Kommer jag få nitrit i mitt nystartade kar med pump och sten ifrån det gamla karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JP!
    • March 2012
    • 61

    Kommer jag få nitrit i mitt nystartade kar med pump och sten ifrån det gamla karet?

    Ja som rubriken lyder, Startade upp ett 540l kar med Malawisar för en vecka sedan, Flytten gick tyvärr ganska snabbt. Hade ingen annan möjlighet, Men har jag sten några nävar grus och innerpump med gojsigt filtermaterial ifrån det gamla akvariet. Kan jag vänta mig nitritspik om ett par veckor?

    Mvh!
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Ursprungligen postat av JP!
    Ja som rubriken lyder, Startade upp ett 540l kar med Malawisar för en vecka sedan, Flytten gick tyvärr ganska snabbt. Hade ingen annan möjlighet, Men har jag sten några nävar grus och innerpump med gojsigt filtermaterial ifrån det gamla akvariet. Kan jag vänta mig nitritspik om ett par veckor?

    Mvh!
    Det beror på hur mycket du matar, matar du väldigt sparsamt några veckor så ska det nog gå bra. Är innerfilter den enda filtreringen du kommer ha?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      beror oxå på hur mycket fisk det är frågan om.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        beror oxå på hur mycket fisk det är frågan om.
        Nja ger du tex en liten nypa mat till 3 eller 33 fiskar gör ju ingen skillnad för belastningen, ju fler fiskar ju mer svälter de

        ... eller du kanske menade innerfiltret kensa?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Njau hur man än vrider på det så är det mer belastning med 33 firrar jämfört med 3.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • JP!
            • March 2012
            • 61

            #6
            Jag har ett Fluval 4+ som satt i det andra akvariet och ett nystartat Eheim 2080, Har 16 Malawiciklider och 4 Ancistrus, Dom flesta cikliderna är väldig små. Bara fyra st som är mellan 6-8 cm. Matar med tre olika sorters räkmix varvat med Mbuna flingor och mysis. Ska dra ner lite på matningen men jag är orolig för malarna. Dom har väldigt svårt att få tag på mat. Skulle inte haft så många.

            Tack för svar!

            Kommentar

            • JP!
              • March 2012
              • 61

              #7
              Ja ok jag fattar!

              Kommentar

              Arbetssätt...