Alger dåliga för Vattenkvalitéten ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Alger dåliga för Vattenkvalitéten ?

    Hej. Jag hade massor av gröna alger på mina rutor, nästan så mycket att det knappt gick att se. Idag bestämde jag mig för att skrapa bort allting. Algerna som skrapades bort hamnade i vattnet och vattnet blev ganska grönaktigt.
    Jag fick bort en del med vattenbytet, men det är fortfarande rätt grönt.

    Så här kommer frågan: är det här dåligt för vattenkvaliteten och hur länge kommer vattnet att vara grönt ?
    Senast redigerad av Spongeduck; 30 January 2011, 16:48.
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Döda alger är dåligt för vattenkvaliteten. De bryts ned och belastar akvariet. Sett till enbart vattenkvaliteten är levande alger däremot rackarns bra. Välväxande alger kan göra mycket för bra vattenkvalitet. Det vi har emot alger är estetiskt, som jag ser det. De är helt enkelt inte snygga. Att de däremot tar hand om mängder med näringsämnen är bra för vattenkvaliteten, om vi verkligen håller oss till den.

    Se t ex filter med alger, sk algae turf scrubbers, eller rakt av algae scrubbers. Mest i bruk i saltvatten, grejen är iaf att man utnyttjar alger för att få bra vattenkvalitet.

    Hilsen,

    /P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 January 2011, 18:52.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Hmm.. betyder det att jag ska undvika att mata lika mycket fram tills nästa vattenbyte för att inte belasta akvariet desto mer ?
      Jag skrapade bara bort algerna från en ruta idag, men det finns två rutor till som är helt invaderade. Om det är dåligt med en massa döda alger i vattnet, hur ska jag då ta mig till för att ta bort resten :S?

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        Ursprungligen postat av Spongeduck
        Hmm.. betyder det att jag ska undvika att mata lika mycket fram tills nästa vattenbyte för att inte belasta akvariet desto mer ?
        Jag skrapade bara bort algerna från en ruta idag, men det finns två rutor till som är helt invaderade. Om det är dåligt med en massa döda alger i vattnet, hur ska jag då ta mig till för att ta bort resten :S?
        kanske ett litet stim algätare skulle kunna fixa det- vill du bli av med algerna? För det är ju som Patrik säger det är ganska bra med alger - de tar upp en massa näringsämnen - Själv låter jag alger sitta kvar på tre rutor och skrapar rent framrutan för att kunna se fiskarna...
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Du kan skrapa alger och göra en försiktig slamsugning efteråt. Sedan är det ingen jättefara, långt de flesta akvarium kan hantera nedbrytningen efter en putsad ruta. Själv kör jag som helpek, låter algerna vara kvar på tre rutor och skrapar bara framrutan.

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Dubbel
            • February 2010
            • 92

            #6
            Jag vet inte vad ni andra tror men jag tycker att det låter som cyano.

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av Dubbel
              Jag vet inte vad ni andra tror men jag tycker att det låter som cyano.
              Om det är cyano så borde de finnas på sanden oxå tycker jag... kan ha fel om det är de så har de en blågrön färg - vanliga alger är gröna, bruna eller röda... Vilken färg är det på dina alger? och finns de som en matta någon annanstans än på rutan?
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • Spongeduck
                • June 2009
                • 366

                #8
                Jag är 100% säker på att algerna inte är Cyano eftesom jag haft Cyano förut, och dessa ser inte ut som Cyano. De växer bara på rutorna och ser nästan ut som grönt hår.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av Spongeduck
                  Jag är 100% säker på att algerna inte är Cyano eftesom jag haft Cyano förut, och dessa ser inte ut som Cyano. De växer bara på rutorna och ser nästan ut som grönt hår.
                  Cyano är lika bra som alger för vattenkvaliten. Det ät bara några få som kan vara giftig när de dör.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Om du skrapar rutan lite oftare enligt Patrik och helpek så är det ingen fara. Det blir kanske lite öning på belastningen men inget att oroa sig för. Gör alltså rent framrutan 1 gång i veckan!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    Arbetssätt...