Kalk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bibblan
    • December 2010
    • 2

    Kalk

    Hej.
    har ett 60 liters akvarium på mitt lilla bibliotek. Startades för ett år sen och fungerade alldeles utmärkt. Efter sommaren och lite oönskad "inblandning" av elever började vattnet bli grummligt och grönaktikigt.
    Gjorde storstädning och kastade ut träroten jag hade köpt.

    Problemet är att alla mina malar dog och vattnet är mycket hårt här , ligger på 7,5 - 8.
    Hårt vatten - malarna dör, malarna dör - algerna trivs och vattner blir grummligt.What to do?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Hårt vatten dödar inte malar. De dör av nån annan anledning, gissningsvis nitrit/ammoniak, eller för mycket eller för lite mat.

    Att regelbundet tillsätta akvarieväxtgödning kan öka växternas konkurrenskraft, så de konkurrerar ut algerna. Minskat ljus kan också minska algmängderna. Algätande djur kan inte på egen hand decimera alger som trivs, men de hjälper lite, så en ancistrus är nog ingen dum idé. Kanske snäckor, de äter lite alger men framförallt hjälper de till med att städa bort överblivet foder - fast de är något känsliga.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Bibblan
      • December 2010
      • 2

      #3
      Tack förs svaret. kanske ska jag inte köpa en alltför ung mal då? I nuläget har jag enbart 2 pansarmalar, en platy och en guldfisk kvar,det står inte rätt till i min fisktank. Jag skia börja gödlsa min växter lite mera, har har i alla fall 6 stycken. Antje

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ned det gör det verkligen inte om du har en guldfisk i det lilla karet. guldfiskar behöver 250L kar o om det är en slöjstjärt behöver den 120L. gör dig av med den fortast möjligt till nån som kan ta hand om den bättre.

        Kommentar

        Arbetssätt...