PH och CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_
    • February 2011
    • 10

    PH och CO2

    Tjo!

    Jag vill gärna ha fjärilsciklider i mitt 54-liters-akvarium, men de trivs i låga PH, och har därför satt igång med mäsk..

    2 st 0,5-liters-flaskor, ger 1 bubbla var 11'e sekund... PH har sjunkit till otroliga 6,5 från kranvattnets 7,5..
    KH på ung 5 gör att kranvattnet inte har nåt co2 alls, men med så lågt PH nu har jag ung 50 ppm CO2... fiskarna trivs i det låga PH't, men för mycket co2 är väl inte bra..

    Nu e det dag 3 på mäskblandningen i båda flaskorna, och ska bara byta en per vecka så det kommer inte bara lika effektivt snart... men .. co2 stiger under natten också då jag inte har någon avstängning..

    Hur mycket risk är det att co2-värdet kan vara problem för fiskarna?
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Det är inte alltid tabellerna för uträkning av CO2-halten stämmer. Olika fiskar är också olika känsliga för CO2:n. Du kan lätt testa maxgränsen för vad CO2 kan göra med ditt vatten genom "Krause-testet". Gör ett vanligt pH-test (dropptest) med kranvatten. Som du skriver ovan bör du landa på 7,5. Ta sedan ett sugrör/liten slang och blås ned utandningsluft i provet. pH sänks då pga CO2 i utandningsluften. Jag bor i Malmö och har lite högre pH från kran än du, men ungefär samma KH. Kan sänka pH i två steg, från ca 8 till 6, med testet ovan. Du bör kunna se motsvarande.

    Sänkning i pH med ett steg ser jag som "normalt" och ett ok riktvärde - mer kan riskera fisken. Om du ser fisk som snappar luft vid ytan eller paniksimmar är det troligen för mycket CO2. Ut med CO2 och lufta ordentligt. Så fort du trixar med CO2 finns en risk för fisken, men tar man det lugnt är den minimal. Vet inte om du är ny på detta med CO2, men för att få in "känslan" kan man köra med en kass reaktor (som ändå kan ge förvånansvärt bra resultat). Använd en vanlig syresten för att tillsätta CO2. Bäst med en i alträ, ger små fina bubblor. Grejen med en syresten är att du lätt kan flytta den högre eller lägre i akvariet för att ändra hur mycket CO2 som löser sig.

    Tänk också på att detta med pH och steg inte riktigt stämmer - går pH från 7,5 till 6,5 är vattnet 10 gånger surare, inte ett steg. pH-skalan är logaritmisk.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Som patrik säger så kan det va fel i tabeller, jag har helt enkelt väldigt svårt att tro att en bubbla per 11sek skulle ge en så hög nivå av co2 i vattnet, du måste väl ändå ha nån sorts cirkulation på vattnet och luftutbyte, eller saknar akvariet helt växer som kan förbruka co2?
      med den bubbeltakten borde det inte finnas någon större fara för dina fiskar iaf.
      Sen kan vara värt att komma ihåg att dom flesta fiskar klarar sig utmärkt utan ett optimalt pH, kan möjligen bli svårare att få dom att yngla av sig.

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        För att koldioxidtabellen skall stämma så gäller det att den alkalinitet man mäter med sitt "kh test" till största delen utgörs just av karbonathårdheten, o inte av andra alkalinitetsbidragande joner. Har du tex hydroxider, fosfater, sulfater i vattnet kan dessa ge ett vidrag till alkaliniteten som är signifikant..det betyder rent praktiskt att det egentliga KH värdet är lägre än vadmditt "kh" test visar..
        Det kan förklara ditt fall...om du i själva verket har ett lägre Kh så har du ju inte så mkt koödioxid som tabellen säger...stämmer ju rätt bra med tanke på den beskedliga koldioxiddos du ändå doserar.
        Sen kan det alltid vara bra att möta med ett kh tset till...för just kh test är nyckfulla o kan med tiden bli vädligt oprecisa.

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Om man har ca 7.5 i PH och 3 i KH, är det inte att rekommendera med mäsk då? Tänker om det sänker KH ytterligare så lär det inte vara så bra...

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            KH på 3 är den nedre gränsen, som jag kör. CO2 kommer inte att sänka KH, men andra processer i akvariet kan sänka det. Byter du vatten en gång i veckan ska det vara lugnt.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Ah okej, bra att veta. Jag byter alltid varje vecka och nu med PMDD kör jag 50% vattenbyte. Så det borde ju fungera ungefär som det gör nu då

              Kommentar

              Arbetssätt...