För varmt vatten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nettan77
    • May 2012
    • 56

    För varmt vatten...

    Hej, en nybörjare här som har startat upp ett 375L akvarium. Hur mycket värmer lysrören? Har en doppvärmare som e satt på 21 grader men termometern visar på 25. Stängde av doppvärmaren igår men de e ändå 24 grader. Så jag funderade på om lysrören kan värma så pass mycket kanske? Eller e de doppvärmaren som inte funkar som den ska o så tar de ett tag innan vattnet sjunkit? Eller så kanske jag har termometern för högt upp? Den sitter någon cm under vattenytan.
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Graderingen på doppvärmarna stämmer nästan aldrig utan man får prova sig fram. Kolla temperaturen på morgonen innan belysningen tänts så får du se hur mycket lysrören värmer till på kvällen. Försök sätta termometern ungefär i mitten av akvariets höjd. Har du väldigt bra cirkulation i akvariet spelar det ingen större roll var den sitter.
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      sen påverkas det ju av rumstemperaturen också.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • rudy
        • January 2012
        • 275

        #4
        jag hade en som va helt vriden... ja fick ha 29 grader för att den skulle hålla 25 och sen litar ja inte på klister termonetern utan kör med en vanlig ist ...

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Antagligen är det så att lysrören värmer upp vattnet så pass mycket. Plus då att rumstemperaturen blir högre nu när vi går mot sommar. Så antagligen kan du strunta i doppisen nu under den varma perioden.
          Så har jag gjort när jag nu upptäckte att det blir tillräckligt varmt ändå. Att det blir lite svalare nattetid i vattnet är egentligen rätt naturligt.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Det är ett problem med att det blir så varmt den här årstiden har ofta upp till nästan 28 grader och funderar på att köpa en fläkt för att ventilera bort värme.Det blir förmodligen ännu varmare längre fram.

            Har som lägst på morgonen ca 25 grader utan doppvärmare.

            Kommentar

            • Nettan77
              • May 2012
              • 56

              #7
              Ska prova att sänka ner termometern!

              Kommentar

              • Nettan77
                • May 2012
                • 56

                #8
                Hur gör jag om jag inte får ner tempen då? Fiskarna ska ha max 25 grader enligt sidor man läst på kommer de gå illa åt dom då eller hur känsliga e dom? Jag har slöjstjärtar o zebrafiskar!

                Kommentar

                • sauser
                  • May 2009
                  • 133

                  #9
                  kör som jag fick tips har kylklabbar såna man har i frysbäskor normalt och lägger i en vatje morron då det är varmt hemma hos oss i radhuset så sänker den graderna under dagen med ett par grader så ligger runt 23 grader och utan runt 27 finns billigt på willys typ köpte typ 5 st för 99 kr
                  Mvh Robin Brännström

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Har du ett öppet kar så är en fläkt mot vattenytan det absolut effektivaste sättet att kyla ner karet i längden...
                    Det är enklare o satsa på långsiktiga lösningar för om du har varmt nu så kommer det inte bli bättre under sommaren

                    Belysningen kan värma karet rätt effektivt om man har en heltäckande ramp som försluter karet.
                    Blir det ett för stort problem så kan du försöka minska mängden ljus, med tanke på vad du har för fisk så tror jag inte att du har så mycket växter som blir lidande av det hela.

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • Nettan77
                      • May 2012
                      • 56

                      #11
                      Det är en heltäckande med 4 lysrör men bara 3 som funkar... Kanske kan prova att inte ha alla 3 tända då! Mellan rampen o akvariet ligger glas oxå. Men jag antar att man ska ha de mellan eller e dom kanske onödiga? Än så länge har växterna fått va ifred men har räknat med att dom kommer bli uppätna =)

                      Kommentar

                      • Gobi112
                        • December 2011
                        • 229

                        #12
                        Mitt akvarium är inställt på 26 grader men pga det fina vädret, då akvariet är på vinden, är temp nu på 28, vilket som tur fortfarande inte är för högt.

                        Kommentar

                        • Gobi112
                          • December 2011
                          • 229

                          #13
                          Ursprungligen postat av sauser
                          så ligger runt 23 grader och utan runt 27 finns billigt på willys typ köpte typ 5 st för 99 kr
                          Men 27 är väll fortfarande inte för varmt för fiskarna.

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Prova att palla upp rampen lite så den kommer upp några cm från akvariet så det blir luftcirkulation runt den som kyler. Ibland kan det hjälpa och gör det inte det så är det ju inget stort besvär för att testa.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Att få upp rampen lite o skapa någon form av luftflöde skulle nog göra en hel del, att bara köra 1-2 rör hjälper men löser nog inte problemet.
                              Då är jag inne på att du skulle få någon form av aktivt luftflöde över vattnet, det du vill göra nämligen är att öka avdunstningen.

                              Sen när det kommer till fiskarna så beror det självklart lite på vad man har för fisk, vissa tål högre temp andra inte.

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...