Kan någon sammanställa info om nitrit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linn-jo
    • April 2012
    • 23

    Kan någon sammanställa info om nitrit?

    Jag kollar runt här och det finns massa bra info för en nybörjare som mig. Sitter här å nojar mig för nitrit. Mycke växter har jag förstått, och att man helst inte skall mata alls. Har köpt några "gamla" flytväxter (simbräken), annars är allt annat nytt. 54 liters kar. Tre plantor hornsärv och en planta anubis tror jag den hette.
    Nu funderar jag på tecken på nitrit, vad händer med fiskarna? Kan man rädda en nitrit sjuk fisk? Hur gör man det isf? Förlorade en dalmatinermolly inatt
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    1) Hur länge har karet varit igång ?

    2) Hur många invånare, och vilka sorter, storlek, etc etc finns det i karet ?


    Man räddar en fisk från nitrot med att se till att nitriten försvinner, när den försvinner
    så repar de flesta sig väldigt fort, typ på några timmar.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • linn-jo
      • April 2012
      • 23

      #3
      1/ Jag startade karet den 26:e april så det blir 9 dagar....

      2/den 3maj bosätter sig två st fläckigpansarmal ca 4cm den ene ser hängig ut men de har den gjort hela tiden. Och tre st dalmatinermolly, ca 5-6 cm. Där den ena dött nu då, hon stod igår kväll på botten å flämtade. Men jag tänkte inte mer på de.

      Den andra honan håller på å liksom skakar eller vibrerar då å då, samt ställer sig lodrätt i vattnet huvut upp.. är detta normalt? eller tecken på förgiftning?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        eftersom första fisken kom i karet den 3/5, så räknar man den dagen som start.
        innan dess så händer det inte ett smack i karet.

        ergo, karet har varit igång "några dagar".

        Nitrit kommer inte så fort.

        Den kommer cirka 7-14 dagar efter starten

        Men du kommer att få den, var så säker, med för mycket fisk första månaden, så kommer den lika säkert
        som att jag skulle få nobben av princessan madde om jag frågade efter en dejt......

        Köp ett DROPPTEST, obs inga stickor, DROPPAR skall det vara, kolla sedan värdena varje dag,
        under tiden så söker du info om nitrot och hur man "bekämpar den"



        Skulle tro att det är stress som gör att dom kolar vippen.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • linn-jo
          • April 2012
          • 23

          #5
          dropptest då alltså.. ok

          stress.. men dom små stackarna... fy va ledsamt... kan man minska stressen då? ha släckt lampan täcka karet eller nått?

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            linn-jo:
            Visst kan man sammanställa lite om detta hur noggrant vill du ha det?
            Jag tror jag postat en hel del på temat Nitrit. Men om man skall förstå det hela så måste man ta det från början.
            Det vill säga att nitrit är en form av kväve som kommer från bakterier som bryter ned organiska ämnen.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              sluta ge dom mat.....

              ge dom pyttelitet var tredje dag....

              med pyttelite så menas normal daglig dos dividerat med 2, sedan tar man bort hälften,
              och sedan drar man bort ytterligare 50% och sist men inte minst så lägger man maten
              i handen och lägger tillbaka ytterligare hälften i burekn innan man matar.



              ljus tänt kanske 8-9 timmar / dag.....

              ingen springade framför karet

              inget disco i samma rum som karet

              inte en massa händer nere i karet.......





              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • linn-jo
                • April 2012
                • 23

                #8
                Tack så mycket för eran hjälp!

                Skall genast dra ner på ljuset.. å hålla katten borta från akvariet... hum kanske hans stirrande och lite skrap på rutan, kan förklara dödsfallet..

                Å mata inte så mycke då.. oups.. dom har inte fått nått idag iaf. pytte lite mat på tisdag då..

                Å jag som va å rota i det idag.. man skulle ju ta ur växterna ur krukorna.... annars är det placerat i ett lugnt hörn i köket.

                Bossep: har du skrivit nån artikel som jag kan läsa? De hade varit toppen, gärna från början då.. Har läst en del av dina inlägg å du säger mycket kloka saker.
                Senast redigerad av linn-jo; 05 May 2012, 19:03.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av linn-jo
                  Tack så mycket för eran hjälp!

                  Skall genast dra ner på ljuset.. å hålla katten borta från akvariet... hum kanske hans stirrande och lite skrap på rutan, kan förklara dödsfallet..

                  Å mata inte så mycke då.. oups.. dom har inte fått nått idag iaf. pytte lite mat på tisdag då..

                  Å jag som va å rota i det idag.. man skulle ju ta ur växterna ur krukorna.... annars är det placerat i ett lugnt hörn i köket.

                  Bossep: har du skrivit nån artikel som jag kan läsa? De hade varit toppen, gärna från början då.. Har läst en del av dina inlägg å du säger mycket kloka saker.
                  Nej jag har inte skrivit någon artikel om det . Kanske dumt och det kunde kanske vara bra att ha i byrålådan eftersom det kommer upp med jämna mellanrum. Annars finns det mycket bra skrivet så jag vet inte om jag kan tillföra så mycket. PatrikMalmö som dyker upp här ibland är kanske den som kan detta bäst och vi har ungefär samma synpunkter och uppfattning.
                  Jag skall posta en snabbvariant här.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Detta är inte någon vetenskaplig uppsats utan ett försök att någorlunda korrekt förklara en del förhållanden för normala akvarister som inte är kemi experter.

                    I ett akvarium som kan liknas vid ett litet ekosystem så pågår en hel del olika cykler. Dessa sammanfaller också ofta med varandra. Den mest mytomspunna är nog kvävecykeln och ett av de ämnen som ingår i den nämligen Nitrit.

                    Men för att komma till nitriten som ibland tycks vara ett gift som kommer flygandes in i ett akvarium skall vi nog titta lite närmare på resten av cykeln och lite vad som händer i den. Rent schematiskt ser det då rejält förenklat ut så här.

                    Protein –> NH4/NH3 -> NO2 -> NO3 -> NO2 -> N2
                    N = Kväve
                    H = Väte
                    O = Syre
                    NH3 = Ammoniak
                    NH4+ = Ammonium
                    NO2 = Nitrit
                    NO3– = Nitrat
                    Denna omvandling kallas ofta för Nitrifiering och/eller oxidering av Kväve eftersom man byter ut väteatomer mot syreatomer.
                    Allt detta händer tack vare en hel hög med olika bakterier de flesta så kallade aeroba bakterier vilket betyder att de måste ha syre för att göra sitt jobb.

                    Växter och alger använder sig också av dessa olika former av kväve och är en mycket viktig ingrediens i växternas näring detta behov brukar uttryckas som C:N:P förhållandet. Vi kan helt kort säga att växter gillar Ammonium och Nitrat och alger och cyanobakterier gillar Ammonium vissa kan också via ett enzym tillgodogöra sig N2 Det vill säga Atmosfäriskt kväve. Varken växter eller alger gillar Nitrit.

                    När något organiskt dör bryts det ned i just C:N:P Kol, Kväve och Fosfor. Vilka var och en har sin egen cykel. Så när fiskmat döda växter och fiskar förrutnas bildas detta. Detta gäller också alger och bakterier. Maten bryts också ned i fiskars och andra djurs magar. Detta är faktiskt en otroligt komplicerad process med många aktörer som ofta spelar olika stora roller och beter sig olika i olika scenarier, allt för att skapa jämvikt och balans.

                    Så tillbaks till enbart kvävet. Som vi ser bildas först det något konstiga NH4/NH3 som är eller kan vara både Ammonium och Ammoniak. Därför brukar detta kallas för TAN eller ”Total Ammonium Nitrogen”. Av dessa två så är Ammoniak otroligt giftigt 0.01 mg/l anses som skadligt och 0.03 mg/l som dödligt för fiskar medan Ammonium är relativt ofarligt. Mängden av var och en av dessa bestäms av vattnets pH värde. Ju högre pH ju högre del Ammoniak i TAN. Detta kan vi återkomma till senare och det är viktigt att komma ihåg!

                    Nitrit, Bildas när bakterier knaprar i sig Ammonium och på det viset (mycket förenklat) byter ut Vätet H mot syre O. Som vi förstår måste Syret O komma någonstans ifrån och det tas från det Syre som finns löst i vattnet. Eftersom syre väger mer än väte blir det hela också tyngre, så 1 mg/l Ammonium blir nästan 3 mg/l Nitrit.

                    Nitrit är också mycket giftigt för våra fiskar och därför en av de saker man oftast kontrolerar i ett akvarium. Man brukar säga att detta skall var mindre än 0.3 mg/l för att våra fiskar skall må bra. Då kan vi titta bakåt och se att detta har varit 0.1 mg/l TAN innan det blev nitrit.

                    Moder natur är ganska listig och gillar inte en massa gifter så för att ta hand om Nitriten så har en annan typ av bakterier skapats. Dessa knaprar i sig Nitrit och ut kommer Nitrat. Dessa gör också av med syre från vattnet och vår molekyl lägger på hullet ytterligare. 1 Mg/l Nitrit blir 1.3 mg/l Nitrat. Nitrat är inte speciellt giftigt och man kan ha ganska höga värden av detta i sitt akvarium. 10 -30 mg/l brukar inte vara något större problem.

                    Inom modern akvarestik brukar kväve cykeln avbrytas här genom att vi byter en del av vattnet relativt ofta och har vi växter i akvariet tar dessa upp en massa Nitrat och vi plockar bort det när vi gallrar och ansar växterna.

                    I bottenmaterialet pågår ibland i alla fall en process som omvandlar Nitrat till Kväve. Detta kallas för de-nitrifiering och görs av anaeroba bakterier. Dessa gör då om Nitratet tillbaks till Nitrit och sedan görs det om till Kväve vilket är en gas och det bubblar ut ur akvariet. Tyvärr ser vi att Nitrit återbildas och kan läcka ut i vattnet vilket ju inte är så bra.

                    Fortsättning följer.
                    Senast redigerad av bossep; 06 May 2012, 03:30.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Vilka slutsatser kan vi då dra av det vi lärt oss?
                      Att det blir ingen Nitrit om vi inte har någon Ammonium. Och det blir ingen Ammonium om vi inte har protein.

                      Att Ammoniak ä otroligt giftigt och att det ingår som en del av det Totala Ammonium Kvävet TAN. Hur mycket beror på vilket pH man har i vattnet. Som exempel:
                      Om vi har ett vatten som har ett pH av 7 så kan vi ha ett TAN på 1.8 mg/l utan att det tar död på våra fiskar normalt. Men om vi höjer pH till 7.5 kommer fiskarna troligtvis att dö eller bli ordentligt skadade.
                      Samtidig skall sägas att ett vatten med pH på 7.5 klarar TAN på 0.6 utan att fiskarna dör.
                      (Jag vill reservera mig lite för siffrorna eftersom de inte är vetenskapligt verifierade ännu. Men ni förstår säkert andemeningen.)

                      Att hela nitrifierings processen är tämligen komplicerad och därför kräver en viss tid. Bakterier skall föröka sig och kan inte göra detta förens deras föregångare i processen har producerat nog med näring.

                      Att förutom bakterier så kan Växter och alger utnyttja kväve som näring i form av Ammonium (TAN). Detta är något vi kan utnyttja och det är så finurligt uträknat så att växter bara kan ta till sig en viss del eller ned till ett visst mg/l tal. Alger kan ta till sig detta en bit nedåt till och bakterier kan i princip eliminera det helt eller mer rätt omvandla det till Nitrit.

                      Att Nitrit gillas inte av vare sig växter eller alger så detta kommer långsamt att byggas upp tills nog med bakterier som ombildar detta till Nitrat bildats. Detta kallar vi Nitritspik i dagligt tal och kommer alltid att inträffa. Dock blir den oftast i det närmaste obefintlig i ett akvarium med mycket växter och eller alger och ganska brutal om inget grönt finns.

                      Att Nitrat normalt är det sista stadiet i ett akvarium då antingen växter tar hand om det eller/och vi gör det via vattenbyten. Vattenbyten är också det sätt vi håller kontroll på Nitrat i ett akvarium utan växter.

                      Att fiskar kan drabbas av plötslig massdöd från kväveförgiftning även om vårt Nitrit test visar 0. Detta beror då på Ammoniakförgiftning. Speciellt om vårt pH är relativt högt.

                      Att samma sak kan hända om vi får för oss att höja pH utan att först byta vatten. Eller att vi av misstag gör detta.

                      Att fiskarna kan drabbas av ammoniak förgiftning vid vattenbyten om vattnet innehåller något pH höjande medel och vi har relativt oskadligt Ammonium i akvariet.

                      Att Ammoniak är en gas som kan drivas ut till en viss del över tid eller med så kallad luft strippning. Därför kan det fungera bra med en luft sten i ett akvarium med högt pH.

                      Att det är smart att hålla koll på sitt pH speciellt i ett nystartat akvarium och försöka hålla det så lågt som möjligt.

                      Att det är tokigt att höja pH bara för att man läst att Nitrifieringsbakterier trivs bäst vid ett pH runt 8.5. Det tvistas en del angående detta då minskningen av kväve kan bero på gasväxling i stället för ökad bakterie aktivitet. Hur som helst har fisken troligtvis dött eller tagit alvarlig skada innan detta sker.

                      Att det är obegripligt varför man håller sån koll på Nitrit och inte Ammonium (TAN)! Speciellt när allt kommunalt kranvatten tycks ligga runt eller över pH 8 i Sverige i dag.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • linn-jo
                        • April 2012
                        • 23

                        #12
                        Å tack för din fina sammanställning! Så skönt å ha allt på ett ställe liksom. det skall skrivas ut å läggas i akvarielådan '
                        Låter som en bra ide att kolla ph nivån oxå.

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          #13
                          Kan inte annat än håla med linn-jo, kanon bra med en sammanställning från en person. Oftast så brukar det vara 10 olika som ger delar av svaren vilket gör att det oftast blir rörigt, nu kunde ju till och med jag hänga med i dom olika stadierna.
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Tack linn-jo och KristianE,
                            Det finns nog en del som kan kritiseras i det jag skrev och om någon har synpunkter och korrigeringar så mottas det tacksamt. Men som jag skrev har jag försökt undvika för mycket fikonspråk och vetenskapliga termer.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            Arbetssätt...