EC när ska man ha i det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    EC när ska man ha i det?

    Hej,

    Jag tror jag ha hört att man endast ska dosera EC precis när lyset tänds? stämmer det?
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    #2
    ingen?

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      så är det
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • rune.
        • October 2011
        • 37

        #4
        Hur lyckas man med det?

        Rune.

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Om du missar med en timme eller två så lär det fortfarande vara bättre för växterna än inget alls. Tillsätt det inte under natten bara så ska det nog vara ganska lugnt!

          Kommentar

          • rune.
            • October 2011
            • 37

            #6
            Ok man är ju på jobbet när ljuset tänds så det dröjer ju rätt långe innan man får i det.

            Rune.

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Jag har i EC på morgonen - det har definitivt funkat. Men å andra sidan i de akvarier jag inte använder EC frodas växterna nästan lika bra - men de är räkakvarier, lowtech och/eller har lerbotten (Knotts).

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Lite nyfiken,varför skall man ha i EC när lyset tänds ?

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  Precis som med "riktig" co2 så tar växterna bara upp det när det är ljus, har med photosynteten att göra "stavning",


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • fisheye
                    • November 2010
                    • 488

                    #10
                    Frågan är dock om EC försvinner ur akvariet - och därmed skulle förminskas om det är mörkt. Växterna kan bara tillgodogöra sig Co2/EC när det är ljust. Men försvinner EC om det är mörkt (det är ju inte Co2 utan något annat)?

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      "Som jag förstår det så är det en isomer av glutaraldehyd...dvs då kan den få en helt annan egenskap o antagligen inte giftig som glutaraldehyd i annan isomerform.
                      Det är ju ett 5 koligt kolväte...o liknar väldigt mkt en av de 5 koliga föreningarna som cellen själv bildar under fotosyntesten nånstans i steget där 6 koldioxidmolekyler skall reduceras till glukos. Så glutaraldehyden går alltså in mitt i den sk kalvincykeln som 5 kolig förening o där omvandlas till socker. Men det krävs fortfarande atp för denna process, vilket cellen får i den första delen av fotosyntesen, den sk ljusreaktionen. Så min tolkning av detta är att glutaraldehyden ersätter koldioxid, men för att går vidare till glukos krävs fortfarande en pågående fotosyntes...så man bör nog dosera på morgonen.
                      Jag antar att det går åt 1.2 glutaraldehydmolekyler för att bilda en glukosmolekyl...o som sagt en del atp från fotosyntesens första del när vatten avger sina vätejoner till nadp molekylen (som i sin tur avger dessa vätejoner under bildandet av atp)...."

                      Det här förklarar ganska vettigt

                      Ljus är då steget som behövs för att växterna skall få i sig godiset
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • eliyao
                        • April 2011
                        • 558

                        #12
                        Coolt men när jag kommer hem från jobbet är det tänt några timmar, är det bättre att ha i det då eller 2 timmar innan Lyset tänds?

                        Sent from my GT-I9100T using Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Om jag nu inte minns helt fel så kan man starta co2 en timma innan lyset tänds, så om du nu druttar i 2 timmar innan det tänds så tror jag det ändå ska fungera. Annars får du väl ändra timern 1 timma framåt i värsta fall

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Jag häller i det på morgonen när jag åker. Då är det ändå mörkt ett par timmar men medlet finns ju i under hela belysningsperioden, det logiska är väl att det är det mest vettiga alternativet.

                            Då hinner det lösa sig ordentligt i vattnet innan också, det är gött
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • eliyao
                              • April 2011
                              • 558

                              #15
                              Bra då ska jag göra det med

                              Sent from my GT-I9100T using Tapatalk 2

                              Kommentar

                              Arbetssätt...