JBL Tormec Active

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    JBL Tormec Active

    Hej alla!

    Jag undrar om någon har erfarenhet av att använda JBL Tormec Active? Se länk;

    JBL is your expert for aquaristics, pond & terraristics. Since 1960, JBL has maintained its reputation for high-quality products based on its own research.


    Jag skulle vilja sänka PH en aning och skaffa mig lite svartvatten. Har dock lite erfarenhet av dessa pellets.

    Har tidigare köpt torv i lösvikt när jag bodde i Umeå, vilket fungerade bra att köra i filtret. Då detta vatten skiljer sig mot Malmös vatten, där jag bor nu så undrar jag hur detta kommer att fungera och har följande frågor:

    1. Hur mycket skall man dosera för att få en stabil KH och PH sänkning? Jag hade tänkt börja med en halv dl för att se hur detta påverkar vattnet.
    2. Är det nödvändigt att då förpreparera det "nya" vattnet innan vattenbyte eller kan jag köra ner vatten från kranen direkt i akvariet? Om jag gör så kan jag då få utfällning av ammoniak/ammonium?
    3. Är ovanstående produkt bra?


    Idag har jag:
    PH - 8
    KH - 5
    Kör med Nutrafins Co2 system - Mäsk med tillsatser.
    125L
    Fisk: Fjärilsciklider, Rödmunnar, Svärdbärare, Ancistrus, Corydoras Aeneus.

    Jag har läst en massa trådar om svertvetten men blir inte riktig klok på det.
    Jag hade tänkt sänka PH till omkring 6.5 - 7.

    Nutrafins Co2 system har inte påverkat Ph märkbart då jag misstänker att det tillsätter Bikarbonat eller liknande i blandningen. Kan detta störa mitt försök att sänka PH med torv?

    Tacksam för lite guidning!
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Det låter som en riktigt dålig idé att köra med det där torvpreparatet eftersom det sänker KH, sänker du KH så är risken att ditt ph kraschar!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • dreas
      • August 2005
      • 264

      #3
      Frågan är bara hur mycket jag sänker mitt KH med. Är det ingen som har erfarenhet av detta" torvet"..?

      Kan man få the-färgat vatten med alla dess sidoeffekter utan att sänka KH:et?

      Kommentar

      Arbetssätt...