höja Ph utan vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exiton
    • July 2009
    • 121

    höja Ph utan vattenbyte?

    Har ett problem, bor ju i parasit staden östersund, bytte vatten precis innan larmet kom vilket resulterade i en död fisk. Sen har ja fått konsekvensen att mitt Ph droppade MKT av oklar anledning! Så hur höjer jag PH:t utan möjligheten att byta vatten? Står ju överallt att tillsätter man marmorkross osv så är de viktigt att man MÅSTE man byta vatten innan! Så nu söker jag fler förslag...
    Moderator @ mfksweden.se
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Kolla först ammoniumhalten i ditt kar. Det är om den är hög som det kan bildas giftig ammoniak vid en pH-höjning.

    Är den låg kan du höja pH med t ex kalkkross.

    Ett test annars är att ta en liter vatten ur karet, höj pH i den litern, vänta ett par timmar och se ifall det luktar ammoniak om vattnet. Luktar det pest kan du inte höja pH:t.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • exiton
      • July 2009
      • 121

      #3
      ah tackar låter riktigt vettigt!
      Moderator @ mfksweden.se

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        No problems.

        Men var försiktig även sedan. Höj pH långsamt och titta på fiskarna. Börjar de klia sig överdrivet mycket är det ett tecken på att ammoniak kan ha börjat bildas.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • exiton
          • July 2009
          • 121

          #5
          svårt de där då dom även kliar för lågt Ph men sant får kolla efter extra mkt.. :P

          har du koll på hur lång tid de tar för att de ska höjas säg 1.0 i ett 400L.. svårt när de såklart beror på vilken mängd kross man använder. Men tänkte om de finns en formel för räkna ut de
          Moderator @ mfksweden.se

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Det beror också på vilket pH du har från början, så det är inte så lätt att räkna ut. Bara mät med jämna mellanrum, enklast så.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Nja, vid snabba pH-höjningar så skall man kombinera det med vattenbyten.
              MEN kalkkross höjer pH långsamt så det bör inte vara några problem.
              Däremot så ger bikarbonat en direkt pH-höjning så där skall det kombineras med vattenbyte.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...