Är det dåligt med syre i vattnet??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eldtuss
    • August 2010
    • 109

    Är det dåligt med syre i vattnet??

    Jag har märkt att mina fiskar är uppe och "andas" vid ytan.
    Det är ett relativt nystartat akvarium som har bra vattenvärden.
    En av fiskarna har dock varit uppe och "andats" vid vattenytan från början
    men på djuraffären sa dem att det kanske bara var han som tyckte att det var dåligt med syre.


    Har 5 mollyfiskar som har 9 små yngel och har ganska mycket växter i akvariumet.

    Vad kan jag göra åt saken?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    se bara till att du har bra ytrörelse så ska det inte vara några problem

    Kommentar

    • Eldtuss
      • August 2010
      • 109

      #3
      Men jag har ett mollyhotell och där sitter utblåset från reningssystemet en och en halv/en cm under vattenytan.
      Köpte ett begagnat akvarium så munstycken som man ska kunna vrida strålen är borta så kan inte vinkla den mot ytan.

      Och orginalpumpen gick sönder eftern 1 dag och den pumpade eeeenooormt mycket mer vatten än som var lämpligt för ett 80l akvarium
      så köpte en ny men jag tycker nästan att det är för dåligt drag i den istället...

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        vad pumpade orginalpumpen? för man kan teoretist knappt få för högt flöde i ett kar.

        o vad pumpar den nya pumpen?

        Kommentar

        • Eldtuss
          • August 2010
          • 109

          #5
          Jag är ganska ny inom detta men enligt dem på akvarielagret i bromma var det 7ggr mer än "normalt" på orginalpumpen till akvariet.
          har kartongen till den nya i källaren, ska gå och titta på den.
          Bytte dock just vatten i akvariet och upptäckte att min pump inte ungerar som den ska.
          Ena sekunden pumpade den inte alls, andra pumpade den. :S
          Ska åka och lämna in den och be att få en ny.
          Vad skulle du rekomendera att en pump i ett 80l akvarium ska pumpa?
          den pumpar ju igenom reningssystemet...


          En annan sak, som du kanske kan svara på.
          Är att slangen från pumpen och ut är helt klädd i skit på insidan.
          Och det känns inte som om det skulle bli så på lite mindre än 2 månader?
          När vattnet går igenom sån där filtermassa, "mackaroner" och bollar som alla 3 ska fånga upp alger...

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Ursprungligen postat av Eldtuss
            Jag är ganska ny inom detta men enligt dem på akvarielagret i bromma var det 7ggr mer än "normalt" på orginalpumpen till akvariet.
            har kartongen till den nya i källaren, ska gå och titta på den.
            Bytte dock just vatten i akvariet och upptäckte att min pump inte ungerar som den ska.
            Ena sekunden pumpade den inte alls, andra pumpade den. :S
            Ska åka och lämna in den och be att få en ny.
            Vad skulle du rekomendera att en pump i ett 80l akvarium ska pumpa?
            den pumpar ju igenom reningssystemet...


            En annan sak, som du kanske kan svara på.
            Är att slangen från pumpen och ut är helt klädd i skit på insidan.
            Och det känns inte som om det skulle bli så på lite mindre än 2 månader?
            När vattnet går igenom sån där filtermassa, "mackaroner" och bollar som alla 3 ska fånga upp alger...
            Okej det går jättebra med en som pumpar 7 gånger volymen. man brukar säga att man ska ha en pump som pumpar minst 3 gånger karet s volym. så 7 gånger är helt okej.

            rengör aldrig filtret förrens det markant har tappat flöde o då sköljer du bara bort det värsta gojset, inte mer.
            jo slangar blir skitiga rätt fort. men bara den inte kloggar igen så är det lugnt. lite skit på sidan är ingen fara.

            nu är det ju inte så att filtret är till för att fånga upp alger ( eller kanske en del) utan skräp o skit o när det gör det bildas otroligt viktiga bakterier där som bryter ner skadliga ämnen såsom nitrit o amoniak. alger fångar den inte upp på det sättet riktigt. alger motverkar man genom att ha ett välbalanserat kar med rätt belysning etc.

            Kommentar

            • Eldtuss
              • August 2010
              • 109

              #7
              Okej!
              men det var 7ggr mer än den rekomenderade "farten" för en pump i ett 80l akvarium
              kom inte ihåg hur de räknade. Vad skulle du rekomendera för ett 80l akvarium?

              Nej jag har förstått att man inte ska göra det.
              har dumt nog sköljt ur filtermassan ett par gånger när jag bytt vatten (1gång i veckan 20-30%)
              Men nu vet jag bättre

              Ska prata med dem på akvarielagret i alla fall om pumpen. Även om den fungerar nu så verkar den ju inte vara helt ok!

              Ang alger. De där bollarna som jag har i filtret var enligt affären till för att alger skulle sätta sig på dem istället för någon annanstans
              men vad vet jag, jag har inge problem med alger. Förutom att mina vita fina stenar blev rätt gröna efter jag började mata mina äppelsnäckor med broccoli... Lite tråkigt även fast jag visste att de aldrig skulle behålla färgen

              Kommentar

              • Constantine
                • September 2009
                • 431

                #8
                Ursprungligen postat av Eldtuss
                Okej!
                men det var 7ggr mer än den rekomenderade "farten" för en pump i ett 80l akvarium
                kom inte ihåg hur de räknade. Vad skulle du rekomendera för ett 80l akvarium?

                Nej jag har förstått att man inte ska göra det.
                har dumt nog sköljt ur filtermassan ett par gånger när jag bytt vatten (1gång i veckan 20-30%)
                Men nu vet jag bättre

                Ska prata med dem på akvarielagret i alla fall om pumpen. Även om den fungerar nu så verkar den ju inte vara helt ok!

                Ang alger. De där bollarna som jag har i filtret var enligt affären till för att alger skulle sätta sig på dem istället för någon annanstans
                men vad vet jag, jag har inge problem med alger. Förutom att mina vita fina stenar blev rätt gröna efter jag började mata mina äppelsnäckor med broccoli... Lite tråkigt även fast jag visste att de aldrig skulle behålla färgen

                Personligen skulle jag inte säga att det finns något rekomanderat flöde från pump till ett visst kar om det inte är för lite så klart... men tänk så här ju mer dessto bättre...själv har jag ett flöde på 1350 L/h i mitt 170 kar

                Man kan aldrig få för mycket filtrering
                Senast redigerad av Constantine; 20 October 2010, 11:24.
                450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Ursprungligen postat av Eldtuss
                  Okej!
                  men det var 7ggr mer än den rekomenderade "farten" för en pump i ett 80l akvarium
                  kom inte ihåg hur de räknade. Vad skulle du rekomendera för ett 80l akvarium?

                  Nej jag har förstått att man inte ska göra det.
                  har dumt nog sköljt ur filtermassan ett par gånger när jag bytt vatten (1gång i veckan 20-30%)
                  Men nu vet jag bättre

                  Ska prata med dem på akvarielagret i alla fall om pumpen. Även om den fungerar nu så verkar den ju inte vara helt ok!

                  Ang alger. De där bollarna som jag har i filtret var enligt affären till för att alger skulle sätta sig på dem istället för någon annanstans
                  men vad vet jag, jag har inge problem med alger. Förutom att mina vita fina stenar blev rätt gröna efter jag började mata mina äppelsnäckor med broccoli... Lite tråkigt även fast jag visste att de aldrig skulle behålla färgen
                  finns ingen rekomenderad fart. beror på vad man har för fiskar etc.

                  men en pump som pumpar ca 320 till 400 l/h timmen borde funka bra.

                  njaa på biobollarna sätter sig inte alger. där sätter sig bakterier som bryter ner ämnen. alger kan inte leva utan ljus o jag tvivlar på att det är så myclet ljus i filterkammaren.

                  för övrigt håller jag med constantin

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    till 80 liter, minst 400 liter / timmem helst 5-600 liter / timme.

                    skaffa nått som gör att du kan vinkla utblåset mot ytan så att den krusas.



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Ursprungligen postat av Eldtuss
                      Jag har märkt att mina fiskar är uppe och "andas" vid ytan.
                      Det är ett relativt nystartat akvarium som har bra vattenvärden.
                      En av fiskarna har dock varit uppe och "andats" vid vattenytan från början
                      men på djuraffären sa dem att det kanske bara var han som tyckte att det var dåligt med syre.


                      Har 5 mollyfiskar som har 9 små yngel och har ganska mycket växter i akvariumet.

                      Vad kan jag göra åt saken?
                      Att mollys ligger vid ytan och sörplar är helt normalt! ska du byta pump så kan jag rekomendera nån av dessa två! http://www.guldfisken.se/beta/catalo...071ec79d2b34a6
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Constantine
                        • September 2009
                        • 431

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Att mollys ligger vid ytan och sörplar är helt normalt! ska du byta pump så kan jag rekomendera nån av dessa två! http://www.guldfisken.se/beta/catalo...071ec79d2b34a6
                        http://www.guldfisken.se/beta/catalo...071ec79d2b34a6

                        Nu när jag tänker på det så gjorde mina mollys precis det också en gång i tiden
                        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          kan vara den berömda proteinhinnan som dom gillar att sörpla på.



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            kan nog så vara ja

                            Kommentar

                            • Eldtuss
                              • August 2010
                              • 109

                              #15
                              Okej... för även ynglen är uppe och "andas".
                              Gjorde dock ett vattenbyte idag och dem är inte alls lika mycket vid ytan så allt lutar ju åt att det är dåligt med syre...
                              Men även om jag byter till en starkare pump så jag har problem med att jag inte kan rikta vattnet så den rör om ytan ordentligt skulle jag tro.
                              Så är det bara att försöka få tag i en reservdel eller finns det andra sätt att få bättre syrehalt i vattnet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...