UV-filter, mitt bästa köp någonsin!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katiz
    • August 2013
    • 5

    #16
    Var på praktik och jag fick höra att i de olika pumpstationerna som finns brukar de oftast finnas UV. För att just UV ska döda VISSA parasiter och bakterier. (Vilket även stod då jag köpte filtret) Men han sa även att bakterier kan gömma sig bland partiklar..? vilket gör att de då inte utsätts för strålningen. Men ingen nämnde något om vad som händer efter. Om de åkte genom filter eller bara rakt ut i kranarna. Ni minns väl den där parasiten som fanns i färskvattnet för några år sedan? Vad de berätta för mig var att de saknade UV och UV var väl de som fick parasiten att försvinna. Men då borde folk fått dricka döda parasiter? Så de måste väl filtreras efter? Själva "uv-utrustningen" som jag såg var inte särskilt stor. Om jag förstod/såg rätt? Om den saken jag såg räcker till att rengöra vattnet till en by så kan jag tänkte mig att den utrustning jag har i mitt filter räcker till att göra en renare miljö för firrarna. Och till den pumpstation jag var till höll de på att spola rent med klor så trots att de har UV så hade de någon bakterie.. Som antagligen inte UV tog död på? Jag har själv ytterfilter med UV. Och jag har inte på den konstant utan slår oftast på den tex då jag gör vattenbyte (vilket säkert många tycker är fel men jag har inga problem med mitt akvarium) eller ser att någon firre beter sig onormalt. Jag ångrar då inte att jag köpt med UV. Har inte heller haft några sjukdomar mer än "klåda" som vägrar ge sig.. Haft de INNAN jag skaffade ytterfilter. Har tyvärr hänt att jag glömt stänga av de några ggr (i några dagar) och då har även tempen stigit några grader från 23-27.. Någon annan som råkat ut för samma? Eller bara en slump? Informationen ovan har jag fått då jag var på praktik och det var av en person som inte jobba på just den avdelningen. Men har sammarbetat med just den avdelningen i flera år. Var även några år sedan så finns kanske färskare info?

    Kommentar

    Arbetssätt...