Nitrivec, hur använder jag det? Nitritproblem!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Rooth
    • May 2011
    • 14

    Nitrivec, hur använder jag det? Nitritproblem!!

    Jag har ett nitritproblem i mitt akvarie och min fråga är hur jag ska använda nitrivec? Just nu gör jag 50%iga vattenbyte varje dag då jag låter kallvatten stå i balja med Sera nitrivec och Easy Life FFM över natten för att få rätt temperatur, är detta rätt sätt??

    Eller ska man slå på nitrivec och FFM precis innan man gör vattenbytet eller kanske rätt i akvariet??
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #2
    Ursprungligen postat av Patrik Rooth
    Jag har ett nitritproblem i mitt akvarie och min fråga är hur jag ska använda nitrivec? Just nu gör jag 50%iga vattenbyte varje dag då jag låter kallvatten stå i balja med Sera nitrivec och Easy Life FFM över natten för att få rätt temperatur, är detta rätt sätt??

    Eller ska man slå på nitrivec och FFM precis innan man gör vattenbytet eller kanske rätt i akvariet??
    Jag tror att det är bättre att tillsätta Nitrivec i i akvariet efter vattenbytet istället för att låta det stå i en hink med vatten över natten då dom börjar dö ut då.
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      varför kallt vatten ?

      om du inte har sprillans nya kopparrör, så går det gått att använda iaf 20-22 gradigt vatten direkt från kran ner i karet.


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Patrik Rooth
        • May 2011
        • 14

        #4
        Aha, ja jag läste att med varmvatten kunde man få med vissa föroreningar. Jag har ett så litet akvarium, 25L, så det är inget större problem att ha stående en balja annars...

        Men hur är det med vattenberedningsmedlet, Easy Life FFM, kan jag slå det direkt i karet också? Läste att man inte skulle slå kranvatten direkt i akvariet så tänkte då att vattenberedningsmedlet skulle få "verka" i en annan balja först men jag är kanske fel ute där?

        Kommentar

        • Simon Wikström
          • January 2011
          • 223

          #5
          Vattenberedningsmedlet bör du ha i det nya vattnet innan du häller i det i akvariet men Nitrivecen kan du ha i direkt i akvariet.
          Mvh Simon
          720 l med 2 st Hypostomus soniae.
          105 l med VF Poecilia reticulata.

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Ursprungligen postat av Patrik Rooth
            Aha, ja jag läste att med varmvatten kunde man få med vissa föroreningar. Jag har ett så litet akvarium, 25L, så det är inget större problem att ha stående en balja annars...
            Ett 50%-igt vattenbyte i ett 25-liters akvarium... Jag skulle i ett sånt läge fylla n hink lagom mycket kallvatten och spetsa med vatten från vattenkokaren för att få ungefär samma temp som i karet. Jag varken byter i akvariet, dricker eller blandar välling till barnen med vatten som stått i en värmepanna eller varmvattenberedare.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • Patrik Rooth
              • May 2011
              • 14

              #7
              Okej, bra idé där Anders! Ska köra på det vid morgondagens vattenbyte...

              Har verkligen gjort alla de nybörjarmisstag man kan göra... för mycket fisk på samma gång, matat för mycket i början samt tvättat filtret, slamsugit och gjort vattenbyte inom de 4 första veckorna, känner mig riktigt dum =(


              Hoppas jag blir av med nitritproblemet snart... fiskarna lever iallafall, 2 veckor sen jag satte i dem så hoppas det kommer gå vägen!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                de kommer nog klara sig ska du se. gör de där 50%VB i en vecka o kolla värden varje dag o mata yyyytterst lite. o sen tar du det lugnt med fiskköp o matning i en månad så ska det ordna sig.

                svårt att få balans i ett så litet kar.
                vad har du för fisk=?

                Kommentar

                • Patrik Rooth
                  • May 2011
                  • 14

                  #9
                  Jepp kör 50% VB i en vecka och matar var 3-4:e dag ett tag nu, tar vattenvärde före samt ca. 4 timmar efter VB

                  Min flickvän är lite för impulsiv så jag var inte så påläst när vi skaffade akvariet, men jag är en kunskapsslukare så ska nog bli en fena på detta :P Vi har bestämt att nästa kar ska vara ett STOOORT, så man inte är så begränsad i fiskvalet samt lättare underhåll... för att inte tala om vackrare

                  Just nu har vi:
                  1 kampfisk
                  3 platy (1 hane+2 honor) som dessutom har fått yngel
                  5 neontetra
                  2 dvärgklogrodor
                  3 körsbärsräkor
                  3 elefantsnäckor
                  3 okända snäckor...

                  Köpta och isatta i 2 omgångar, med 4 dagars mellanrum. Nu med facit i hand så kanske det är för mycket fisk, iaf enligt 1 cm regeln men om man kollar på akvariet så ser det lagom ut...

                  En fråga gällande nitrivec och vattenbyte, nu när jag slår det rätt i karet efter VB, vilken dos ska jag använda? Den för vattenmängden som jag bytar eller för hela akvariets totala vattenmängd?

                  Kommentar

                  • Simon Wikström
                    • January 2011
                    • 223

                    #10
                    Ursprungligen postat av Patrik Rooth

                    En fråga gällande nitrivec och vattenbyte, nu när jag slår det rätt i karet efter VB, vilken dos ska jag använda? Den för vattenmängden som jag bytar eller för hela akvariets totala vattenmängd?
                    Jag brukar ta efter hela akvarievolymen, dvs inte hur mycket vatten jag byter.

                    Ursprungligen postat av Patrik Rooth



                    Just nu har vi:
                    1 kampfisk
                    3 platy (1 hane+2 honor) som dessutom har fått yngel
                    5 neontetra
                    2 dvärgklogrodor
                    3 körsbärsräkor
                    3 elefantsnäckor
                    3 okända snäckor...

                    Köpta och isatta i 2 omgångar, med 4 dagars mellanrum. Nu med facit i hand så kanske det är för mycket fisk, iaf enligt 1 cm regeln men om man kollar på akvariet så ser det lagom ut...
                    Det handlar inte om hur många cm fisk det är är i akvariet som spelar någon roll. Det är volym på fiskarna och det handlar om hur mycket man matar, hur mycket växter man har och hur ofta/mycket man byter vatten som spelar roll.
                    Mvh Simon
                    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
                    105 l med VF Poecilia reticulata.

                    Kommentar

                    • Patrik Rooth
                      • May 2011
                      • 14

                      #11
                      Ursprungligen postat av Simon Wikström
                      Det handlar inte om hur många cm fisk det är är i akvariet som spelar någon roll. Det är volym på fiskarna och det handlar om hur mycket man matar, hur mycket växter man har och hur ofta/mycket man byter vatten som spelar roll.
                      Mvh Simon
                      Ja det är klart, 1 cm regeln är väl bara ett generellt råd till nybörjare, oavsett så ska vi inte ha mer fisk till detta akvarie nu, det ser mysigt och levande ut nu

                      Just nu är det grumligt pga. nitrivecen men kan ta en bild sen när det är klart och fint

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        det är en fruktansvärt dålig "regel" som inte borde nämnas mer alls egentligen. jag tycker ni har på tok för mycket fisk i ett 25L.

                        Kommentar

                        • andersfiskar
                          • March 2007
                          • 384

                          #13
                          Nitrivec går inte att överdosera. Bara så du vet. Ingen fara. Men det blir onödigt dyrt i inköp av nitrivec att överdosera ett stort kar...
                          //
                          Mvh
                          Anders

                          Kommentar

                          • Patrik Rooth
                            • May 2011
                            • 14

                            #14
                            Tack, alltid bra att veta... Lika bra att köra på då så man blir kvitt det här nitritproblemet!

                            Ingen risk att bli fattig med mitt 25L iaf

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15
                              varför ska vi använda nitrivec? har man såna problem med bakteriekulturen byter man väl förhoppningsvis vatten tillräckligt mycket för att det nästan ska vara kranvatten i karet hur som helst.. vattenbyten avlägsnar nitrit, nitrivec kallar jag en bluffprodukt tillsammans med "start-bakterier".. har du en kris, byt vatten och skit i att mata, har du långvariga problem med nitrit har du inte tillräcklig filtrering.. case closed..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...