Vad kan ha hänt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Vad kan ha hänt?

    När jag tittade för någon timme sen i mitt 310 liters odlingkar så såg jag med förfäran att där låg 5 döda sewellior och en död L-046 a inga malar eller räkor eller pansarmalar är döda ännu
    Jag kollade dom värden jag hade hemma
    ph 6,4 ,
    nitrit 0 ,
    amoniak 0
    så jag fattar inte vad som har hänt.
    Jag har bytt 6 spannar vatten och hällt i filtermedium eller vad det heter och hoppas på det bästa.
    har 4 zebror kvar och dom har kommit tillbaks till sin plats nu efter vattenbytet.
    3 sewellior kvar
    Tror dom flesta flåsade mer än vanligt.
    Vad tror ni kan orsakat detta fenomen
    Har två innerfilter och ett bottenfilter i karet.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Bra vattenvärden och flåsande fiskar kan vara syrebrist, hur har du det med ventilationen mellan vattenytan och täckglasen?
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      2-3 cm, god rörelse på ytan. 3 pumpar igång
      tyckte sewelliorna var svullna på magen vet inte om det var för att dom var döda eller om det blivit så innan, igår var allt helt ok.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Skittråkigt att höra.
        Det låter som förgiftning av något slag, eller syrebrist pga död fisk eller tätt bottenfilter...Sewillor ser inte ut som de gör för skojs skull, de vill ha snabbrinnande syrerikt vatten och är ganska känsliga för lite sämre vatten som kanska har hänt. Jag skulle nog göra ett vattenbyte och samtidigt suga genom en del av bottenmaterialet...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Jag har gjort vattenbyte för en stund sen och sög bara i bottenfiltret, gjorde senast byte i tisdags och sög bottenfiltret då med(jag gör det varje gång)
          cirkulationen har varit jättebra och pumparna har flåsat förfullt.
          Kanske det har legat en död fisk någonstans som jag inte sett och förgiftat vattnet?
          ska jag göra vattenbyte imorgon med eller ska jag lugna mig?
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag skulle nog göra ett i morgon med för säkerhets skull. Det är lite vanskligt att råda vad du ska göra när du har dyrmalar som L-46 i karet, man vill inte att de ska kola av endera anledningen utan du får nog köra på lite magkänsla här...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Ena l-46 sitter på rutan och flåsar lite men dom flesta ser lugnare ut just för tillfället.
              Det så ut som dom dött idag för dom var fortfarande bruna sewelliorna och började blekna lite smått.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                #8
                Vad har du för vatten?

                Kan det vara nåt tillfällig problem med reningen/utsläpp hos leverantören?

                Kan ju vara bra att kolla med kommunen/vattenreningsverket (Om du nu inte har eget vatten) så du inte råkar förvärra något.

                Hoppas det löser sig.
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Hon har eget vatten...men det kan ju vara vajsing med detta ändå efter allt regnande.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Bytte i alla karen med en dags mellanrum och det är bara i detta som det hänt något, det är 6 dagar sen jag bytte vatten i detta karet.
                    Men vi hade kludd med vattnet en av dagarna för det blev stopp i brunnen kommer inte ihåg villket kar jag bytte i dagen efter kluddet
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Kollade precis och det ser ganska lugnt ut just nu får hoppas på att det inte är lugnet före stormen
                      Tack för att ni bollar med mig iallafall.
                      Trist när dom jag tänkte odla på dom, får försöka få tag i ett gäng sewelia spotted igen, som tur var så var det den minsta och den med mest defekta fenor som dog av zebrorna.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      Arbetssätt...