Kycklingspad i akvariet - katastrofplan, hjälp!!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    Kycklingspad i akvariet - katastrofplan, hjälp!!??

    Det var länge sedan jag var här, men nu behöver jag verkligen hjälp! Mitt dumma nöt tinade kyckling på akvarierampen. Tyckte att det var en bra idé då, men inte nu. Plastpåsen med kycklingfiléer var ju förstås trasig och jag hade dessutom tagit bort täckglasen pga värmen, varvid kycklingspad droppade ner. Tänkte att det nog inte var så farlig och var dessutom stressad och hade gäster och allt.

    Idag på morgonen kom facit av denna briljanta upptiningsidé. Alla räkor döda. En av ancistrusarna död. Och flämtande fiskar. Molningt/oklart vatten.

    Sprang till zooshopen och fick följande katastrofplan, vilken jag följt till punkt och pricka:

    Byt 10% av vattnet idag och ha i 50 ml toxivec (som jag köpte). Tvätta pumpfiltren i det borttagna akvarievattnet.

    Byt 10% av akvarievattnet imorgon och ha i 25 ml toxivec.

    Byt 10% av akvarievattnet i övermorgon och ha i resterande 25 ml toxivec samt kom in med akvarievatten för vattentest i affären.

    Låter detta bra? Något mer jag kan göra? Akvariet är på 200 liter med sällskapsfisk/fisksoppa.

    Ytterligare en fråga! Jag har 2 st pumpar som är ämnade för 100 liter båda två. Har länge velat byta till en enda pump som är ämnad för 200 liter. När kan jag lämpligast göra detta nu? Dessa två jag har är tyvärr kassa och drar inte runt mycket vatten.

    Förlåt för att jag skrev så långt, men som sagt, jag är här så sällan, och nu behöver jag verkligen råd/stöd.
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Jag är för chockad för att komma på något efter att ha läst detta! Frågan är vad som tagit kål på fisken. Den stora mängden fett?
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag hade gjort större vattenbyten. 10% är inte så mycket. jag hade nog kört på upp mot 50% varje dag.

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Yes.. Det du säger är bra, men byt mer vatten som hannsc sa... minst 30%
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • cecilienne
          • February 2007
          • 282

          #5
          Ja, man kan undra exakt vad som hänt.

          Jag skulle kunna köra ytterligare ett vattenbyte framåt kvällen kanske... så att det går lite "snabbare"...

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Har du ett nitrittest och eventuellt andra tester? Skulle vara intressant att se vad som de visar. Inget ont som inte för ett experiment med sig!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • cecilienne
              • February 2007
              • 282

              #7
              Jag har ju tyvärr inga tester hemma och jag tänkte inte heller på att ta med lite av vattnet till affären idag, vilket de tyckte att jag kunde ha gjort. Men som sagt, jag ska ta med vatten till affären för test, och jag skulle kanske kunna göra det redan imorrn faktiskt. Lovar att rapportera! De sa iaf på affären att det antingen "är nitrit eller ammoniak". Själv är jag tyvärr en dumskalle vad gäller vattenvärden och vattenkemi :/

              Kommentar

              • Guldancistrus
                • January 2011
                • 261

                #8
                Det här påminner mig om när min lillebror fick för sig att hälla i en hel blomkruka med jord i akvariet!
                Som tur var överlevde alla fiskar pga att vi hade ett extra akvarium i källaren.
                Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                Kommentar

                • cecilienne
                  • February 2007
                  • 282

                  #9
                  När och hur kan jag byta till en ny pump då tro?

                  Kommentar

                  • Nasso
                    • November 2010
                    • 719

                    #10
                    Om det är fettet som gör det så kanske det inte hjälper med att skölja av filtermedia? Något fettlösande skulle kanske behövas? Koka filtermediumet? Rengöra med diskmedel, skölja noggrant och sedan koka? Det kommer ju garanterat att döda alla bakterier så det blir ju som en omstart men det kanske är enklare att hantera
                    Detta var spekulationer och diskussionsunderlag. Ta det som det och börja inte koka allt direkt
                    /Emil Andersson
                    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      efter du fått ordning på detta problemet kan du köpa en ny. men kör den då 1 månad i karet tillsammans med de du har nu. för att få igång bakteriekulturen i det innan de andra åker ut.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #12
                        Ja du... min första fråga när jag såg rubriken var "hur tusan gick det till", men det blev ju förklarat. Det du har gjort är att du dumpat mycket protein rakt ned i karet. Det blir ammonium/ammoniak av det först, vilket lätt dödar fisk/djur om pH är över sju (vilket det ofta är). Du har fått bra råd ovan, följ dem - men med tillägget lite större vattenbyten (30-50%) ett tag. Byt INTE pumparna/filtren nu, du behöver bakterierna i dem för att omvandla ammonium till nitrit till nitrat. Däremot kan du lugnt köpa det nya filtret redan nu och köra igång det parallellt med de två andra. Då cyklar du in filtret fint och kan om någon/några månader plocka bort de andra två.

                        För att hjälpa fisken motstå nitritspiken som troligen följer efter detta kan du ha i någon matsked salt (vanligt bordssalt) per 100 liter. Det tar inte bort nitriten, men hjälper fisken att klara det.

                        Hilsen,

                        /P
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • cecilienne
                          • February 2007
                          • 282

                          #13
                          Vad skönt att höra att jag är på rätt spår.
                          Jag bytte ju 10% av vattnet igår + hade i toxivec, men sedan vågade jag inte byta mer på kvällen eftersom jag tänkte att jag ju tar bort toxivecen.

                          Imorse när jag vaknade såg allt redan bättre ut. Vattnet har klarnat upp väsentligt. Fiskarna simmar omkring igen och ser rätt glada ut. Synd på alla räkorna som dog bara

                          Nyss gjorde jag det andra vattenbytet + nytt toxivec 25 ml. Jag gjorde ett lite större byte denna gång, typ lite mer än 30%.

                          Filten kramade jag bara ur i akvarievatten igår lite "slarvigt".

                          Ska ha i en matsked salt då! Kan jag ha i det idag?

                          Tyvärr har jag inte möjlighet att ta mig till zooaffären idag, utan det får bli imorrn. Då ska det bli kul att höra hur det ser ut med vattenvärdena. Ska nog titta på en ny pump då. Är nog kanske bra att få lite bättre cirkulation på vattnet än vad mina kassa pumpar kan åstadkomma.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #14
                            Låter bra alltihop. Det som hänt behöver inte betyda total katastrof för lång tid framåt, misstänker att du redan fått "den stora smällen". Räkor är oftast känsligare än fisk när det är något vajsing, så tyvärr ryker de ofta först. Du kan lugnt ha i salt idag, men se saltet som en tillfällig grej. Salt kan påverka växterna, men i så långa koncentrationer brukar det gå bra. Tror detta rätar upp sig rätt snabbt, du verkar helt rätt på det.

                            Hilsen,

                            /P
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            • cecilienne
                              • February 2007
                              • 282

                              #15
                              Jag var i djuraffären idag och fick vattnet analyserat plus en vidare plan att följa. Han sa att det var ca 0,4 (ml/liter?) ammoniak och att det inte alls var så mycket. Men att det troligtvis hade varit runt 5 första dagen eftersom räkorna dött.

                              Jag köpte en ny flaska toxivec och ska fortsätta med 10% vattenbyten varje dag + 20ml toxivec i fem dagar till. Börja mata försiktigt igen om 2-3 dagar.

                              Hoppas att ni tycker att det låter bra? Det känns som om akvariet och jag har överlevt detta ganska lindrigt ändå. Lindrigare än vad jag först trodde =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...