tempen i karet ligger på ganska stadiga 26 grader, anväder mig av ett "marine" lysrör och ett "color" båda från juwel, mellan 21-22 på kvällen lyser en ledbelysning, tanken var att de skulle få lite "månljus"

                      Mvh

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Rödzebran trackar ihjäl dem förmodligen. Det är alltid den första misstanken jag har. Byt ut Golden mot något hårdare om de blir helt utraderade.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Kolfilter: Problemet med det är att man inte ser hur bra det är! Jag skulle nog inte spola i vatten i akvariet utan det. Har man kommunalt vatten vet man inte riktigt vad de har i på vattenverket och har manegen brunn kan det variera under året. Vattenverken har regler att följa bland annat bakterie kontroll vilket är bra för oss människor men för att hålla det under kontroll kan de behöva öka klor mängd eller kloramin mängd. Så länge detta ligger inom ramarna för mänsklig konsumtion så behöver de inte varna allmänheten. Inte heller när de byter från klor till kloramin. Men riktvärdena är bort i tok för höga för fiskar och annat.

                          Kloramin: Jag vet inte om ditt vattenverk använder det men om det är så, så är det inte bra för ditt akvarium. Dels är det i sig självt giftigt för fiskarna och sedan dödar det bakterierna i filtret. Byter du mer än 50% i veckan hinner det inte brytas ned och då har man konstant hög klornivå i akvariet. De allra flesta som odlar fisk framför allt Malawi använder nog kolfilter av den anledningen.
                          pH buffring och avhärdning. Detta sker nog lite var stans och är nog allmän praktik nu för tiden. Problemet med det är att det är väl buffrat i vattenledningen men när det hamnar i ett akvarium rasar pH väldigt snabbt om man har otur. Fyller man sedan upp med buffrat vatten så far det upp lika snabbt.

                          Jag skulle nog ha i lite askorbinsyra i vattnet innan det hälls i och lufta igenom. Sedan en bra näve salt per 100 l vatten.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • freddan_gbg
                            • December 2011
                            • 297

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Rödzebran trackar ihjäl dem förmodligen. Det är alltid den första misstanken jag har. Byt ut Golden mot något hårdare om de blir helt utraderade.
                            Gillar ju golden väldigt mycket, trevlig fisk! men som sagt de finns väl andra alternativ, röd zebra är nog snäppet kaxigare!

                            Demasoni är ju en mycket vacker variant, kanske skall slänga i några sådana så zebrana åker på lite pisk! ne skämt i sido!

                            Du tror iaf inte att de är några problem med vattenvärdena och bytena osv? Skall jag fortsätta slänga i easy life vattenberedare och samma dos salt?

                            Fortsätter jag med vattenbyten på 50% så lär kH snabbt vara nere på 2 igen! Men de kanske som sagt inte spelar någon roll då?

                            Kommentar

                            • freddan_gbg
                              • December 2011
                              • 297

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Kolfilter: Problemet med det är att man inte ser hur bra det är! Jag skulle nog inte spola i vatten i akvariet utan det. Har man kommunalt vatten vet man inte riktigt vad de har i på vattenverket och har manegen brunn kan det variera under året. Vattenverken har regler att följa bland annat bakterie kontroll vilket är bra för oss människor men för att hålla det under kontroll kan de behöva öka klor mängd eller kloramin mängd. Så länge detta ligger inom ramarna för mänsklig konsumtion så behöver de inte varna allmänheten. Inte heller när de byter från klor till kloramin. Men riktvärdena är bort i tok för höga för fiskar och annat.

                              Kloramin: Jag vet inte om ditt vattenverk använder det men om det är så, så är det inte bra för ditt akvarium. Dels är det i sig självt giftigt för fiskarna och sedan dödar det bakterierna i filtret. Byter du mer än 50% i veckan hinner det inte brytas ned och då har man konstant hög klornivå i akvariet. De allra flesta som odlar fisk framför allt Malawi använder nog kolfilter av den anledningen.
                              pH buffring och avhärdning. Detta sker nog lite var stans och är nog allmän praktik nu för tiden. Problemet med det är att det är väl buffrat i vattenledningen men när det hamnar i ett akvarium rasar pH väldigt snabbt om man har otur. Fyller man sedan upp med buffrat vatten så far det upp lika snabbt.

                              Jag skulle nog ha i lite askorbinsyra i vattnet innan det hälls i och lufta igenom. Sedan en bra näve salt per 100 l vatten.
                              Såhär ser det ut i Göteborg med vissa undantag!

                              Kvalitetsdeklaration Göteborgs dricksvatten

                              • Mjukt. Vattenhårdheten är ca 20-24 mg Ca/l eller 2,7-3,3 °dH (tyska hårdhetsgrader). Det innebär att man kan använda den lägsta doseringen vid disk och tvätt.
                              • pH-värdet är ca 8,0.
                              • Låg järnhalt, mindre än 0,01 mg/l. För att minska risken för rost i rörnätet tillsätts kalk och kolsyra vid vattenverken, vilket ökar vattnets förmåga att stå emot försurning (alkalinitet).
                              • Låg klorhalt 0,15-0,25 mg/l. För att bakterier inte ska trivas i vattnet tillsätts klor i låg dos på vattenverken. Mängden klor är högre i vattnet närmast vattenverken och sjunker efterhand längre ut på ledningsnätet. I takt med den förbättrade råvattenkvaliteten har också klordoseringen kunnat minskas.
                              • Låg aluminiumhalt, mindre än 0,02 mg/l. I vattenverken tillsätts aluminium för att underlätta avskiljning av partiklar. Aluminiumet och partiklarna hamnar så småningom i det slam som skrapas bort från botten av bassängerna i vattenverken. Aluminiumhalten i det färdiga dricksvattnet är lägre än i det inkommande råvattnet.
                              • Låg fluoridhalt < 0,1 mg/l. Måttliga halter av fluorid (under gränsvärdet för dricksvatten 1,5 mg/l) skyddar dina tänder. Men marginalerna är små. Det krävs inte mycket mer fluorid för effekten ska bli den motsatta.
                              • Fritt från skadliga mikroorganismer.
                              • Innehåller dokumenterat låga halter av oönskade ämnen.

                              Totalt analyseras ett 70-tal ämnen regelbundet på råvattnet och dricksvattnet i Göteborg

                              Vet inte vart man drar gränsen för för mycket klor i akvarievattnet!

                              finns inte typ askorbinsyra i olika frukter? typ citron?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...