Hjälp med pmdd, brist och dosering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Hjälp med pmdd, brist och dosering

    Hej

    Har problem med växterna som uppenbarligen har brist på något. Järn har jag listat ut att de nog lider brist på för de är väldigt bleka och verkar ha svårt att bilda klorofyll. Men det måste även vara någon annan typ av brist för det bildas även hål i bladen (framförallt) på mina hygrophila polysperma och bladen vittrar sönder. Vissa växter får även vridna och deformerade blad (gäller framförallt gallerbladen)

    Här finns lite bilder på akvariet http://burmese.se/akvarium/

    Har även problem med alger, brunalger(?) och toffsalger.

    När jag mätte järn (med jbl dropptest) i söndags låg det på 0,1 tillsatte enkeldos pmdd och mätte igen efter en timme då låg det på 0,6 och idag ligger det runt 0,3.
    Mätte även nitrit och det ligger runt 0,01-0,025.

    Kan man på något vis använda dropptesterna till att se när man behöver ha i mer pmdd? Har senaste 2 veckorna haft i dubbeldos pmdd men hur vet jag att det är tillräckligt. Har ingen CO2 källa.

    Så frågan är alltså hur jag ska tänka kring det här med pmdd, hur mycket ska jag dosera, kan jag på något sätt mäta när de använt all näring, ska jag dosera lika mycket av allt eller mer av något. Hur lång tid tar det innan jag kan se några resultat?

    Karet är på 120L, har 2 st aquarelle rör och tänt ca 12 timmar.
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Det är sällan man behöver med än dubbeldos när man inte har nån CO2 källa.
    Däremot så ser du ut att ha samma problem som jag hade med den sortens växter och det är Kalium som är brist då inte järn.
    Själv doserar jag singeldos pmdd men en stor extra dos K2SO4 för att få tillräckligt med kalium, mitt råd är att köpa en bulkpåse K2SO4 (hos tex Haack) och sen dosera ett kryddmått av det pulvret varje vecka.

    Tror dock att den här tråden hör hemma under växter
    Senast redigerad av Fuzzop; 05 April 2011, 19:09.

    Kommentar

    • frida.L
      • December 2010
      • 164

      #3
      Tack för svaret.

      Kan man tillsätta extra ur den flaskan som innehåller K2SO4? Hur mycket i så fall? Finns det någon annanstans än haack att få tag på bulkpåse annars? Har ännu inte lyckats beställa från haack nämligen, får aldrig några svar på mina beställningsmail trots att jag använd mig av två olika mailadresser...

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Konstigt att Haack inte svarar, han har alltid varit så snabb med det förr. Finns andra som säljer men priserna är nog lite högre, va länge sen jag sist köpte nåt och då alltid av Haack så nån annan kanske kan ge bättre råd var du får tag i det.

        Nu kör jag själv bara på torrdoseringar så jag har lite dålig koll på hur mycket det blir i normal pmdd lösning, men jag tror att ett kryddmått är ungefär 1,5dl lösning så din flaska skulle väl ta slut på mindre än en månad om du kör från flaskan enligt samma dosering som mig.
        Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.

        där finns en kalkylator som kanske kan va till hjälp, jag kör på 10ppm K vilket ligger i bottem på Tom Barrs EI.

        Får du inte tag i nån bulkpåse så prova att öka på från den flaskan iaf, du måste kanske inte ge så mycket som 1dl per gång för att bli av med problemen men ser du inte så mycket förbättring vet du att det är där flaskhalsen är, så öka sakta till du hittar din nivå där.

        Kommentar

        Arbetssätt...