Vad är fel? Vattnet luktar blä och fiskarna mår dåligt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Vad är fel? Vattnet luktar blä och fiskarna mår dåligt.

    Nystartat kar (1 v med fisk, tot 2 v), 54 liter. Coops kattsand i botten. Ganska mycket växter. Alla vattenvärden bra. Uppstartat med filtermulm från inkört kar + bakteriekultur på flaska. Gick 1 v utan invånare.

    EC och PMDD.

    Flyttade dit 4 äppelsnäckor och sen 5 platyhonor.

    Vattnet luktar INTE gott, svårbeskrivbar lukt, jag börjar undra om det är kattsanden som ger lukten? Lukten började dag ett med invånare.
    Alla vattenvärden är bra, cirkulationen är bra (400 l/h, dubbla filter, dvs 2 * 200 l/h) och äppelsnäckorna mår finemang.

    Men platysarna. De var dräktiga vid överflytt och det var yngel direkt. Sen dag 4 med fisk så hittade jag finaste honan död. Verkade inte mått dåligt innan eller så, men låg död. En annan hona mådde inte bra. Lukten något bättre på kvällen. Bytte 10 liter vatten.

    Dagen efter mår en annan hona inte bra, 2 dygn senare var den död på morgonen. Samma dag visade en annan hona klara tecken på att må dåligt, avlivade den på kvällen. Kvarvarande två honor mådde bra. Vattenvärden u.a. fortfarande. Bytte 10 liter vatten. Vattnet luktar fortfarande inte bra, varit konstant hela tiden.

    Igår (dag 6 med invånare) så de två kvarvarande platyhonorna slöa. Bytte 20 liter vatten. Efter lite funderande släppte jag ner 5 neontetror.

    Idag vatten luktar fortfarande, bytt 10 liter vatten. Neontetrorna mår utmärkt, en platyhona är med i matchen igen men inte säker på hon äter. Den andra platyhonan mår inte bra. Båda kvarvarande platyhonorna är högdräktiga (eller säger man gravida om fisk?).

    De yngel som fötts i karet mår utmärkt, så även äppelsnäckorna. Vattenvärdena fortfarande u.a.

    Så jag blir inte alls klok på vad sjutton som felas? Dock tror jag alla platyhonorna som dog ynglade direkt innan de dog. Samtidigt så visade de tecken på att må dåligt innan, så...

    De tecken de visar är står/ligger på botten, inaktiva och tja mår helt klart inte bra. Inga yttre tecken på sjukdom (inga resta fjäll, prickar, hinnor eller liknande). Första honan dog utan minsta tecken på sjukdom.

    Vattenvärdena har varit konstanta vid varje mättillfälle:
    Nitrit 0
    Nitrat ca 25 ppm
    Totalhårdhet 7
    Karbonathårdhet 10
    pH 7.2
    Klor 0

    Hårdheten mätt på sticka, resten med dropptest.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vilken kattsand har du? den klumpbildande eller EJ klumpbildande?

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Den ej klumpbildande, Coops egna, vit påse med blå text eller hur det var. Den som det 'ska' vara.

      Har samma i yngelkaret, men kan för mitt liv inte minnas om det luktade i det eller ej. Jag sköljde nog den sanden nogrannare dock.

      Det dog dock invånare i yngelkaret med vid uppstart dock. Det härledde ju jag till när jag klantade mig och tippade i bokstavligt talat ISKALLT vatten vid ett vattenbyte. Dock så kom må dåligt-tecknen inte förrän ett drygt dygn efteråt vilket gjorde att vissa ansåg det var tveksamt om det var min isvattenchock eller ej. Det var då 3 vuxna endlershanar som gick där som 'barnvakter' som dog. Den första stod på botten och mådde blä drygt ett dygn efter vattenfadäsen. Avlivades. Nummer två blev dåligt 2 - 3 dygn senare, satt som en smäck mot filterinsuget och verkade allmänt matt och sjuk. Avlivades.

      Nummer tre var blek och hängig men med i matchen. Jag flyttade honom till annat, större kar med de andra endlersarna efter någon vecka. Han fortsatte vara blek och hängig i det karet med och någon vecka senare avlivade jag honom.

      Så såhär i efterhand börjar jag ju undra om sanden KAN ha med det hela att göra, samtidigt så jättemånga använder ju den sanden utan problem, så..

      Kommentar

      • eliyao
        • April 2011
        • 558

        #4
        Jag är ganska ny på det här med kemi men kan det inte vara ammonik som har bildats? Jag fick en bra länk av någon som du kan kolla i för att fatta kemin i akvarumet http://www.bestfish.com/newtank3.html

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          När jag startade mitt nuvarande Vision 180 hade jag en svaveldoft i början. Det avtog efter några veckor, men när det var som värst var jag riktigt orolig. Än idag vet jag inte vad det berodde på. Kanske gruset, eller växter som är avsedda för sumpmark snarare än ett liv ständigt under vatten?

          Dock led inte fiskarna, då. Det kom senare i form av en nitritspik efter ca 1 månad.
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Luktar inte alls ammoniak. Funderat febrilt på vad jag ska jämföra lukten med, men utan att komma på något. Närmsta jag kommer men det är inte riktigt 'rätt doft' heller är unket vatten gånger hundra ungefär.

            Kommentar

            • guineapig
              • April 2003
              • 157

              #7
              Svaveldoft kommer från Svavelväte som bildas av vissa bakterier om det är syrebrist, luktar "ruttet ägg". Kan även komma "naturligt" om man (som jag) har egen brunn och sulfidhaltig berggrund. Är giftigt och är inte alls bra för någon. Personligen är jag väldigt skeptisk till att använda sand som inte är "naturlig" alltså helt opreparerad, man kan aldrig vara säker på vad skit de får för sig att blanda i en produkt som är avsedd att husdjur ska skita i och inte simma i....

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Jag håller med guineapig men vet inget om kattsand!
                Svavelväte kommer oftast från en förruttnelse process i botten (jag tror det är det du har problem med).
                Det bildas en hel del gaser vid anaeroba processer och blandningen brukar kallas sumpgas. Luktar det som när man stoppar en pinne i ett kärr och rör om lite?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #9
                  Luktar inte sump/svavelväte/ruttet ägg.

                  Utan unket - inte ruttet/sumpigt - vatten är det närmaste jag kan beskriva det med, men inte rätt det heller.

                  Sanden är bränd moler, och mer naturligt går nog svårligen få förvisso - det är ren ren naturprodukt utan tillsatser. Sen var jag också skeptiskt, men extremt många använder den, inkl i räkkar och till andra känsliga arter.

                  Google säger:

                  Moler er en naturligt forekommende mineralsk lerart, karakteristisk ved sin rosa farve. Råleren kalcineres, d.v.s. brændes ved ca. 750 grader, hvorved produktet bliver sterilt samt kornene hårde og super absorberende.

                  --

                  Moler (diatomit). Diatomit är den geologiska beteckningen för den speciella naturblandning av diatoméer och lera, som bara finns på och kring öarna Fur och Mors på Jylland. Huvudbeståndsdelen är små fossila skelett av encelliga kiselalger, diatoméer, vilka har byggts upp som små runda porösa strukturer. Diatoméerna har avlagrats för ca. 54 milj. år sedan i ett subtropiskt hav som den gången täckte stora delar av Skandinavien. Samtidigt med avlagringarna ägde en bottenfällning av plastisk lera rum. Detta tillsammans gav denna enastående naturblandning som inte kan framställas maskinellt.

                  --

                  Moler er en sedimentær bjergart og findes bl.a. på de danske øer Mors og Fur.
                  Molerets geologiske betegnelse er Fur Formationen. Dette deles op i et Knudeklint Led og et Silstrup Led.
                  Moler består af ca. 30% ler og 70% diatomé-skaller og klassificeres derfor som en form for marin diatomit (kiselgur).
                  Moler er meget porøst, og derfor let, på grund af skallerne. Det bruges derfor som isolering eller kattegrus.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Det där med lukter är kul! Och svårt att beskriva! Att det luktar olika brukar ofta bero på bakterieaktivitet oftast i botten. Jag tror jag vet vad du menar. Troligtvis är det matrester som bryts ned i botten substratet. Nästa steg på lukten brukar vara "pingis bollar" sedan "mustig gräsmatta".
                    Forsätt byta vatten! Gör rent filtret försiktigt. Samt slamsug också försiktigt.

                    Bosse
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #11
                      Tror tyvärr inte alls på matrester, det är knappt matat i karet - OCH lukten kom dag ett.

                      Kollade filtren igår, men inget bös eller liknande i dem. Inte de som luktade heller, tänkte ett tag om det var filtermaterialet som gav lukten, men filtren luktade - eh filter

                      Lukten ökar förresten inte om jag 'rör om' botten. Den minskar dock inte heller. Vid vattenbyte blir lukten mindre (ej luktfritt) en mycket kort stund, men samma sak igen inom en timme typ.

                      Provat lite olika placeringar på utblåsen, har du dubbla filter. Men tycks inte göra någon större skillnad. Just nu har jag ett normalt (utblås strax under vattenytan) och ett så att det slår sönder vattenytan. Men provat sätta båda normalt, sätta dme i bredd, mitt emot varandra, sätta ett lågt så utblåset hamnar mitt i akvariet etc - ingen skillnad.

                      Kommentar

                      • Knud Lavard
                        • October 2010
                        • 63

                        #12
                        Varför använder man kattsand i akvariet?

                        Kommentar

                        • Alexia
                          • January 2011
                          • 509

                          #13
                          Tja, samma anledning som man använder grus?

                          Bara ett annat val av bottensubstrat. För egen del så gillar jag färgen, och så är det väldigt prisvärt med, och helt 'ovasst'.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Alexia
                            Tja, samma anledning som man använder grus?

                            Bara ett annat val av bottensubstrat. För egen del så gillar jag färgen, och så är det väldigt prisvärt med, och helt 'ovasst'.
                            Men tydligen inte luktfritt!
                            Jag tror Visual hade liknande problem med sitt nya filter och burkar. Det luktade tydligen gammla strumpor! Tydligen hade han något filtersubstrat från Ehim som luktade illa.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Alexia
                              • January 2011
                              • 509

                              #15
                              Nej, eventuellt inte luktfritt. Jag kan ju som sagt inte svära på att det är sanden - och den borde ju inte få fiskarna att må dåligt. Men det är en av de saker jag misstänkt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...