Få igång bakteriekulturen med en räka!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krel
    • November 2010
    • 11

    Få igång bakteriekulturen med en räka!?

    Jag vill minnas att jag hört någonstans att man kan lägga i en räka i akvariet (vanlig matlagnings-räka) och låta den ruttna för att få igång bakteriekulturen? Har googlat som en galning men hittat jotta.
    Stämmer det?
    Skall inte ha några fiskar i akvariet utan bara några amfibier samt räkor och skulle därför vilja få igång bakteriekulturen innan jag ploppar i nåt!

    Hjälp!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter inget vidare och kanske inte så konstigt att du inte hittat någon info om det.
    Då är det bättre att du kör in karet med någon fisk som du kan låna från någon polare, eller fråga snällt i affären om du kan få låna/hyra. Ett annat sätt är att köra in karet med snäckor, men du kanske inte vill ha sådana?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Krel
      • November 2010
      • 11

      #3
      Snäckor låter skitbra! Några extra rengörare har jag inget emot Tack!

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Ge akvariet pyttelite fiskmat en gång i veckan brukar funka bra, du kommer märka när det börjar fungera för ibörjan ligger flingorna kvar i kanske över 24 h och när det kommer igång mer 8 h eller så.

        Därimot en hel räka lär börja mögla och du vill ha en bakterieflora och inte en produktion av mögel toxiner i vattnet.

        Kolla upp fishless cycling.. det finns en metod där man tillsätten 1 droppe ammoniak per dag men jag tyckte det verkade lite elaborativt (men det kanske är roligt att prova någon gång).. Du kan ju också pinka lite i akvariet... också en ammoniumkälla

        Kommentar

        • Hallander
          • August 2010
          • 580

          #5
          Ökar inte nitriten med överbliven mat så som räka ? Har för mig jag fick höra det om jag inte är ute och cyklar,då jag hade pygocentrus så var man tvungen att plocka upp överbliven mat iaf.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Enklaste sättet att cykla ett akvarium är att börja mata som vanligt två veckor innan man släpper i nån fisk. Maten ruttnar bort, och bakterierna växer till. Snäckor är ännu bättre, eftersom de äter maten och man slipper förruttnelsebakterierna.

            Man kan använda räka, det är samma ide som att mata utan att det finns djur i akvariet, och samma nackdel: skiten måste ruttna bort innan näringsämnena blir tillgängliga för de nyttiga bakterierna, och ruttnande räka luktar inte rosor.

            Själv använder jag numer ofta snäckor. Så länge de ser krya ut så är akvariet på G, börjar de trilla av pinn behöver jag göra ett vattenbyte. När alger och växter i akvariet börjat växa tydligt anser jag att akvariet cyklat klart.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Enklaste sättet att cykla ett akvarium är att börja mata som vanligt två veckor innan man släpper i nån fisk. Maten ruttnar bort, och bakterierna växer till. Snäckor är ännu bättre, eftersom de äter maten och man slipper förruttnelsebakterierna.

              Man kan använda räka, det är samma ide som att mata utan att det finns djur i akvariet, och samma nackdel: skiten måste ruttna bort innan näringsämnena blir tillgängliga för de nyttiga bakterierna, och ruttnande räka luktar inte rosor.

              Själv använder jag numer ofta snäckor. Så länge de ser krya ut så är akvariet på G, börjar de trilla av pinn behöver jag göra ett vattenbyte. När alger och växter i akvariet börjat växa tydligt anser jag att akvariet cyklat klart.
              Mata det tomma akvariet är garanterat en bra metod! Snäckor lika så då de hjälper till att bryta ned maten och snabba upp processen. Fiskar funkar naturligtvis bra också.
              Ruttna räkan metoden och ammoniak funkar också men är en smula drastiskt.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Krel
                • November 2010
                • 11

                #8
                Snäckmetoden är hursomhelst den jag valde att köra på! Fina äppelsnäckor

                Kommentar

                Arbetssätt...