PH mätare tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bangen
    • August 2009
    • 31

    PH mätare tips

    Är det någon som har koll på hur de billigare PH mätare som finns på t.ex. Ebay fungerar? Det finns ju mätare för 150-200kr som har två kalibreringspunkter, plus att man får kalibreringsvätskor med.

    Då dom kostar lika mycket som dopptesterna och borde hålla längre, men man vet inte hur dom funkar egentligen. Har någon testat några av dessa produkter?
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    Låt bli att köpa är mitt råd, såvida du inte ska mäta en gång per dag. De måste mer eller mindre kalibreras inför varje mätning (den jag använde var sådan) men klarar sig 1-2 vecka utan kalibrering för akvarium men då blir den mindre exakt. Den jag lånade mätte med +-0.01 fel (exakt siffra kommer jag inte ihåg, var 3 år sedan) om den kalibreras som den ska. Elektroden i ph-mätaren ska rengöras jämna intervall (elektroden ska inte torka in heller). För att kalibrera behövs buffertpulver och det var något dyrare än väntat, runt 40kr för det jag förbrukade vilket var rätt lite. Den jag använde kalibrerades vid 2st punkter men ska finnas de som bara kalibreras vid en punkt och de är ännu sämre pga felmätningen den kan ge. Vätskan är antingen sur eller basisk beroende inom vilket område du ska mäta, exempelvis kalibrerade den jag hade mellan 7 och 10.01 för basisk mätning. Du behöver en förvaringsbehållare då för mätaren med vätska om det inte följer med, som sagt det var hur den jag använde var.

    Du klarar dig lika bra med dropptester för normalt akvariebruk, speciellt när buffertpulver kommer in i bilden. Är det saltvatten vill man ha digital vad jag har hört.
    Senast redigerad av MVN; 20 November 2010, 22:52.

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Menar du t ex denna? http://viewitem.eim.ebay.se/UK_Quali...438405582/item

      Om du klarar av att följa de här två stegen så tror jag att mätaren är bra.

      4. After using, dip the electrode into distilled or de-ionized water. Stir gently. Then use tissue paper to gently suck the water from the glass bulb. This action must be very careful in order not to make any damage to the glass bulb.
      5. When storing the pH meter, switch off the unit, put a few drops of distilled water or de-ionized water on the sponge inside the cap, to rinse the glass bulb. Then put the cap onto the pH meter.

      Glasmembranet är känsligt men fungerar om man sköter om det. Det är inte omöjligt. Felmarginalen när man mäter pH är större än +-0,03 så det där är lögn men man klarar sig väl med sämre noggrannhet? Då blir det inte lika viktigt att kalibrera hela tiden heller.

      Kommentar

      • Bangen
        • August 2009
        • 31

        #4
        Krax: Jag har kollat på flera olika men det är en va de jag har kollat på. Det där med 0,03 felmarginal känns ju lite att luras men tycker att man inte behöver mer än 0.1-0.2 i felmarginal. Vill ju egentligen bara att veta om ph liger stabilt inte något exakt värde.


        MVN: Vet att man klara sig bra med vanliga tester. Dock så kostar ju dessa lika mycket som 80 tester och det är ju det som brukar vara därför man väljer att köpa vanliga dopptester och inte en mätare. Tycker att en mätare borde klara sig längre än 80 tester. Det kommer inte bli någon buffering till det karet som mätaren är till pga känsliga invånarena i karet. Kalibreringsvätskor ingår så det bli ingen extra kostnad för det. Dessutom så fixar jag nog riktigt dest vatten att rengöra med så att kalibreringen håller längre.

        Har dock börjat kollat på olika tester på nätet och börjar fundera på att köpa både ett doppkit samt en mätare. Det är ju inte riktigt lika dyrt om man beställer på nätet som att köpa i sverige har jag märkt..

        Kommentar

        • MVN
          • September 2009
          • 181

          #5
          Egentligen är det inte svårt att få den hålla längre än 80 tester, är mest att den får inte glömmas bort. Den ska som sagt inte torkas ut (vet inte hur det fungerar med den du kanske skaffar) och glömmer man bort den kan det ske, just den jag hade riskerades att torka ut runt 2 veckor ungefär.. Den mätaren jag använde rengjordes med ren saltsyra så får du tillgång till saltsyra (kanske följer med?) och inte glömmer bort den kan du säkert få den att fungera mycket längre än 80 tester och samtidigt ha hög pålitlighet.

          Kommentar

          • Bangen
            • August 2009
            • 31

            #6
            Har ingen koll på hur de olika mätarena skall rengöras, dock så kommer den användas minst 1 gång i veckan pga av VB.Så torka ut hoppas jag inte att dom gör. Det som stod på en av dom var som Krax skrev att man skulle blöta en svamp med destvatten, Står inte så mycket mer om dom. Funderar på att köpa hem en och testa det är ju inte så mkt pengar ändå. Får ta och beställa hem ett kit med dopptester oxå. Behöver ju de andra testerna i lådan ändå. Kan ju kontrollera mätaren under någon månad så får vi se hur den fungerar. Dock är det ju det lite tid innan grejjerna kommer och har lite dåligt med pengar så här sent på månaden men det kommer ju snart mera så då får det bli att beställa


            Vad det gäller saltsyran, behövs det starkare än den som brukar finnas i färghandel? 30% eller vad det brukar vara..

            Kommentar

            • MVN
              • September 2009
              • 181

              #7
              Den i färghandeln måste spädas, 0.3% skulle den jag lånade rengöras i under en viss tid. Elektroden räknas som förbrukningsvara och är runt ett år de fungerar som de ska.

              Edit: som jag minns det var det om den användes ofta som den höll i ett år, annars ska man kunna använda samma i 2-3 år.
              Senast redigerad av MVN; 21 November 2010, 13:01.

              Kommentar

              Arbetssätt...