Behöver hjälp med förgiftat vatten ?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Behöver hjälp med förgiftat vatten ?????

    Min dotter har ett akvarium på 375 liter. För nästan 3 veckor sedan fick hon en ...vad jag tror...ordentlig förgiftning i sitt akvarioum, jag trodde det berodde på övermatning, och att pumpen inte orkade hålla undan. Hon gjorde rent akvariumet helt, slammade ur gruset, kokade all sten och inredning och sköljde ur filtret på pumpen ordentligt.

    Nu har hon fått samma problem igen, vattnet är grönslemmigt och luktar as. Hon har inga levande akvarieväxter i karet, endast konstgjorda, så jag tror inte det är cyano heller. Hon har varit väldigt sparsam med matningen och noga med vattenbyten.

    Fiskarna som gick där går nu i mitt karantänakvarium på 300 liter. Tillsammans med en liten grupp Crabro.( 2+4) Så karantänen är lite trång just nu, det vet jag om Men det fanns ingen annan stans att släppa ner dem.

    2 Papegojciklider, ( ca.15cm)
    4 fengäddor, (ca.12-15cm)
    4 egenuppfödda mariaciklider(ca.10-12cm)
    1 egenuppfödd nyckelhålsciklid (ca. 8cm)
    2 rätt stora Plecomalar (ca.20-25cm)
    2 små Peckolita vittata (ca 6-8cm)
    2 små Gibbiceps (ca. 8-10cm)
    1 Chokladmal (ca 15cm)
    1 "Kattmal" (ca 10cm)


    Jag har sagt åt henne att hon ska göra en helt nystart av akvariumet. Nytt grus, helt rent filter och kasta bort alla växter som fanns däri. Jag tänkte att hon ska få decinfisera övrig inredning (sten rötter o.l) samt burken med ett desinfektionsmedel som jag har hemma. Det heter JBL-Desinfekta (tror jag det var) Det är ett pulver som man blandar ut i vatten, och sedan rengör/skurar inredningen med .

    När allt det här är gjort, ska hon inreda och fylla på karet igen med helt rent vatten från kranen. Vad jag funderar över nu är :

    *Hur länge ska hon vänta innan hon släpper tillbaka fisken i karet ?
    *Ska hon köpa "ingångsfisk" innan hon släpper tillbaka sina ? Och i sånna fall vilka är lämpligast? Och hur länge ska hon vänta med det ?
    *Vad ska hon tänka på sedan, för att inte få samma problem återigen ???
    *Är det något i mitt tillvägagångssätt ni skulle ändra på, göra annorlunda ...Så säg gärna till, jag vet inte säkert om jag har sagt åt henne att göra rätt saker Jag skulle ha gjort så här om det vore mitt akvarium, men det behöver ju inte betyda att det är rätt

    Tacksam för svar.
    Senast redigerad av ciklidtok; 20 November 2011, 14:53.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Är ingen expert men kör bara ett par tåliga fiskar till en början med i flera veckor - 1 månad tills karet kommit igång.. o mata lite lite lite..

    Kommentar

    • drlavey
      • October 2011
      • 217

      #3
      Att koka allt och desinfektion är det värsta du kan göra efter du måste då börja om med att få en ny bakteriekultur, eftersom akvariet skall ha bakterier och nu dödar du dem.

      Det gröna är alger (vad jag förstått) och beror ofta på solsken, står karet så att solen skiner direkt på det? isåfall bör det flyttas!
      För att få bort det bör man mörklägga karet i ca en vecka, klä in karet så det inte kommer in något ljus överhuvudtaget!
      100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
      640 L SA, Bland annat Diskus
      450 L Viktoria ciklider

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #4
        mhm.. O vad kör ni för belysningstid?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ja, roligare kan man ju ha...
          Testades karet för nitrit innan ni gjorde den lilla "make-overn"? Det låter som ganska mycket fisk lite för snabbt, och det är samma antal ni håvade ur som blev isläppta? En död fisk i ett relativt nystartat kar med den belastningen är inte det bästa man kan tänka sig.
          Det låter som cyano, luktade det jord eller prutt? Cyano har heller inget att göra med växterna, den lilla överaskningen kan man få oavsett du har växter eller inte.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Drlavey: Akvariumet står inte direkt i solen, det står snett från fönstret, så solen når inte akvarierutan....Möjligen ett centimeterhörn när solen står som högst

            Laasesku: Belysningstiden är 10 timmar. Ljusrampen står på timer.

            Ansjo: Jag testade inte nitriten innan makeovern ...men jag misstänker att halten var mycket hög, eftersom våra bekantas dotter hade hält ut hela burken med maltabletter i akvariumet Men jag testade dagen efter och då var den på noll. Ytterligare två dagar senare visade det lite utslag på dropptestet, så då fick hon hä i nitrivec och då gick det till sej. Sedan small det bara till nu, och det luktade död och fördärvelse (snarare prutt en jord, då vill säga ) Kan det då vara Cyano ???

            Hon har tömt akvariumet och tagit bort allt grus, och just nu står det tomt. Hon tappade liksom sugen på allt just för tilfället Fiskarna går, som sagt, i mitt karantänakvarium just nu, men det hade varit bra att kunna flytta tillbaka, åtminstone nån utav dom för att minska belastningen på det karet. Har satt in en extra stödpump i det, för säkerhets skull.

            Jag kan tyvärr inte släppa ner några i det stora akvariumet, för då blir det massaker där istället....Mina kommer att bli uppätna , jag har bara småttingar i det karet just nu, de har inte hunnit växa till sej än. Däremot funderar jag på om jag kan ta vatten från mitt stora akvarium, som är i full balans, och fylla dotterns akvarium med ?? och kanske krama ur filtren i det, för att få till snabb bakteriekultur i hennes ???
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Jag tror att du skall vända ditt tänk 180 grader ungefär.
              Cyano även om det luktar lite illa är i sig oftast inte giftigt. Det är naturens sätt att rätta till en obalans som exempelvis vi människor skapat. Tänker du blågröna alger i stället för cyanobakterier så kanske du blir lite mindre rädd för dom.
              Det kan vara en blandning av blågröna alger, cyanobakterier och vanliga förruttnelsebakterier som bildats i akvariet pga av övermatning. Det är inte cyanons fel.
              Sedan förstår jag inte tänket med växter. Vanliga levande växter skulle ha hjälpt till att återställa balansen. Plastväxter gör ingen ting och är i princip lika effektiva som en sten.
              Nitrit. Det tar oftast längre tid än ett par (2) dagar innan det blir Nitrit spik. Det måste bildas Ammonium innan det blir Nitrit. Hade det kanske rent av en doft av ammoniak?
              Sterilisera inte sand grus och stenar. Släng plastväxterna och köp riktiga. Tvätta av grejorna med vanligt kranvatten. Sätt tillbaka och fyll på med rent kranvatten eventuellt med något som neutraliserar klor.
              Om du har något väl fungerande filter gör rent det försiktigt över en burk. Ta sedan det joxet och häll i din dotters filter. Stoppa sedan i lite fiskmat i det tomma akvariet var dag i en vecka. Kola Nitrit och om det blir lite sådan vänta tills det försvunnit. Byt 20% vatten. Flytta tillbaks hälften av fisken lite pö om pö. Det vill säga under en 3 veckors period. Lämna resten av fisken till en affär eller släkt och vänner.
              Skippa alla mirakelmedel förutom kanske ett bra vattenberednings medel (c-vitamin och askorbinsyra funkar).
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av ciklidtok
                Drlavey: Akvariumet står inte direkt i solen, det står snett från fönstret, så solen når inte akvarierutan....Möjligen ett centimeterhörn när solen står som högst

                Laasesku: Belysningstiden är 10 timmar. Ljusrampen står på timer.

                Ansjo: Jag testade inte nitriten innan makeovern ...men jag misstänker att halten var mycket hög, eftersom våra bekantas dotter hade hält ut hela burken med maltabletter i akvariumet Men jag testade dagen efter och då var den på noll. Ytterligare två dagar senare visade det lite utslag på dropptestet, så då fick hon hä i nitrivec och då gick det till sej. Sedan small det bara till nu, och det luktade död och fördärvelse (snarare prutt en jord, då vill säga ) Kan det då vara Cyano ???

                Hon har tömt akvariumet och tagit bort allt grus, och just nu står det tomt. Hon tappade liksom sugen på allt just för tilfället Fiskarna går, som sagt, i mitt karantänakvarium just nu, men det hade varit bra att kunna flytta tillbaka, åtminstone nån utav dom för att minska belastningen på det karet. Har satt in en extra stödpump i det, för säkerhets skull.

                Jag kan tyvärr inte släppa ner några i det stora akvariumet, för då blir det massaker där istället....Mina kommer att bli uppätna , jag har bara småttingar i det karet just nu, de har inte hunnit växa till sej än. Däremot funderar jag på om jag kan ta vatten från mitt stora akvarium, som är i full balans, och fylla dotterns akvarium med ?? och kanske krama ur filtren i det, för att få till snabb bakteriekultur i hennes ???
                Krama ur ditt fillter i dotterns filter inte i akvariet. Du an krama ur ditt filtermaterial i en burk/hink och sedan låta hennes filtermaterial suga upp det så att säga.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Då ska hon alltså inte göra rent/desinficera inredningen i karet ?? Utan bara skölja under kranvatten och låta det gå i några veckor, med introduktion av fisk lite då och då, om jag har förstått det rätt ???

                  Jag ska krama ur mitt filter i en akvariehink, så får hennes pump suga upp det vattnet/filtermaterialet ??

                  En kompis vill ha Crabrona som går i mitt karantänakvarium, så hon kommer bara att ta tillbaka malarna och nyckelhålscikliden. De andra får gå kvar i mitt akvarium. Hon vill ha sällskapsakvarium, med mer småfisk, och då blir det pr. automatik att hon även planterar växter i karet, det har inte gått nu, eftersom cikliderna har grävt upp och tuggat i sej dem .

                  ps. Det luktade inte amoniak av vattnet, utan nånting annat otrevligt
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av ciklidtok
                    Då ska hon alltså inte göra rent/desinficera inredningen i karet ?? Utan bara skölja under kranvatten och låta det gå i några veckor, med introduktion av fisk lite då och då, om jag har förstått det rätt ???

                    Jag ska krama ur mitt filter i en akvariehink, så får hennes pump suga upp det vattnet/filtermaterialet ??

                    En kompis vill ha Crabrona som går i mitt karantänakvarium, så hon kommer bara att ta tillbaka malarna och nyckelhålscikliden. De andra får gå kvar i mitt akvarium. Hon vill ha sällskapsakvarium, med mer småfisk, och då blir det pr. automatik att hon även planterar växter i karet, det har inte gått nu, eftersom cikliderna har grävt upp och tuggat i sej dem .

                    ps. Det luktade inte amoniak av vattnet, utan nånting annat otrevligt
                    Vilken typ av filter har hon? Det bestämmer den enklaste metoden.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      #11
                      Hon har ett Aquael, ställbart, innerfilter som tar 600 liter i timmen. Pumpen är bara ett halvår gammal, så jag tror inte det är något fel på den iaf
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av ciklidtok
                        Hon har ett Aquael, ställbart, innerfilter som tar 600 liter i timmen. Pumpen är bara ett halvår gammal, så jag tror inte det är något fel på den iaf
                        Gör rent ditt filter i en hink. Stoppa sedan i hennes filter och kör tills vattnet blivit rent. Stoppa sedan ned och starta det i hennes akvarium. Då har du kickstartat det. Tänk på att bakterierna kräver syre så se till att göra det hela innom 1 eller ett par timmar.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13
                          Okej. Tack, då ska jag göra det
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            sen är ju filtret lite väl litet för det karet. hon bör ha ett filter som pumpar minst 3xakvariets volym i timmen. grovt räknat 1200l/h så byta gärna filter till ett som klarar av karet.

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #15
                              Kan hon sätta in en likadan pump till ?? Det har jag nämligen en över ?? så slipper vi den kostnaden, åtminstone just nu ...??
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...