Vilka fiskar går bra med äppelsnäckor?(PH värdemässigt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Automeris
    • November 2011
    • 24

    Vilka fiskar går bra med äppelsnäckor?(PH värdemässigt)

    Jag har startat upp ett 112 liters akvarium, efter att ha gjort allt enligt nybörjarguiden som ni har här på forumet och låtit det stå i 1,5 veckor utan fiskar så stoppade jag ner en liten ancistrus där som ska få gå igång akvariet.

    I sinom tid så vill jag ha ett par Dorsigeraciklider och ett litet gäng platysar/mollysar också. Men här om dagen kom jag på att jag hemskt gärna skulle vilja ha två äppelsnäckor också.
    Men de vill ju ha kalkrikt vatten, hur stämmer det in med de andra fiskarna sedan? Jag kommer ju behöva stoppa i något slags kalktillskott till snäckorna och kommer det då att ändra PH:t så att de andra fiskarna inte trivs..? Vilka fiskar trivs egentligen bäst med att bo tillsammans med äppelsnäckor..?


    * Bonusfråga:
    Jag har ju som sagt bara en liten 7-cm ancistrus i akvariet nu som ska få gå igång akvariet och filtret och det där. Han har bott i akvariet i ca 3 dagar och jag har inte matat honom något eftersom det finns en del att städa redan i akvariet, så som alg-"damm" på rutorna (vilket han har städar bort jättefint) och lite slem på redmoore-roten som jag inte kunde skrubba bort. Jag har tänkt att han har tillräckligt att äta ändå.
    Och uppenbarligen har det varit mer än nog för nu imorse så ser jag hur mycket bajs det faktiskt ligger på min svarta sandbotten!
    I uppstartningsguiden står det att man ska vara försiktig med vattenbyten de första veckorna, och jag har fått råd att om man ska byta vatten så ska man inte röra sanden. Men...borde jag inte ta bort bajset med en hävert?
    Och om den här lilla fisken bajsar så här mycke, hur ska mitt akvarium klara alla andra fiskar som jag tänkte stoppa i sedan? (*orolig nybörjare*) Helt plötsligt känns 112 liter inte alls så stort...
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det pH som är bra för äppelsnäckor är helt ok även för de allra flesta fiskar (6 och uppåt, gärna över 7). Kalksten höjer visserligen pH, men inte så högt att det blir skadligt. För mollys, platys, och dorsigeran är värdena helt ok.
    Snäckorna är även bra på att skydda sig mot fiskar, de drar in sina tentakler under skalet. Så bara de mest ihärdiga och aggressiva fiskarna tar kål på äppelsnäckorna. Det finns dock fiskar som är snäckätare av naturen och som tycker att snäckmiddag är det bästa som finns, som t ex kulfiskar och botior...det går inte att ha äpplen ihop med sådana.

    Ta inte bort bajset än. När akvariet är i full rulle kommer det att brytas ned snabbt av bakterier, och det är dessutom bra näring för dina växter. Det kan dock hända att det samlas i högar på speciella platser i karet, och det är på de platserna du isåfall kan suga bort det.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Automeris
      • November 2011
      • 24

      #3
      Vilket bra svar! Tack så mycket!
      Då ska jag skaffa två äppelsnäckor som kan få hjälpa till att gå in akvariet. Jag ska dessutom skaffa mycket fler växter än jag redan har så det kanske ordnar sig det där med bajset dårå.. Nu känner jag mig inte lika orolig.
      Men jag tänkte passa på att ställa två frågor till.

      Jag har som sagt hört lite olika om det här med vattenbyten, nu har det gått lite mer än 2 veckor sedan jag startade akvariet, när ska jag börja byta vatten varje vecka?
      På akvarielagret fick jag rådet att byta vatten men låta sanden vara, men jag har även fått råd som att låta allt vara den första månaden..
      Ska jag eller ska jag inte byta lite vatten sisådär en gång i veckan?

      Och sedan en fråga till, vattenberedningsmedel såsom sera aquatan, kan man hälla i det efter att man har hällt i kranvattnet i akvariet eller hinner fiskarna utsättas för klor/tungmetaller då? Måste man blanda i det innan man häller i allt i akvariet? För jag tänkte att det kunde ju vara lite svårt om man hade kopplat en slang från tex duschen för att fylla på i akvariet..

      Kommentar

      Arbetssätt...