Snabba fiskdöden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    man måste vara guldmedlem för att kunna lägga in bilder i inlägget. annars får man ladda upp på tex imgschack o länka hit.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      det är inte så att det där gruset kan vara gifitgt? det har pågått rätt mycket diskusioner om olika svarta grus som är giftiga.

      Kommentar

      • Jube
        • March 2011
        • 12

        #18
        Jaså? Vad ska jag göra åt det då? Tömma hela akvariet och koka gruset? Fast hjälper det isf? Är inte giftet kvar i akvarium, pump, dekorationer och allt annat?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          hjälper inte med kokning. du får byta sand helt isåfall. om det nu är det förståss.

          nja koka du dekorationerna och skölj av pumpen etc så är det nog ingen fara. om det nu är det som är problemet dvs.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            det är inte nån dekoration som avger nått då? vad har du för grejjer i? vart har du fått tag i dom?

            Kommentar

            • Jube
              • March 2011
              • 12

              #21
              Alla dekorationer är äkta akvariedekorationer utom den stora snäckan som jag införskaffade på en resa. Om jag inte minns helt fel använde jag snäckan för några år sedan i ett 159 l akvarium. Jag kan dock minnas fel. Ska jag testa att ta ur den?

              Jag har en guppy och en neontetra i sen några timmar. Än så länge ser de ut som vanligt. Men symptomen kommer ganska plötsligt. Vi får se vad som händer. Håller ett vakande öga över dem så det ska inte vara någon fara.

              Kanske ska tillägga att vi förresten har vatten från egen källa (borrad). Det borde dock inte spela någon större roll. Eller?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                jo vatten från brunnen kan innehålla mycket metaller så aqua-safe skulle jag rekomendera.

                Kommentar

                • Jube
                  • March 2011
                  • 12

                  #23
                  Jag har använt Aquatan, funkar inte den lika bra?

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #24
                    Det där ser ut som diabasgrus, inte som det giftiga gruset. Det giftiga liknar mera små krossade svarta glasbitar.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Jube
                      • March 2011
                      • 12

                      #25
                      Gruset ser ut som svart, något skimrande, grus. Inte sand eller glas. jag har sånt grus i lilla akvariet och det fungerar utmärkt.

                      Kommentar

                      • Jube
                        • March 2011
                        • 12

                        #26
                        Tänkte bara meddela att efter vattenbytet (50%) och saltningen verkar det som att allt fungerar. Vi flyttade över några fiskar några dagar efter saltningen och sedan dess har fiskarna överlevt.

                        Tack för all hjälp och alla tips!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...