Vattnet är klart med ändå inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dolores
    • August 2009
    • 29

    Vattnet är klart med ändå inte?

    Har fyllt upp mitt kar på 340 liter, för ca en vecka sedan, har vit sand i botten, men det är som om det inte "lägger sig". Har haft igång pumpen samt låtit den stå.

    Jag har tagit upp all sand igen och sköljt den och vattnet är det fortfarande inget fel på, det är kristallklart men varför ser det inte ut så i akvariet undrar jag? Vad beror det på? Är det glasens tjocklek (1 cm) som gör det vilseledande? Jag har tex en mörkblå bakgrund, med vatten i karet ser den typ mörkgrå (lite dassig) ut? Tillbehören till pumpen på bakrutan syns också hur tydligt som helst men samtidigt ser det inte klart ut i det stora hela. Vad är fel?!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Inget. Låt vara bara. Tålamod. Du kan lägga filtervadd i filtret med. Kan hjälpa.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

    Kommentar

    • dolores
      • August 2009
      • 29

      #3
      Har det någon betydelse om pumpen är igång eller inte?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Ja den filtrerar ju vattnet. O det finns ju ingen anledning att stänga av det. Nånsin?

        Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #5
          det tar lite tid och speciellt när det gäller kalkkross för jag antar att det är vad du har i karet
          mitt tog ca en månad innan det klarnade, 720L malawikar va det den gången,, som jag sagt tidigare tålamod,
          föresten tycker du att det blir lite bättre eller står det still??
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • dolores
            • August 2009
            • 29

            #6
            Jag tänkte eftersom det ändå står tomt och det har inte blivit någon skillnad med eller utan pump. Vadd har jag redan i dock.

            Jag har vanligt vit, väldigt väldigt finkornig, sand. Jag hade kalkgrus i mitt förra kar men det sköljde jag noga innan så det la sig hyffsat fort, några dagar kanske men jag vet att vattnet var som mjölk. Det var på 220 liter. Men vattnet nu är som sagt hur klart det kan bli i sig, men det ser ​däremot disigt ut i hela karet.

            Det har väl varit ungefär samma, har nyss lagt i sanden igen och fyllt på så vi får väl se hur det ter sig.
            Senast redigerad av dolores; 10 April 2012, 21:37.

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              #7
              Ursprungligen postat av dolores
              Jag tänkte eftersom det ändå står tomt och det har inte blivit någon skillnad med eller utan pump.

              Jag har vanligt vit, väldigt finkornig, sand. Jag hade kalkgrus i mitt förra kar men det sköljde jag noga innan så det la sig hyffsat fort, några dagar kanske men jag vet att vattnet var som mjölk. Det var på 220 liter. Men vattnet nu är som sagt hur klart det kan bli i sig, men det ser ​däremot disigt ut i hela karet.

              Det har väl varit ungefär samma, har nyss lagt i sanden igen och fyllt på så vi får väl se hur det ter sig.
              kör med filtret i vilket fall som helst du har inte lite aktivt kol hemma isåfall lägg det i en nylonstrumpa och i med det i filtret och så kommer du se resultat relativt snabbt om du inte har så är det inte så dyrt i zooaffären det behövs inte så mycke 3dl eller så beroende lite på hur stort filter du har...
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Desto mer du håller på o grejjar desto längre tid tar det för att bli kär vatten. TÅLAMOD. Låt karet komma i balans. Hoppas du har några fiskar i.

                Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #9
                  Rätt där Hannes..
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • dolores
                    • August 2009
                    • 29

                    #10
                    Yes, jag hänger med. Har inga problem med att vänta, ville bara få koll på läget, men sköter det sig själv är det ju inga problem. Trodde först att det kanske var sanden därav upp och ner med den igen. Och nej jag har inga fiskar eftersom jag gjort mig av med dem jag hade och startat upp detta nya helt på nytt.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Okej :-) men låt karet gå in sig själv liksom. Låt filtret vara igång o ha bara tålamod. Gonzo44 nya kar var dimmigt i veckor. Växter kan faktiskt hjälpa till att få vattnet klart med :-)

                      Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

                      Kommentar

                      Arbetssätt...